Berichten: 652
Topics: 28
Lid sinds: May 2008
Ik ga het eerst maar eens met deze turbo proberen, de pasvlakken van aan- en afvoerleidingen schoongemaakt en voorzien van nieuwe pakkingen. Ook gelijk aansluiting van oliekoeler op het blok voorzien van nieuwe o-ring en dan maar eens kijken waar de lekkage komt. loop ik tegen zo'n 15G turbo op dan koop ik hem. Heb gezien dat de wateraansluitingen eenvoudig zijn te maken door 2 andere slangen. Olieleidingen flexibel maken.
Vandaag lekker aan het rommelen geweest. Aircopomp uit donor gehaald, is helaas een R12 pomp.
Steun van het B200f blok afgeschroefd, morgen even stralen en op het blok schroeven. Alle rubbertjes & steuntje etc. bij elkaar gezocht en even gekeken of alles paste:
Berichten: 652
Topics: 28
Lid sinds: May 2008
Vandaag steun met aircopomp en stuurbekrachtigingspomp gemonteerd. Had dit eigenlijk gisteren moeten doen vanwege het weer, maar kon de verleiding niet weerstaan om gisteren een toertocht te rijden met mijn oude Suzuki. Vandaag gelukkig weinig regen. Morgen oliekoeler monteren en slangen aansluiten, daarna kan de turbo erop.
Berichten: 652
Topics: 28
Lid sinds: May 2008
Het weekend heb ik gelukkig weer wat aan de Volvo kunnen doen. Alle vacuumslangen nu aangesloten. Electrisch draden weer op zijn plek. Ontsteking eruit geweest om een slang op een of ander brandstofding vast te maken.(onder spruitstuk.) Klepdeksel eraf vanwege olielekkage, alle resten van oude pakking (en de bijbehorende vloeibare zooi) eraf gehaald. Alles klaar voor een nieuwe pakking. Deze week nog even gauw rechter binnenscherm spuiten daarna zou de turbo erop mogen. Heb besloten dat ik de originele stalen leidingen niet meer wil monteren ivm evt lekkage. Je zullt het zien: alles gemonteerd lekkage, alles er weer af, nee, ik vind het een rotklus. Vandaag naar Biesheuvel Autosport voor flexibele leidingen: hebben ze geen aansluitflenzen voor een T3. Wie van jullie weet een adres in NL waar ik de aan en afvoerflens kan halen. Op Ebay kom ik in de USA of Japan terecht. Als ik de flenzen heb kan ik weer verder met de turbo. Iemand van jullie deze leidingen ook gemonteerd?. Verder wil ik de krukaspoelie overzetten van de donor. Deze heeft een diameter van 15,5 cm ipv de originele op de B21ET van 14 cm. Hierdoor draaien zowel de airco als de stuurbekrachtingingspomp iets sneller. Verder kan ik de originele V-snaren dan weer gebruiken.Van de poelie op de B200F heb ik begrepen dat er een speciale tegenhouder is. Dat is duidelijk, maar bestaat deze ook voor de poelie van de B21ET?
Groet,
Hans
Berichten: 570
Topics: 4
Lid sinds: Sep 2007
Als je een grotere krukaspoulie neemt, draait het aan te drijven deel dan niet langzamer?
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Nee. Net andersom ;-). De omtrek van de grotere poulie is groter. Een andere poulie op dezelfde snaar zal dus meer omwentelingen moeten maken om tot deze grotere 'afstand' af te leggen.
Berichten: 570
Topics: 4
Lid sinds: Sep 2007
Ja sorry, je hebt gelijk.
Ik moet m'n schoolgeld maar weer eens ophalen.
Berichten: 652
Topics: 28
Lid sinds: May 2008
Grotere poelie zorgt voor meer omwentelingen bij bij zelfde toerental. Dus airco, stuurbekrachtiging en dynamo draaien wat harder. Maar hoe krijg ik die poelie van de B21ET er vanaf ?
Iemand nog een goed idee voor de losse flenzen voor mijn turbo?
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
13 September 2011, 23:48
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13 September 2011, 23:55 door Volvo 142 B23.)
Je bedoelt de slangen voor de smeerolie? Hier zijn wel slangen voor te krijgen als je een diepe portemonnaie hebt. Ik zal eens even zoeken in mijn lijstje met websites.
Edit:
http://www.cravingboost.com/products-oil-lines.htm
Hier kun je ze krijgen. Ik ken geen leveranciers in NL.
Edit2:
Cravingboost maakt ze niet meer, maar geeft wel een link naar een andere leverancier.
Berichten: 652
Topics: 28
Lid sinds: May 2008
Dank voor het meedenken, ga eerst maar de flenzen regelen, ze moeten van een eind komen, maar dan heb ik in ieder geval iets om aan de turbo te schroeven. Ben ik straks de enige met die flexibele leidingen ?
Groet,
Hans
Berichten: 652
Topics: 28
Lid sinds: May 2008
Gisteren binnenscherm van roest ontdaan en in de Standox lak gespoten. Als straks de turbo er weer hangt kom ik er niet meer bij:
Verder vandaag op jacht geweest naar (hydrauliek)slangen voor de turbo.
Flenzen kopen is nog een hele bedoening met nippels en de hele mikmak.
Vandaag met alle onderdelen naar een carrosseriebouwer gegaan en mijn wensen uitgelegd.
En zie hieronder het resultaat:
![[Afbeelding: dsc04753wi.jpg]](http://img87.imageshack.us/img87/5258/dsc04753wi.jpg)
Van de toevoerleiding gebruik ik de flens en een klein stukje leiding, hiermee is de aanvoerleiding gemaakt. Leiding is eigenlijk voor een vrachtauto en kan 300 bar aan ! (redelijk overdreven voor de Volvo motor)
Afvoerleiding ook simpel: doorzagen, stuk flexibel er tussen. Onderste deel welke het blok in gaat fixeer ik met een bus die deze aansluiting klemt.