Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Regeerakkoord: wegenbelasting voor oldtimers
aernout schreef:Per kenteken houder een minimale MRB per maand?
Als je een oldtimer hebt, betaal je minstens (laten we zeggen) 50 euro per maand aan MRB over alle voertuigen op jouw naam.

Goed idee!
Wil je hem erbij zetten op https://www.openspacecompany.com/spaces/mrb_oldtimers
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
heb ik al gekeken, maar heb geen zin om me daar weer voor in te moeten schrijven ....
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......
Drk schreef:Ja jonge, als je een 911 rijdt dan maakt die paar centen aan belasting voor de FordFeest ook niet meer uit.

Elke euro naar de staat extra is er 1 teveel!
oga244 schreef:MRB was toch al een keer omgedoopt naar houderschapsbelasting?
...

Waar hebben we het dan over hier? Het regeerakkoord zegt enkel:
"De vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor oldtimers wordt vanuit milieuoverwegingen afgeschaft."
Het woord houderschapsbelasting komt niet voor...

Dusof het is nog MBR, of Rute-Samsom zijn niet helemaal bij de tijd...
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
MRB is een houderschapsbelasting.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
het staat voor een belasting op het houden van een auto, het z.g. houderschap
8555152121 418 1994
5263213001 719 2019
Ff tellen hoor: er zijn zo'n 40.000 belastingvrije oldtimers in Nederland. Die zijn de afgelopen dagen zo'n € 2.000 per stuk minder waard geworden, zeg een schadepost van zo'n € 80 miljoen. De besparing (als niemand zijn oldtimer weg doet) volgens Rutte II € 12,5 miljoen. Waarschijnlijk doet de helft van de bezitters zijn oldtimer dan toch weg, dus uiteindelijke besparing zou zo'n € 6 miljoen zijn. Doordat er nu ook minder plezierritten zullen zijn minder accijns, minder BTW. Veel verder dan een € 3 a € 4 miljoen besparen komen we niet. Niet in te schatten is het aantal werkelozen t.g.v. instorten markt voor oldtimerdelen........

O ja Rutte is wel degelijk autoliefhebber: laat zich dagelijks vervoeren door een Mercedes S600 Guard t.w.v. € 600.000,--
Zonder bijtelling overigens. Wel 12 cilinder BENZINE, over milieu gesproken.......

O ja, over misbruik gesproken. Aan (autoachtige)belastingen wordt nu € 14 miljard geïnd, terwijl ze er € 7 miljard voor uitgeven....... Stoppen dus met allerlei tussenoplossingen, genoeg is genoeg !
The brick is flying again (Volvo 245 Turbo 1985, Suzuki GS850G, Zundapp GTS 529-029
Waarom zou een 60 dagen kaart alleen voor oldtimers moeten gelden?
Mijn S80 rijdt ook niet veel meer dan 60 dagen per jaar Confusedmile:
Zou wel mooi zijn, dan kan ik er 6 auto's op na houden voor de prijs van 1!

Maar goed. De reden waarom er een overschot aan ouden benzen is, is vanwege regelgeving in Duitsland.
Daar is het tegenwoordig minder gunstig om in een oude oliestoker rond te rijden. Punt is dan dat deze oude auto's niet worden gesloopt, want vaak zijn ze nog prima als vervoersmiddel te gebruiken. Dus vertegenwoordigen ze nog een economische waarde in de landen rondom Duitsland.
Als in Nederland de regelgeving wordt aangepast, worden deze benzen nog steeds niet gesloopt, want ze zijn nog prima te verkopen in andere landen.
Het probleem verplaatst zich dus steeds.
Ik ben pas nog in West Afrika geweest. Daar worden de afdankertjes uit Europa en Amerika tot de laatste schroef op gereden.
Maar dan zonder APK-keuring of wat dan ook. De benzen die straks hier worden geweerd, gaan veelal de export in, en worden nog jarenlang daar ingezet tot ze echt niet meer vooruit komen. En dan walmen ze ondertussen al een poosje als een oude stoomloc..
Dus zorg ervoor als je wetgeving mbt oldtimers invoert je dit dan in ieder geval op Europees niveau doet. Zo hebben wij nu last van Duitse wetgeving. En als wij dan weer iets gaan aanpassen hebben ze er weer last van in bijvoorbeeld Frankrijk. De lucht houdt echt niet op boven de Nederlandse grens, dus luchtvervuiling is niet iets dat je op die paar vierkante meter die Nederland heet moet proberen op te lossen...
Leuk voorbeeld: T3tjes in Lagos
http://youtu.be/iXkhQsKkIyA
Citaat:'Semi-elektrische auto's minder zuinig dan beloofd'

maandag 5 november 2012 09:05

Semi-elektrische auto’s zoals de Opel Ampera, de Chevrolet Volt en de Prius-plug-in van Toyota blijken veel minder zuinig dan gedacht. Gemiddeld verbruiken de auto's 80 procent meer brandstof dan de fabriek belooft.

Een Toyota Prius plug-in

Simon rijdt door groen

'Zoals u weet, rij ik sinds maart in een Opel Ampera, een zogeheten plug-in hybride. Heel vaak, wanneer ik van mijn woonplaats Rotterdam naar de redactie van Elsevier in Amsterdam (72 kilometer) ga, rij ik 1 op 100 tot 200. Een enkele keer – als het heel warm is (een elektrische auto doet het in de zomer beter dan in de winter) – zelfs 1 op oneindig. Met andere woorden, ik rij in de auto van de toekomst.'

Lees het hele blog van Simon Rozendaal: Het groene gegoochel met cijfers

Dat blijkt uit bestudering van het brandstofverbruik van de zogeheten stekkerhybrides van leasemaatschappij Arval, door de NOS.

Hoger verbruik
Het verbruik van ruim zestig Amperas, Volts en Priussen die door klanten van Arval worden gereden, is bestudeerd.

Volgens de fabriek zou een Toyota Prius 2,2 liter brandstof per 100 kilometer verbruiken. De Ampera en de Volt zouden zelfs 1,6 liter per 100 kilometer gebruiken. Omgerekend is dat een verbruik van 1 liter op 62,5 kilometer.

Maar gemiddeld verbruiken de auto's 80 procent meer brandstof dan de producent belooft.

Fiscale regelingen
Slechts twee van de zestien onderzochte Prius-rijders halen een brandstofverbruik dat op of onder de fabrieksnorm ligt. Bij de Ampera en de Volt ligt dat op 31 procent van de deelnemers aan het onderzoek.

Het aantal 'stekkerhybrides' stijgt sterk vanwege vriendelijke fiscale regelingen zoals geen aanschafbelasting, geen fiscale bijtelling en geen wegenbelasting tot 2016. Daarnaast delen gemeenten duizenden euro's aanschafsubsidie per auto uit.

Dankzij het overheidsbeleid verkopen Opel, Chevrolet en Toyota veel auto’s.
Bron: http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Wetens...eloofd.htm

En:

Citaat:Zo verbruikt een van de Ampera-rijders in het onderzoek gemiddeld 7,8 liter benzine per 100 kilometer; nog niet eens 1 op 13.
Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/13151...nig__.html

Ik denk dat het nieuwe kabinet beter uit die vijver kan vissen om de nodige miljoenen te besparen. Die poel is immers veel groter en beter gevuld dan de oldtimer-poel. Wink
Volvo S80 Turbo 2002 & 740 GLE 1990

http://Volvotips.com

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Naafkapjes voor 240 Eiker velgen HD 240 1 1.833 17 May 2022, 19:37
Laatste bericht: skidje
  Verdwijnen met de verbrandingsmotor ook de oldtimers? BartJu 5 3.219 21 November 2021, 18:53
Laatste bericht: Madman
  Goed om nog te weten en te regelen voor de stalling. hugo 10 8.354 22 November 2020, 11:01
Laatste bericht: Grey240Polar
  Zenuwachtig voor de C70... SaddieN 0 2.258 21 April 2019, 09:35
Laatste bericht: SaddieN
  Slopen voor onderdelen, en dan? Frank&Frida 4 5.618 25 October 2016, 08:01
Laatste bericht: asterix
  Grote steden verboden voor 'oude' auto's Belg 113 86.645 23 May 2016, 20:26
Laatste bericht: BartJu
  Polaris Chrome Wielmoeren voor 244. Waar te koop? Uberbrick 10 12.082 13 March 2016, 22:23
Laatste bericht: skidje
  Volvo aftermarket Navigatie BLP-990 voor waterval psycho-realm 1 10.227 25 January 2016, 00:26
Laatste bericht: extasefm
  Januari 2014: vrijstelling wegenbelasting oldtimers vervalt Dopski 231 176.540 4 November 2015, 20:35
Laatste bericht: Arjan.
  Wat voor velgen zijn dit? Pluk 17 38.392 25 October 2015, 16:56
Laatste bericht: Dopski

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 6 gast(en)