Berichten: 1.709
Topics: 47
Lid sinds: Dec 2006
maar dat geldt dan ook weer voor de caravan...
Al vraag ik me af hoe ze dat aantonen, net bij AH geweets, en in het zelfde vakje terug gezet, dus boete?
Al begrijp ik het wel. zorg er in ieder geval voor dat niemand er last van heeft, dat scheelt alles...
Maar goed, dat is off-topic...
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 1.380
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2008
Ook al heb je 'm verplaatst: het ding mag niet langer dan 3 dagen op de openbare weg bivakeren.

Of 'ie nou de hele tijd stilgestaan heeft of niet.
Berichten: 1.152
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
Toch nog weer een interessante twist in het interview met Frans Weekers in Tros autoshow.
Citaat:Update comment op mijn blogpost "Wat zou de oldtimer regeling voor wegenbelasting worden?" http://www.oudevolvo.nl/blog/2012/11/28/...mment-5409
Interview met staatssecretaris Weekers in Tros Autoshow waarin hij aangeeft vooral alle opties te willen vergelijken.
Hoe voor de hand liggend het ook is om de KNAC te volgen en de grens op de schuiven vrees ik dat Weekers dit teveel geld vind kosten voor zijn schatkist. Het klinkt een beetje of hij alle dagelijks gebruikers wil laten betalen, ook die van meer dan 30 jaar oud. Hopelijk komt het niet zover en nemen ze ook de kosten van de administratie en ontwikkeling en onderhoud van IT systemen mee.
Berichten: 1.380
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2008
Op zich geef ik Weekers ook gelijk: door het verhogen van de leeftijdsgrens los je het probleem niet op. Mensen die nu een auto uit bijvoorbeeld 1985 hebben als dagelijkse auto doen 'm dan weg en pakken ze er 1 uit 1983 of in geval van een diesel pakken ze er 1 uit 1979. Het lost het probleem niet op.
Berichten: 1.152
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
Ware het niet dat de auto's naarmate ze ouder worden steeds minder geschikt worden voor dagelijks gebruik. Meer onderhoud en minder opties en comfort.
Anders hadden mensen ook wel massaal in een Amazon gereden toen die wel belastingvrij was en de 240 nog niet.
Grens naar 30 cq 35 jaar en dan hebben we het over 3800 auto's. Ik verwacht dat de enorme stijging van 1979 diesels wel mee zal vallen.
Berichten: 1.380
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2008
6 January 2013, 23:55
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 7 January 2013, 00:08 door BartWillem.)
Die 3800 auto's betreffen auto's die in de "vervuilende categorie" vallen (diesels).

En een 740 uit 1984 is niet veel anders dan eentje uit 1986, en bij 240's geldt hetzelfde. Die paar jaar verschil maakt niet gek veel uit, en je stelt het probleem eigenlijk alleen maar uit. Het loont nu de moeite om een auto uit 1986 even een paar jaar te schorsen en in de tussentijd iets te rijden dat al belastingvrij is, die rij je op en vervolgens pak je het geschorste voertuig weer terug.
Weekers geeft zelf ook al aan niet heel erg voorstander te zijn voor de verhoging naar 30 jaar, omdat hij dan verwacht dat auto's van precies 30 jaar oud ineens massaal geïmporteerd gaan worden.
Ik vind het vooral opvallend dat Weekers vermeldt dat auto's die niet dagelijks gebruikt worden "minder hoeven te betalen", wat dus betekent dat geheel belastingvrij sowieso gaat verdwijnen.
Nog een ding dat opvalt: Weekers haalt vooral moderne technieken aan, en dat is ook wat ik eerder al liet weten en de Bovag meldde: door middel van een digitaal systeem (grote kans dat 't gekoppeld wordt aan iDeal) kan je melden wanneer je met je oldtimer de weg op gaat. Lijkt er dus op dat Weekers het meest ziet in een soort-van dagenkaartsysteem.
Berichten: 954
Topics: 39
Lid sinds: Jan 2012
BartWillem schreef:Op zich geef ik Weekers ook gelijk: door het verhogen van de leeftijdsgrens los je het probleem niet op. Mensen die nu een auto uit bijvoorbeeld 1985 hebben als dagelijkse auto doen 'm dan weg en pakken ze er 1 uit 1983 of in geval van een diesel pakken ze er 1 uit 1979. Het lost het probleem niet op.
Maar wat was het probleem nou eigenlijk ook alweer?
Berichten: 1.380
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2008
Het kabinet gooit 't op het milieu-probleem.
Berichten: 605
Topics: 78
Lid sinds: Nov 2008
probleem = geen probleem De Staat wil zuiver de schatkist vullen. Transport blijft de zware melkkoe. Kijk maar naar dat gemekker over meer bijtelling nu. De begroting moet links of rechtsom gehaald worden. Als ze de hele gevoerde discussie tot nu toe, de kosten voor IT en administratie meenemen moet er zwaar geld bij. Was ooit niet het standpunt dat auto's van 25+jaar gewoon 'genoeg' wegenbelasting hebben betaald? Ofwel de kosten voor onderhoud van de weg over al die auto's uitgesmeerd is gewoon betaald met 25+ jaar?
Persoonlijk vond ik de reden dat als je een exemplaar hebt waar je wegenbelasting voor betaald en eentje (of 10) ernaast die oldtimer zijn, dat het dan ook geen consequenties hoeft te hebben, al begrijp dat er dan ook mensen 'gedupeerd' zullen worden. Misschien een combi van de dagenkaart mÃt dit voorstel dan?
Berichten: 1.709
Topics: 47
Lid sinds: Dec 2006
Zou het niet een idee zijn om auto's per km te laten betalen?
Brilliant idee toch, en eerlijk. Voor alle auto's.
O, was er al eens zo'n plan? Waarom ging dat niet door dan? O ja, wegens een duur IT systeem en privacy en handhaving en zo..
Gelukkig speelt dat hier dus allemaal niet... ;-)
Trouwens, als ik per dag betaal, dan wil ik ook de hele dag rijden!
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005