Berichten: 44
Topics: 5
Lid sinds: Jan 2012
oga244 schreef:iedereen dus wel maar jij niet...... was er al bang voor
Ik denk dat brommers zomaar 10 keer (weet ik veel... misschien wel 50 keer) zoveel vervuilen dan oldtimers. Ik wil best wel meebetalen hoor, maar dan wel evenredig. 30 cent per kilometer aan MRB vind ik gewoon onrechtvaardig
244 GL 1980 (met splinternieuwe APK tot november 2014!)
Berichten: 216
Topics: 3
Lid sinds: Dec 2011
Dat hele verhaal dat brommers zo zwaar vervuilen slaat nergens op. Een goedlopend 50 cc motortje is echt niet zo zwaar vervuilend als een veel en veel zwaardere motor van een auto.
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Een motortje dat bij 45km/u 6000 toeren draait is wel vervuilende dan een grote motor. Per kilometer misschien niet, maar per kW valt ie in het niet. Een moderne viertaktbrommer loopt 1 op 40 tegenwoordig? Dat zegt genoeg over het rendement, zijn niet heel veel kilometers voor een brommer van 100 kilo. Maar belasting op brommers? Nee lijkt me geen oplossing. Betaal voor mijn motor 26 euro per kwartaal, wat word dat voor een brommer? 10 e per kwartaal? Haha.
Berichten: 44
Topics: 5
Lid sinds: Jan 2012
Kees144 schreef:Dat hele verhaal dat brommers zo zwaar vervuilen slaat nergens op. Een goedlopend 50 cc motortje is echt niet zo zwaar vervuilend als een veel en veel zwaardere motor van een auto.
Op elke oldtimer rijden er wel 50 scooters/ brommers. En dan nog al die scootmobiels en elektrische fietsen. Alsof elektriciteit zonder CO2 - uitstoot wordt opgewekt. Maar nogmaals; het gaat me om de evenredigheid, dus rechtvaardigheid. Met alle liefde lap ik mee in het potje, maar de rest dan ook
244 GL 1980 (met splinternieuwe APK tot november 2014!)
Berichten: 198
Topics: 17
Lid sinds: May 2010
En de vrachtwagens dan? Die betalen toch ook heel weinig MRB? Natuurlijk werkt die prijs door in alles wat we kopen en gebruiken, maar hun gewicht belast de wegen toch ook het zwaarste?
Honda CBR600 1996
Volvo 245 1983 lpg (geschorst per 10-02-2014)
Volvo 940 1998 lpg G3
Volvo 740 1985 benzine
Hanomag Henschel F40KA 1973 diesel
Berichten: 954
Topics: 39
Lid sinds: Jan 2012
Volgens mij blijft dit een discussie over proportionaliteit. Het is jammer dat de overheid te vaak "het milieu" gebruikt als stok om burgers mee te slaan, i.p.v. een stimulans om dingen anders te doen. Dit zet ten onrechte een hoop kwaad bloed want er zijn wel degelijk en vooral globale milieuproblemen. Hoe dan ook, als iedereen moet mee betalen aan de crisis is het niet heel raar dat ze nog meer kijken naar onze liefde melkkoeien. Da's een soort Pavlov-reactie van beleidsmakers. Maar schaf dan niet in een keer een hele langlopende regeling af! Mensen hebben investeringen gedaan met de regeling in het achterhoofd, zien kapitaal vernietigd worden en een marktsegment de nek omgedraaid. Dat lijkt mij buitenproportioneel t.a.v. het kapitaal dat het in het overheidslaadje moet opleveren.
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Arn02 schreef:Volgens mij blijft dit een discussie over proportionaliteit. Het is jammer dat de overheid te vaak "het milieu" gebruikt als stok om burgers mee te slaan, i.p.v. een stimulans om dingen anders te doen. Dit zet ten onrechte een hoop kwaad bloed want er zijn wel degelijk en vooral globale milieuproblemen. Hoe dan ook, als iedereen moet mee betalen aan de crisis is het niet heel raar dat ze nog meer kijken naar onze liefde melkkoeien. Da's een soort Pavlov-reactie van beleidsmakers. Maar schaf dan niet in een keer een hele langlopende regeling af! Mensen hebben investeringen gedaan met de regeling in het achterhoofd, zien kapitaal vernietigd worden en een marktsegment de nek omgedraaid. Dat lijkt mij buitenproportioneel t.a.v. het kapitaal dat het in het overheidslaadje moet opleveren.
Juist. Mooi gezegd zo.
Berichten: 1.709
Topics: 47
Lid sinds: Dec 2006
oga244 schreef:Bij een Ampera spreekt men over een normverbruik van 1 op 87, reëel haalt zo'n ding tussen de 1 op 13 en de 1 op 15 (zie daarvoor gebruikersreviews in autoweek) ...
Op zich heel voor de hand liggend toch?
Ampera is electrische auto, die je via stekker kunt opladen maar die ook een generator heeft om batterijen bij te laden.
1 op 87 haal wrs wel, als je de voorgeschreven testcyclus doorloopt met op 220 geladen systeem.
Maar als leaserijder ga je natuurlijk niet op 220V laden thuis, want je hebt een tankpas van de zaak en dan ga je niet thuis kWh zelf betalen.
En dan moet die generator dus alles doen, kost meer brandstof dus.
Hoe lang is die genormaliseerde meetcyclus eigenlijk? Hoever komt die ampera op accu?
Wrs ca (87-13)/87=85% deel van die meetcyclus, dan klopt het toch weer allemaal?
Maar het blijft volksverlakkerij, die energielabels voor auto's.
In de Kampioen staan ook wel van die rijtjes autovergelijkingen. En zelden is er een correlatie tussen testverbruik, opgegegevn verbruik en het toegekende label.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
De testcyclus is maar liefst 11 km lang met een gem. van 33,6 km/h:
http://en.wikipedia.org/wiki/New_European_Driving_Cycle en de stadscyclus bestaat voor een kwart uit stationair draaien (waarin de moderne auto de motor uitzet en er zo ineens 25% zuinigere auto's rondrijden).
Hoe zou mijn 40 jaar oude bakkie het doen in deze softe test (0-70 in 41 seconde!).
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 239
Topics: 33
Lid sinds: Feb 2008