Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Afslaan bij afremmen. Wat is wat op de LPG installatie ?
Beste forummers,

eerst even de gegevens :
240 Van, B230F, LPG, 1991, 422.000km, recent kleppen gesteld en de AMS computer afgesteld volgens het "Sticky".
Toch blijft de motor regelmatig uitvallen als ik de koppeling iets te vroeg intrap om terug te schakelen of om te stoppen voor een stoplicht. Hij doet het niet als hij koud is en niet op benzine. Op benzine lijkt het net alsof bij het terugvallen van de toeren hij wordt "opgevangen", net boven stationair en dan rustig in stappen daalt. Dat is geloof ik het verhoogd stationair toerental. Op lpg zakt hij pontificaal naar beneden, waarna hij uitslaat.

Van het inlaatspruitstuk loopt een vacu?mslang die zich splitst. Een kant gaat naar de benzine toevoer toe. De andere kant gaat naar een zwart rond kastje bij het rechter schutbord :
[Afbeelding: photo00217bi.th.jpg]
Wat is dat voor kastje ?

Er komt uit dit kastje weer een vacu?mslang die naar een electronisch aangestuurde klep gaat (op de foto's linksboven de actuator) :
[Afbeelding: photo00186oa.th.jpg]
en
[Afbeelding: photo00191vr.th.jpg]

Wat is de functie van deze klep ? Als de motor loopt zit hij potdicht. Er komt geen lucht doorheen. Bij laag toerental niet en bij hoog toerental niet.
Ook uit dit klepje komt weer een vacu?mslangetje dat naar een afsluiter (sorry, geen plaatje) op de LPG-slang naar het inlaatspruitstuk zit. Als ik het afsluitertje handmatig beweeg slaat de auto af. Kennelijk knijpt hij de lpg toevoer.

Ook op de verdamper zitten er allerlei doosjes :
[Afbeelding: photo00205ys.th.jpg] en electradraadjes. Waar dient dat allemaal voor ? Er zit meen ik ook een stappenmotor op de verdamper ? Zou dat die de veroorzaker van het probleem met afslaan kunnen zijn ?

Of de actuator en wat doet die dan eigenlijk ?

Nou, een heel verhaal. Ik hoop dat iemand me kan bijlichten over wat alle apparaatjes op de lpg installatie zijn en of deze te maken kunnen hebben met het afslaan.

Alvast bedankt,

Geert
Volvo 240 Van, B230F, 1991, 420Kkm<br />Moto Guzzi V65, 1985, 100Kkm<br />Citroen Xantia 2.0i, 1998, 250Kkm, automaat<br />Gazelle Populair, 20Kkm, 1975
Antwoord
het is of het over mijn 240 gaat, ik heb vaak hetzelfde probleem. Heb ook al een paar kleine backfires gehad. Dus zou kunnen zijn door te arm mengsel. En dus door te kleine capaciteit van de verdamper, of slechte werking. Die van mij is in 1992 ingebouwd, en mijn volvo is uit 90. Misschien is de drukregeling op de verdamper niet meer helemaal OK. Ik was van plan een keertje naar een LPG-boer te gaan om het e.e.a. te vragen. Maar het zou ook kunnen dat de kou ermee te maken heeft, want daar zijn verdampers allergisch voor, want ze moeten de LPG juist warm zien te krijgen...

Maar volgens mij is een actuator en een stappenmotor hetzelfde, gewoon een electrisch geregelde klep. Dus het managementsysteem kan zo de kraan verder opendraaien. Maar ik heb begrepen dat een verdamper zelf altijd zorgt voor de juiste hoeveelheid op basis van onderdruk uit de motor. Die neemt toe als het toerental stijgt, en daarmee ook de hoeveelheid LPG uit de verdamper.

Die ronde zwarte doos heeft ook iets met die onderdruk te maken, maar wat dat weet ik niet precies.

Wat ik wel weet is dat zwarte vierkante doosje met die draadjes eraan dat om het stangetje zit met een borgringetje, dat is de afsluitklep van het stationair gedeelte, die zorgt er dus voor dat in de verdamper de stationairregeling wordt afgesloten, en dan slaat de motor ook af. Daarnaast zit de stationair regelschroef, en het woord zegt het al, die regelt de gastoevoer voor stationairloop. Verder is het supply on demand, zodra je gas geeft, door de onderdruk die ontstaat wanneer je gas geeft (er wordt lucht aangezogen door de motor) zal de verdamper onmiddelijk reageren met een extra hoeveelheid lpg. Daardoor is de LPG druk door de verdamper geregeld. En de actuator, zorgt ervoor dat het motormanagement systeem een laatste controle heeft mbt de maximale hoeveelheid instromend lpg. Deze kan ook wel stroef gaan oid. Dus er is nog van alles schoon te maken en af te stellen, maar hoe precies dat weet ik niet.

Groetjes,

Ton-Herman
Antwoord
zet er eens een nieuw benzineafsluiter op
het wil wel eens voorkomen dat deze niet helemaal afsluit wanner je op gas rijd
en met gevolg wanneer de motor koud is het eigenlijk als een choke fungeerd en wanneer hij warm wordt het mengsel gewoon veel te rijk staat met de problemen die jullie aangeven

gr de stoker
Antwoord
Zit er nergens geen scheurtje in een vacuumslangetje ?

Bijvoorbeeld bovenop het inlaatspruitstuk zit een dun slangetje ( 1 cm doorsnee) wat naar het luchtfilter loopt, als dat gescheurd is, loopt hij ook niet stationair !
Antwoord
Dank voor de reacties tot nu toe.

de stoker schreef:zet er eens een nieuw benzineafsluiter op
het wil wel eens voorkomen dat deze niet helemaal afsluit wanner je op gas rijd
en met gevolg wanneer de motor koud is het eigenlijk als een choke fungeerd en wanneer hij warm wordt het mengsel gewoon veel te rijk staat met de problemen die jullie aangeven

gr de stoker

Eenmaal afgeslagen start hij uitstekend en loopt dan probleemloos. Als de benzineafsluiter niet afsluit, kan dat niet volgens mij.

Pierre van Aert schreef:Zit er nergens geen scheurtje in een vacuumslangetje ?

Bijvoorbeeld bovenop het inlaatspruitstuk zit een dun slangetje ( 1 cm doorsnee) wat naar het luchtfilter loopt, als dat gescheurd is, loopt hij ook niet stationair !

De vacu?mslangetjes die ik kan vinden, zijn dicht. Maar, toegegeven, de vacu?mslang die jij beschrijft kan ik niet vinden. Kun je wat toelichten of misschien een foto ?

Groeten

Geert
Volvo 240 Van, B230F, 1991, 420Kkm<br />Moto Guzzi V65, 1985, 100Kkm<br />Citroen Xantia 2.0i, 1998, 250Kkm, automaat<br />Gazelle Populair, 20Kkm, 1975
Antwoord
Volvofan,

Het doosje met vacuumaansluitingen op de verdamper dat jij beschrijft is de zogenaamde driewegklep. Deze klep wordt via een ingebouwd relais aangestuurd, vandaar de electrische aansluitingen. De driewegklep zorgt ervoor dat de mechanische afsluitklep in de grote gasvoedingsslang naar het inlaatspruitstuk wordt afgesloten als de motor op benzine loopt en open staat als de motor op gas loopt. Is een beveiliging zodat er geen gas naar de motor gaat als deze op benzine loopt, dus tegen backfire en andere interne ontploffingen.
Het relais op de driewegklep kan kapot gaan, heb ik met mijn Polar 245 1993 ook gehad, op de vreemdste momenten sloeg de afsluitklep in de gasvoedingsslang dan dicht terwijl de motor wel op gas liep.
Je kunt dit controleren door met de kap open te gaan kijken wat de klep doet als je start en overschakelt van gas naar benzine en omgekeerd. Rommel ook eens aan de draden als de motor op gas draait, misschien gaat dan de klep onverhoopt dicht.
Succes.

Anton Folkeirnga
Nu Volvo V70 D5 maar ooit weer een 240
Antwoord
Ik zat na het lezen van http://www.volvolvo.nl/forum/viewtopic.php?t=1219 te denken, bij LPG heb je koude lucht nodig, want daarin zit meer zuurstof, en dat is kritischer bij de verbranding dan bij benzine. Misschien is het wel de zuurstof toevoer gecombineerd met de thermostaat, bij deze temperaturen buiten zal hij misschien warme lucht gaan aanzuigen, en dat is niet wat de verbranding verbeterd. Hij slaat dan af omdat het motormanagement systeem de verminderde zuurstof in het mengsel niet zo snel bijgeregeld krijgt, als je je gas loslaat en koppeling intrapt. of het is misschien toch gewoon de luchtregelklep (smoorklep of hoe heet dat ding). Als die vuil is, dan sluit hij de luchtinlaat volledig af, en moet de stappenmotor het bijregelen, maar hij sluit niet alleen de luchttoevoer af, maar ook de LPG toevoer. Zat zomaar weer wat te denken, ik hoor graag of het misschien een optie is...

Groetjes,

Ton-Herman
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  vermogenverlies en zelfs afslaan Koppelmans 3 845 11 September 2023, 11:30
Laatste bericht: Marc1970
  afslaan de motor op lpg daanweijer 5 5.805 1 January 2017, 17:27
Laatste bericht: daanweijer
  afslaan stationair Volvo 240 turbo b.b. 12 10.502 25 February 2016, 09:08
Laatste bericht: HansDAF
  [bijna] afslaan Nicolaas H 47 30.592 5 June 2015, 01:33
Laatste bericht: Nicolaas H
  Afslaan warme motor bij starten Rene1974 6 4.199 3 April 2014, 12:05
Laatste bericht: Dopski
  LPi installatie w-volvo 0 1.183 17 December 2012, 16:56
Laatste bericht: w-volvo
  raar probleem met de lpg installatie henqui 11 9.231 12 April 2012, 19:14
Laatste bericht: henqui
  Starten, en meteen afslaan (soms!) Vincent244 13 11.089 23 January 2012, 18:17
Laatste bericht: Vincent244
  warm stationair afslaan Stinky 12 8.559 20 September 2011, 10:21
Laatste bericht: Stinky
  Afslaan als de choke uit is Jeroen V 11 6.959 24 June 2011, 18:57
Laatste bericht: Jeroen V

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)