29 July 2011, 21:24
Wie weet dat ik uit alle praktische kennis hier op het forum de ultieme tip vandaan haal!
Een aantal weken geleden hield mijn 240 ('92) vaak in bij gas geven en met dan heel voorzichtig gas laten opkomen pakte ie 'm weer. Bij een stoplicht was het vervolgens zweten, want bij stationair sloeg ie dan na een tijdje vaak af. Daarbij was ik eerder al veel koelvloeistof verloren, wat tijdelijk verholpen was door bijvullen en de dop van het reservoir er losjes op laten liggen. Ook maakte de brandstofpomp soms veel lawaai en op 't laatst altijd.
Bij de garage langs geweest en de boel na laten kijken (Ã 90 euro!). Hun conclusie: lekke koppakking, benzinepomp aan vervanging toe en samen met wat apk dingetjes zou het op zo'n tweeduizend euro komen om het in orde te maken. Aangezien dat ongeveer de waarde van de auto is leek me dit wat overdreven.
Zelf aan de slag gegaan....
1. Koppakking vervangen. Bleek inderdaad in niet zo'n beste staat. (lekte ook olie langs de pakking) Succesvol vervangen. Motor starten lopen.
2. Bij gas geven liep de motor echter slecht. Timing gecontroleerd: in orde. Misschien toch brandstof pomp? Ook maar vervangen tezamen met het filter. Ziet er allemaal weer mooi nieuw uit van onder, maar geen verschil!
3. Op diverse fora gelezen dat slecht constant toerental ook wel eens aan een defecte brandstofdrukregelaar kan liggen. Vervangen door een tweedehands exemplaar: geen verschil.
Waar nu te zoeken? Computer geeft geen foutmeldingen. Ook zelftest uit laten voeren. Alles lijkt te werken. Dynamo geeft mooi constante spanning. Verdeelkap en rotor zien er ook niet slecht uit. LMM eraf gehad, zelfde euvel. (hoort anders in noodloop nog redelijk te gaan) Brandstofpomprelais is paar maanden terug nog vervangen (motor viel afentoe helemaal uit, bleek toen aan dat relais te liggen)
Stationair loopt de motor goed. Als ik er mee ga rijden gaat het goed met hard optrekken, maar zodra de snelheid constant wordt hapert de motor. Het lijkt wel of ie dan een halve seconde even helemaal niks krijgt op alle 4 cilinders dan weer effe goed (anderhalve seconde) en dan weer en plof niks. (sputteren dus) Geen backfires overigens.
Wellicht de ECU?
Iemand een briljante ingeving??:blushing:
Een aantal weken geleden hield mijn 240 ('92) vaak in bij gas geven en met dan heel voorzichtig gas laten opkomen pakte ie 'm weer. Bij een stoplicht was het vervolgens zweten, want bij stationair sloeg ie dan na een tijdje vaak af. Daarbij was ik eerder al veel koelvloeistof verloren, wat tijdelijk verholpen was door bijvullen en de dop van het reservoir er losjes op laten liggen. Ook maakte de brandstofpomp soms veel lawaai en op 't laatst altijd.
Bij de garage langs geweest en de boel na laten kijken (Ã 90 euro!). Hun conclusie: lekke koppakking, benzinepomp aan vervanging toe en samen met wat apk dingetjes zou het op zo'n tweeduizend euro komen om het in orde te maken. Aangezien dat ongeveer de waarde van de auto is leek me dit wat overdreven.
Zelf aan de slag gegaan....
1. Koppakking vervangen. Bleek inderdaad in niet zo'n beste staat. (lekte ook olie langs de pakking) Succesvol vervangen. Motor starten lopen.
2. Bij gas geven liep de motor echter slecht. Timing gecontroleerd: in orde. Misschien toch brandstof pomp? Ook maar vervangen tezamen met het filter. Ziet er allemaal weer mooi nieuw uit van onder, maar geen verschil!
3. Op diverse fora gelezen dat slecht constant toerental ook wel eens aan een defecte brandstofdrukregelaar kan liggen. Vervangen door een tweedehands exemplaar: geen verschil.
Waar nu te zoeken? Computer geeft geen foutmeldingen. Ook zelftest uit laten voeren. Alles lijkt te werken. Dynamo geeft mooi constante spanning. Verdeelkap en rotor zien er ook niet slecht uit. LMM eraf gehad, zelfde euvel. (hoort anders in noodloop nog redelijk te gaan) Brandstofpomprelais is paar maanden terug nog vervangen (motor viel afentoe helemaal uit, bleek toen aan dat relais te liggen)
Stationair loopt de motor goed. Als ik er mee ga rijden gaat het goed met hard optrekken, maar zodra de snelheid constant wordt hapert de motor. Het lijkt wel of ie dan een halve seconde even helemaal niks krijgt op alle 4 cilinders dan weer effe goed (anderhalve seconde) en dan weer en plof niks. (sputteren dus) Geen backfires overigens.
Wellicht de ECU?
Iemand een briljante ingeving??:blushing: