Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Inlaatspruitstuk verdubbelen
Frox heeft er thuis zo'n alu versie liggen, op de auto zit de gietijzeren nog... zal wel vragen of tie wat plaatjes kan schieten.
Antwoord
Foto's genoeg maar wat ik wel wil weten is of die dwarsverbinding echt een flinke diameter buis is (bij wijze van plenum), of meer een aansluiting voor vacuum (zodat niet ÃÃn carb het vacuum voor de rembekrachtiger in z'n eentje hoeft te leveren).

De flens zit erop, dat was nog best te doen. EÃn keer een rondje lassen om het materiaal op te warmen, afslijpen en nog een rondje dik eroverheen. Er zitten nog twee onzichtbare lekken maar met een beetje zinkspray zijn die zo afgedicht.
[Afbeelding: Inlaatkl016.jpg]

Het uitzicht vanaf de naald ri. de cilinders:
[Afbeelding: Inlaatkl020.jpg]
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
ik zou die gaatjes dichtmaken met plastisch staal.. je weet wel dat kneedspul..

en.. je zal ze ook moeten synchroniseren... lijkt mij?
Antwoord
patrick2wd schreef:ik zou die gaatjes dichtmaken met plastisch staal.. je weet wel dat kneedspul..

en.. je zal ze ook moeten synchroniseren... lijkt mij?

Maar hoe weet je waar je dat moet smeren als het onzichtbaar is? Zinkspray lijkt me prima!

Synchroniseren kom je inderdaad niet onderuit... Zijn wel mensen met vacuummeters. Maakt het al wat makkelijker.
Groeten, Boele
Antwoord
Als die dingen ooit gaan werken, krijg ik het synchroniseren ook wel onder de knie denk ik. Ik denk dat je op gehoor al een heel eind komt, vacuum maakt geluid.
Ik ga nu eerst mijn reserve motor starten met een onverzaagd spruitstuk. Dan een C nokkenas erin, en dit en dat, en zo. Gaat nog wel even duren voordat er twee Strombergs aan mijn B20 hangen.
Antwoord
Mooi werk waarmee heb je gelast?
Antwoord
Stargon C15, en een Cebora 155, standaard 0.8 mm draad 4 op stroom 5, stroom had wel hoger gekund. Eerst op maat vijlen, dan een goeie V vormige geul maken waar de las gaat komen.
Dan de halve omtrek vlotjes gelast, geeft een hoop duivestrontlassen en herrie, dat weer bijna helemaal terugslijptollen, en nog een rondje langzaam dat de las er goed inzakt.
Andere helft idem. Langzaam laten afkoelen.

Viel me eigenlijk nog wel mee, er sprong maar 1 barst in op een overgang van dik naar dun gietijzer, maar die kon ik nog gauw vastlassen. Dit gietijzer is net keramiek, luchtig en bros. De las die gemaakt wordt, leek me harder dan de las die in plaatstaal ontstaat.
Antwoord
Gisteren de reservemotor na een hele poos tobben gestart (de ontsteking stond ca. 50 graden te laat), dus het tweede spruitstuk is aan stukken gegaan. Daarbij kwam ik op dezelfde plek dezelfde barst tegen, dat kwam dus niet door mijn lastechniek (of gebrek daaraan).

[Afbeelding: Inlaatkl035.jpg]
De resten op de achtergrond zien er erg uitnodigend uit om weer stukken inlaatbuis aan vast te lassen...

En een klein probleempje, ach. De inlaat deelt een stuk buis met de uitlaat, het was daar ter plekke wel wat dikker dus ik heb van beide zoveel mogelijk afgeslepen. Nu zijn ze allebei flinterdun, de uitlaat hopelijk wat dikker dan de inlaat. Eens kijken wat er barst.

En door omstandigheden komen ze wat dichter bij elkaar dan origineel, het wordt druk daar met de gasklepstangen.
Antwoord
Mooi om te zien dit Confusedmile:

Ik had trouwens nog ff gekeken naar dat alu spruitstukje. Die verbindingsbuis in zo'n beetje vingerdikje, binnendiameter... (slecht te meten omdat je er net niet bij kan)

Ik heb nog een apparaatje dat de vacuum meet om ze synchroon te stellen zoiets:
[Afbeelding: 180.jpg]
Die kan je altijd lenen

Maar dit is natuurlijk veel leuker om zelf te maken: [Afbeelding: manometrfv0.jpg]
hahaha!

Waarom hebben er eigenlijk noot dubbele strombergjes op een B2xx motor gezeten? Lijkt me ook best leuk
Antwoord
Dat laatste ding doet mij denken aan een zekere waterpijp met aardbeienjam maar het zal ongetwijfeld iets met vacuum te maken hebben.
Er zijn wel B21's met dubbele carb geleverd maar dat zijn Penta's met een valstroomcarb die niet onder de motorkap gaat passen. Elke aluminumlasser kan van 2 spruitstukken zoiets maken als ik, en dan kan je Strombergs ophangen. Dan laat je ingewikkelde stat. regeling op het spruitstuk vervallen.

Bedankt dat je even die dwarspijp gepalpeerd hebt. Oh jee, wat schrijf ik nu weer. Nu ik weet dat die ruimte niks voorstelt, kan ik die laatste vierkante opening met een plat stuk plaat dichtlassen.
Die laat ik wat naar boven oversteken zodat het scharnierpunt voor de gasstangen eraan kan.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)