Berichten: 683
Topics: 158
Lid sinds: Dec 2009
12 November 2012, 17:18
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12 November 2012, 17:25 door Kogelman.)
Vers van de pers: Ik lees net dat de minister gaat bekijken of de vrijstelling op MRB voor echte old timers gehandhaafd (die weinig km op jaarbasis rijden) kan blijven, waarschijnlijk via een 30 of 60 dagen kaart.
Bron:
http://www.autoweek.nl en Elsevier fiscaal
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=vr...Y5NuMiZ1rA
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
Berichten: 1.380
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2008
Dat is inmiddels oud nieuws, dat stukje van Elsevier is gebaseerd op het artikel van Autoweek van afgelopen vrijdag en da's hier al voorbij gekomen.
Overigens is bij de invoering van een 60-dagenkaart er nog wel een probleem voor de mensen die geen eigen oprit, garage of stalling hebben: bij de dagenkaart vroeger mocht je er niet mee aan de openbare weg parkeren en datzelfde geldt ook voor bijv campers nu (die mogen max 3 aaneengesloten dagen aan de openbare weg staan). Het zou me niets verbazen als ze dat nu ook weer invoeren.
Berichten: 281
Topics: 55
Lid sinds: Jun 2007
Meh ...
60 dagen kaart is wel ruk zeg :-) Wordt 'n duur grapje vanaf 2014 voor deze jongen.
Maarja, je moet toch 'n fatsoenlijke kar hebben dus voorlopig gaat de 244 de deur nog niet uit.
Berichten: 1.152
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
12 November 2012, 18:44
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12 November 2012, 18:54 door oudevolvo.)
Kogelman schreef:Vers van de pers: Ik lees net dat de minister gaat bekijken of de vrijstelling op MRB voor echte old timers gehandhaafd (die weinig km op jaarbasis rijden) kan blijven, waarschijnlijk via een 30 of 60 dagen kaart.
Inderdaad oud nieuws.
Enige wat zeker is dat er gekeken wordt naar een regeling. Hoe die eruit komt te zien is koffiedik kijken.
Ik heb het idee dat de "gekozen oplossing" afhangt van wie je het vraagt, met andere woorden wie welke oplossing heeft aangedragen. KNAC zegt 30 jaar, Bovag/Autoweek 30 of 60 dagenkaart.
Zie stand van zaken op
http://www.oudevolvo.nl/blog/2012/11/09/...eling-toe/
Doordat Weekers heeft gezegd "... die ook nog wel enkele dagen per jaar de garage uit mogen..." is dat in mijn ogen nog het meest een impliciete verwijzing naar de dagenkaart.
Meest stellig was hij echter over dat de invullingsdiscussie nu niet gevoerd hoeft te worden in het kader van het Belastingplan 2013.
Berichten: 2.445
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
12 November 2012, 19:48
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12 November 2012, 23:08 door skidje.)
Marc1970 schreef:Ja dat Frankrijk goedkoper lijkt komt weer omdat de belastingdruk daar 5% hoger is dan in NL, waar we eigenlijk relatief weinig belasting betalen (zelfs onder het EU gemiddelde): http://nl.wikipedia.org/wiki/Belastingdruk
moet je voor de gein eens op wikipedia naar de gini index kijken.!!!
be betaalt inderdaad veel belasting. maar kijk eens naar de gemiddelde inkomens. daar kunnen wij in NL echt niet aan tippen. dus is het gemakkelijker om bij de zuiderburen relatief meer belasting te betalen.....
Marc.. Maar we moeten uitkijken met dergelijke zaken te vergelijken. Ik besef me net dat een gemiddelde Belg iets van een jaarpremie betaalt voor ziektekostenverzekering die ong. gelijk is aan onze maandpremie.!!!
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
En wie gaat die 60 dagen kaart handhaven, en hoe? Zal de politie blij mee zijn. Lijkt me een flutsysteem, en ik heb er niks aan. Ik wil gewoon een auto voor de deur waar ik hooguit 5000 (eerder 2500 km) per jaar mee rij, zonder onevenredig veel belasting te betalen.
Tot de invoering vd gele kentekenplaat lijkt me een goed begin, dan zijn gewoon oude auto's met lawaaierige deurklinken en loodzware koppelingspedalen waar de gem. automobilist echt niet meer langer dan 20 minuten in wil rijden. Dankzij roest, onderdelenschaartse e.d. is er ook nergens ter wereld een enorm griezelig reservoir van auto's uit die tijd, kortom het probleem blijft beheersbaar.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 2.851
Topics: 60
Lid sinds: Sep 2010
Marc1970 schreef:En wie gaat die 60 dagen kaart handhaven, en hoe? Zal de politie blij mee zijn. Lijkt me een flutsysteem, en ik heb er niks aan. Ik wil gewoon een auto voor de deur waar ik hooguit 5000 (eerder 2500 km) per jaar mee rij, zonder onevenredig veel belasting te betalen.
Tot de invoering vd gele kentekenplaat lijkt me een goed begin, dan zijn gewoon oude auto's met lawaaierige deurklinken en loodzware koppelingspedalen waar de gem. automobilist echt niet meer langer dan 20 minuten in wil rijden. Dankzij roest, onderdelenschaartse e.d. is er ook nergens ter wereld een enorm griezelig reservoir van auto's uit die tijd, kortom het probleem blijft beheersbaar.
Genoeg auto's van voor '78 waar ik prima dagelijks mee zou kunnen en willen rijden hoor. En waarschijnlijk stiekem nog een hoop anderen ook.
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
25 jaar, 30 jaar, gele plaat, allemaal onzin. Al wil ik een V70 van 2010 rijden voor de hobby, ergens is er iets gigantisch verkeerd gegaan dat we niet gewoon betalen voor gebruik. Er zijn hier een hoop auto's die alleen op zondagmiddag in de zomer naar buiten komen, er rijden er ook genoeg 365 dagen in het jaar rond. Dat men in Den Haag wat wil terug zien hiervoor is best te begrijpen. Zeker in een tijd waarin we toch wat maatregelen zullen moeten treffen om de huidige levensstijl van ons Nederlanders vol te houden. We doen het aardig goed in de wereld vwb levensstandaard en dat word nu ietsje minder. Maar bottom line blijft dat er op paarden/tennisrackets/voetbalschoenen/enz ook geen 60 euro per maand betaald moet worden. Ik heb een auto waar ik netjes wegenbelasting voor betaal en een auto die in een loodsje opgeknapt word en tzt een enkele keer buiten mag spelen. Ik ben er dan ook aardig zuur van dat ik straks ettele honderden euro's mag gaan betalen richting moedertje staat voor deze auto naast de 1300 euro die ik nu jaarlijks al kwijt ben voor een auto die stil staat op de dag dat ik mijn oldtimer rijd. Dus kom alsjeblieft niet aan met 30 jaar of blauwe plaat.... Mijn auto is nu belastingvrij, ga ik rijden wil ik best een euro of twee per dag betalen, maar staat ie stil dan moet dat gewoon kunnen zonder extra kosten..
Berichten: 447
Topics: 27
Lid sinds: Jun 2010
skidje schreef:moet je voor de gein eens op wikipedia naar de gini index kijken.!!!
be betaalt inderdaad veel belasting. maar kijk eens naar de gemiddelde inkomens. daar kunnen wij in NL echt niet aan tippen. dus is het gemakkelijker om bij de zuiderburen relatief meer belasting te betalen.....
Marc.. Maar we moeten uitkijken met dergelijke zaken te vergelijken. Ik besef me net dat een gemiddelde Belg iets van een jaarpremie betaalt voor ziektekostenverzekering die ong. gelijk is aan onze maandpremie.!!!
Overigens betalen de Fransen (en nog wel een paar landen om ons heen....) ook geen BPM wat de nieuwe auto's zo'n 30 % goedkoper maakt
Volvo 760 GLE 1990 Mercedes 250SE cabriolet 1967 Porsche 911 Carrera 4 2001 Toyota Landcruiser 100 2007 Citroen Mehari 1976 Hymer B644 2002 Opel GT/J 1971
Berichten: 341
Topics: 37
Lid sinds: May 2012
Goed nieuws na de eerdere paniek rondom het wegvallen van de MRB-vrijstelling voor oldtimers. De opnieuw aangestelde Staatssecretaris van Financiën Frans Weekers is van plan het cultureel erfgoed op autogebied te ontzien en werkt hiervoor aan een regeling.
Bronnen op Financiën bevestigen aan AutoWeek dat de Weekers, zelf eigenaar van een klassieke Peugeot 504, wil dat mensen die nauwelijks de weg opgaan niet worden gefronteerd met MRB. Nog onduidelijk is op welke manier dit plan vorm moet krijgen, maar het ministerie denkt aan een vorm van de vaak genoemde 60- of 30-dagenkaart, waarbij je niet vaker dan het genoemde aantal met je auto de weg op mag. De haalbaarheid van dit soort ideeën wordt de komende tijd onderzocht, zowel qua budget als qua uitvoerbaarheid, maar de denkrichting van Weekers op dit vlak is in ieder geval duidelijk. Als de uiteindelijke regeling op zoân manier wordt ingevoerd, zou dagelijks gebruik van oldtimers (het grootste pijnpunt) niet langer voordelig zijn, maar worden liefhebbers volledig ontzien. Er zijn vooralsnog geen geluiden om ook de huidige leeftijdsgrens voor oldtimersstatus (op termijn 30 jaar) op te schroeven.
Bovag laat in een eerste reactie weten zeer verheugd te zijn. âDit is exact de oplossing die wij al een tijd aandragen. Je maakt zo een einde aan misbruik van de regeling, maar liefhebbers worden niet gepaktâ, aldus woordvoerder Paul de Waal.
Dat las ik zojuist.
bron: http://www.xrrs-club.nl/12/11/2012/club-...en-met-mrb
toch een beetje goed nieuws.
Ik vraag me alleen af hoe dat dan voor mij gaat met een fiesta uit 82 en een volvo uit 70.
Dat komt tegen die tijd wel.