Topics: 69
Zie ook mijn verslagje van de vragensessie van vanmiddag
Staatssecretaris financiën zegt MRB regeling toe
Maar ja, welke regeling is dus onduidelijk.
Topics: 7
De Bovag/RAI heeft een vrij sterke lobby, en het idee van 1e auto belastingplichtig en rest niet zou te fraudegevoelig zijn. Aangezien Weekers al zegt dat de niet-dagelijkse oldtimers "een paar dagen per jaar van stal moeten kunnen" lijkt het er op dat vooral de dagenkaart-optie onderzocht zal worden.
De Bovag wil het door middel van een soort chipkaart die je via DigiD kan activeren (inloggen met DigiD, dag of dagen aangeven dat je ermee gaat rijden en je chipkaart zou een unieke ID bevatten die weer gekoppeld is aan je DigiD). Minste kans op fraude en makkelijk uit te voeren. De vraag is alleen hoe het zit als je meerdere oldtimers hebt, maar waarschijnlijk moet je dan meerdere dagkaarten kopen (of krijgen).
Topics: 9
Joepie, chipkaartjes! Net zo makkelijk te kraken als de OV-kaart dus...
Wellicht wel, maar ik zie de gemiddelde oldtimerrijder van 60plus niet even de chipkaart met een kaartlezer inprogrammeren.
Met "online inchecken" weet je vervolgens wel heel goed het daadwerkelijke gebruik. Ik ben benieuwd naar de regeling. Hoe dan ook heb ik er wel vertrouwen in. De quest voor de beste oplossing is nu gestart, dus daarmee is de uitnodiging voor KNAC / Bovag / FEHAC / de massa er kom mee te denken.
Topics: 16
Oohjee online inchecken, oohje storing, en vervolgens mag je dan niet rijden?
En wie gaat dat apparaatje betalen wat in je auto komt? Niet de overheid, en waarschijnlijk ben je dan uiteindelijk net zoveel geld kwijt als je gewoon belasting zou betalen.
Ben benieuwd waar het allemaal op gaat draaien.
Een chipkaartje die je bij moet hebben (voor het geval van controle) is niet een apparaatje.

Dat pasje dient dan ter controle voor 't geval dat je staande wordt gehouden (en voor de slimmerds die denken dat de controle nauwelijks voorkomt en je dus prima zonder kan: de autowegen hangen tegenwoordig bomvol camera's met automatische kentekenherkenning en uit zeer betrouwbare bron weet ik dat er meer mee wordt gedaan dan de politie in eerste instantie liet geloven). Als DigiD een storing heeft heb je inderdaad wel een probleem, maar dan krijg je natuurlijk weer de handige tip cq verplichting dat je ook enkele dagen van tevoren al kan aangeven wanneer je de weg op gaat.

Met de 60-dagenkaart werd vroeger kennelijk weinig gefraudeerd, dus een digitale versie zou eigenlijk net zo goed moeten werken.
BartWillem schreef:Met de 60-dagenkaart werd vroeger kennelijk weinig gefraudeerd, dus een digitale versie zou eigenlijk net zo goed moeten werken. 
Dus echt op papier zoals past bij onze oldies zou ook nog weer kunnen
Topics: 10
daarmee zijn de dagelijkse gebruikers inderdaad gewoon normaal belastingplichtig
8555152121 418 1994
5263213001 719 2019
Topics: 16
BartWillem schreef:Een chipkaartje die je bij moet hebben (voor het geval van controle) is niet een apparaatje.
Dat pasje dient dan ter controle voor 't geval dat je staande wordt gehouden (en voor de slimmerds die denken dat de controle nauwelijks voorkomt en je dus prima zonder kan: de autowegen hangen tegenwoordig bomvol camera's met automatische kentekenherkenning en uit zeer betrouwbare bron weet ik dat er meer mee wordt gedaan dan de politie in eerste instantie liet geloven). Als DigiD een storing heeft heb je inderdaad wel een probleem, maar dan krijg je natuurlijk weer de handige tip cq verplichting dat je ook enkele dagen van tevoren al kan aangeven wanneer je de weg op gaat.
Met de 60-dagenkaart werd vroeger kennelijk weinig gefraudeerd, dus een digitale versie zou eigenlijk net zo goed moeten werken. 
Die chipkaartje moet je dan toch ook ergens inchecken?
En hoe moet je dan omgaan met het feit dat je niet weet dat je over 3 dagen opeens impulsief bent en een ritje wil maken (door de pekel). Of juist andersom.
Hoe zat dat dan vroeger als je je kaartje kwijt was? Volgens mij doet dat ook wel zeer in de portefeuille dan. 60 dagenkaart zou voor mij prima uitkomst zijn, meer dan 1x per week rijdt ik niet.