Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Even voorstellen Hans en zijn Volvo 240 Turbo
Zo, even foto van het resultaat tot nu toe:

[Afbeelding: dsc04685a.jpg]

[Afbeelding: dsc04684ju.jpg]
Antwoord
Het is me dan eindelijk gelukt. De turbo ligt naast de auto. 2 van de 3 boutjes gingen vanzelf, maar de onderste natuurlijk niet. Uiteindelijk met de slijptol onder de auto en na een gevecht van zo'n half uur gaf de laatste moer zich gewonnen.
Ben bang dat de turbo behoorlijk olie lekt en ik voel ook een beetje speling. Op internet een website gevonden waar de de turbo gratis geinspecteerd kan worden. Kijk maar eens op http://www.turbocharger.nl. Heeft iemand hier ervaring mee of een ander goed idee voor de turbo?

Groet,

Hans
Antwoord
Gisteren de turbo maar eens schoongemaakt en oliekoek ervan af gehaald
Ziet er al beter uit zo:
[Afbeelding: dsc04702n.jpg]

Het opstandig draadeind bleef opstandig, tapeind wilde er maar niet uit, M10 moer erop gelast en de halve zondag de sleutel heen en weer. Hij is eruit!
[Afbeelding: dsc04703v.jpg]

Dit is het type en serienummer van de turbo.
Is aan het serienummer de leeftijd van de turbo te herleiden?
[Afbeelding: dsc04704b.jpg]

Ook gelijk de dikke oliekoek van het blok af en de airco leiding alvast gemonteerd (onderaan de foto.
[Afbeelding: dsc04705kj.jpg]

De turbo bij ons op de zaak laten controleren, turbo loop nog niet aan ondanks speling dus ga er vanuit dat dit voor de oliefilm is.
Ben wel benieuwd waar die enorme lekkage vanuit het verleden vandaan komt.
Antwoord
Je komt de lekkage nu vanzelf wel tegen, zo netjes als je hem schoongemaakt hebt.
Antwoord
Iemand hier ervaring mee ??
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/XAVIAR-Tu...6a810#shId
Kosten $ 90, verzenden $ 10 (valt mee.......)
Antwoord
Ik heb geen idee. Maar ik ben ook wel benieuwd. Als jij het nou eens probeert, horen wij wel of het wat was ;-).

Even serieus: ik heb ook het idee dat m'n turbootje af en toe een druppel olie laat vliegen. Onder belasting begint de auto te meuren naar oliewalm. Hoe heb je de speling op de as gemeten?
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
Radiale speling gemeten met duim en wijsvinger. Er moet enige speling zijn op de as om de oliefilm ertussen te laten. De speling mag echter niet zo groot zijn dat het draaiende gedeelte het huis raakt. Axiale speling kon ik niet waarnemen. Groter probleem is volgens mij de afdichtingen in de turbo zelf. Als de afdichting versleten is, lekt er olie het inlaatspruitstuk in, danwel regelrecht in de uitlaat. In beide gevallen verlies je olie met de bijbehorende walm. In het setje zitten alle afdichtingen incl. nieuwe lagers. Ben benieuwd of het makkelijk is om alles te vervangen. Grootste probleem wordt balanceren denk ik.

Ik denk dat ik maar zo'n setje bestel en het ga proberen............
Antwoord
Balancering is cruciaal ja. Ik vraag mij echter af hoe het in zijn werk gaat met de lagers. Deze moeten waarschijnlijk aan een bepaalde tolerantie voldoen tov de as. Als de as versleten is zul je een ondermaat lager moeten gebruiken icm slijpen van de as? Dit weet ik allemaal niet zeker. Maar dat zegt mijn nuchtere verstand me.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
Volgens de jongens op het werk is er weinig te balanceren. Als eea te ver is uitgesleten lopen turbine- en compressorwiel tegen het huis en kan de turbo in de kliko. Ik ga zo'n setje bestellen en kijk wel waar het schip strand. Staan trouwens ook genoeg setjes op ebay.nl

Wordt vervolgd
Antwoord
Citaat: Bron: http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Turbolader

Balanceren

Een statische onbalans bijvoorbeeld van 0,023 mNm (dat is 2,3 gram.meter) bij een snelheid van 2000 omw/min geeft een radiale kracht van 0,095 N. Wanneer de omwentelingssnelheid toeneemt tot 90.000 omw/min dan wordt deze kracht 191 N. Dat is dus 19,5 kg wat er dan drukt op een lager. Deze cijfers geven een indruk van de zeer kleine onbalans welke bij hoge snelheid grote krachten oproept.

Ik kom bij verschillende revisiebedrijven ook mogelijkheden tegen tot balanceren. Verder kwam ik een suggestie tegen die mij wel interessant leek: turbo zelf reviseren met eerder genoemde onderdelen en dan laten balanceren bij een bedrijf.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 45 6.797 21 May 2025, 00:57
Laatste bericht: IVARIO
  Even voorstellen: Volvo 340 van Wout Wout_Holsbeek 5 659 17 April 2025, 21:00
Laatste bericht: BartJu
  Even voorstellen V70 III 2.0 D3 philippehopman 0 393 31 August 2024, 17:43
Laatste bericht: philippehopman
  Even voorstellen Didier911 0 676 2 July 2024, 21:33
Laatste bericht: Didier911
  Voorstellen : De Turbo Intercooler Kogelman 3 1.123 7 June 2024, 18:14
Laatste bericht: Kogelman
  Voorstellen Jort 3 1.208 3 May 2024, 08:24
Laatste bericht: henqui
  Voorstellen _gijs_ _gijs_ 4 1.338 25 April 2024, 06:31
Laatste bericht: _gijs_
  Voorstellen: '83 Big Nose Kogelman 52 17.377 3 April 2024, 19:41
Laatste bericht: Kogelman
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 5.668 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 1.170 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)