Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Regeerakkoord: wegenbelasting voor oldtimers
oga244 schreef:Het is niet zo dat het hebben en rijden van een auto van 1200kg een grondrecht is ofzo, je weet zelf wat jouw Volvo je op jaarbasis kost, enig een idee wat een ov jaarkaart kost?
Kom je niet over dit soort bedragen heen is dat sneu maar meer nog steeds niet meer dan dat...
Je mist het punt dat de hobbyisten de auto(s) hebben als hobby, niet in eerste instantie als vervoersmiddel.
DopdeDouwer schreef:Je mist het punt dat de hobbyisten de auto(s) hebben als hobby, niet in eerste instantie als vervoersmiddel.

Ik heb 3 niet mrb vrije auto's als hobby, de zweedse 240 doet max 500km per jaar de mrb is SEK 1600 p/jr, de NL 240 doet max 5000km per jaar en kost aan mrb € 704,-- p/jr, de SAAB kost in Zweden ook nog wat terwijl hij gestalt staat, alle 3 hobby, maar als "echte hobbyist" had ik die dus mrb vrij moeten hebben?
8555152121 418 1994
5263213001 719 2019
Het punt dat onze overheid mijns insziens terecht maakt is dat auto's die in Duitsland in stadkernen geweerd worden vanwege hun milieubelasting hier frank en vrij binnen mogen, en daarbij ook nog vrijgesteld worden van voor normale stervelingen wel geldenden belastingen en onze binnensteden daardoor gesubsidieerd mogen vervuilen...
Of MRB betalen of slopen, dat laatste was in Duitsland de laatste mogelijkheid nog
8555152121 418 1994
5263213001 719 2019
oga244 schreef:Ik heb 3 niet mrb vrije auto's als hobby, de zweedse 240 doet max 500km per jaar de mrb is SEK 1600 p/jr, de NL 240 doet max 5000km per jaar en kost aan mrb € 704,-- p/jr, de SAAB kost in Zweden ook nog wat terwijl hij gestalt staat, alle 3 hobby, maar als "echte hobbyist" had ik die dus mrb vrij moeten hebben?

ik denk ieder z'n keuze, jij kiest toch bewust voor deze auto's?
je had ook oudere kunnen kiezen welke wel MRB vrij waren...

ik vind het een beetje vreemd dat de regering een gat probeert te dichten met geld waarvan ze weten dat als men dit moet gaan betalen het leeuwendeel met z'n hobby stopt, resultaat zal zijn dat de MRB verder omhoog gaat, omdat dit niet te handhaven is...
als zeg 5% van de auto's oldtimer is, en de helft stopt ermee.. wat blijft er dan over?
niet genoeg geld om deze regering te financieren.. IMO...
@patrick2wd, door +/- € 50,-- p/mnd te moeten gaan betalen voor een auto waarmee je rijden kunt en af en toe ook daadwerkelijk rijdt geef jij je hobby dus op? dat is jouw keuze.....

p.s. de mrb is tussen 2008 en 2013 voor de normale stervelingen al met 50% omhoog gegaan, die betalen omdat mobiliteit in NL nu eenmaal geld kost, door ontwijking door aankoop van of een heel erg schone auto of door aankoop van een al dan niet ontzettend vuile ouder dan 25 jaar moet die groep straks nog meer betalen, nu wordt de last verdeeld, had liever roadpricing gezien maar kan hier goed mee leven
8555152121 418 1994
5263213001 719 2019
oga244 schreef:...alle 3 hobby, maar als "echte hobbyist" had ik die dus mrb vrij moeten hebben?
Ik heb geen idee hoe een "echte" hobbyist eruit ziet. Iedereen beoefent zijn hobby op zijn eigen manier. De ÃÃn door 350dagen/avonden per jaar sleutelen om een paar zomerse daagjes te rijden. De ander wil graag in een bijzondere auto rijden die zich onderscheidt van het moderne wagenpark. En dan de vele tussenvormen.

De reageerders in dit die het somber inzien hebben oldtimers al dan niet op LPG die maandelijks 50 tot 150 euro per maand (per auto) van hun hobbybudget mogelijk zien verdwijnen. Daar kan ik me goed inleven.
In jou reacties zie ik weinig medeleven terug. Maar als ik naar je sig te zien heb je geen oldtimers en beoefen je de "hobby" op een andere manier dan zij.
mrb vrij is dus synoniem voor een "echte" oldtimer? wat een onzin...

Een wetgeving die gelegenheid biedt tot belastingontwijking wordt creatief misbruikt, dat misbruik lijkt nu te gaan stoppen, daar zullen goedwillenden mogelijk de dupe van zijn, wees dan boos op de kwaadwillenden die deze misbruik gepleegt hebben en nu goedwillenden duperen
8555152121 418 1994
5263213001 719 2019
oga244 schreef:mrb vrij is dus synoniem voor een oldtimer? wat een onzin
Wat bedoel je hier precies mee?
Oldtimers zijn toch wegenbelastingvrij?

oga244 schreef:...p.s. de mrb is tussen 2008 en 2013 voor de normale stervelingen al met 50% omhoog gegaan, die betalen omdat mobiliteit in NL nu eenmaal geld kost, door ontwijking door aankoop van of een heel erg schone auto of door aankoop van een al dan niet ontzettend vuile ouder dan 25 jaar moet die groep straks nog meer betalen, nu wordt de last verdeeld, had liever roadpricing gezien maar kan hier goed mee leven...
Ik ga er nog steeds uit dat er vele hobby oldtimer bezitters zijn. Mensen die veel tijd stoppen in het sleutelen aan de auto. Ook ondanks ze amper gebruik maken van het wegennet. Met dit in het achterhoofd is er ooit de vrijstelling voor motorrijtuigbelasting gekomen.

Dat er inmiddels mensen zijn die ook dagelijks gebruik maken van een recent (geimporteerde) oldtimer is gebleken. De maatregel die er eerst was (tot '87 nog vrijstelling daarna niet meer). heeft geholpen om de import aanzienlijk te verminderen. Mijn inziens een goede zaak, waardoor de dagelijkse rijders op de echte oldtimers zouden zijn aangewezen. Dat gaan ze natuurlijk niet doen aangezien ze dat veel te veel onderhoud kost en te weinig comfort biedt...

Kosten naar gebruik had inderdaad nog eerlijker geweest.
een 87 of 88er 240 is evenzeer een oldtimer al is hij niet mrb vrij
DopdeDouwer schreef:Maar als ik naar je sig te zien heb je geen oldtimers
dat lijk jij anders te zien
8555152121 418 1994
5263213001 719 2019
Voor de wet is een auto na 25 jaar oldtimer, maar er zijn al genoeg auto's die nog lang niet die leeftijd bereikt hebben maar nu al als klassieker gezien worden. Ik denk dat we in dit geval maar over de zgn "youngtimer" moeten praten. Ik snap het punt van Oga goed. Ik rij ook bijna dagelijks in mijn 240, en dat heeft ook gedeeltelijk te maken met het feit dat ik geen wegenbelasting hoef te betalen: het scheelt me gewoonweg een hoop geld. Dat is echter niet de voornaamste reden. Ik zag mezelf niet in een getuned Golfje rijden, en ik ben gewoon ontzettend liefhebber van oude auto's en oude techniek, en ben ik niet van plan om m'n auto weg te doen als ik wel wegenbelasting zou moeten gaan betalen, daar is 'ie me te veel voor waard. Maar nu het volgende: zodra ik de volle wegenbelasting moet gaan betalen ben ik 160 euro (incl. verzekering) kwijt zonder ook maar een kilometer te rijden. Dat kan ik als student met een weekendbaantje dat nog geen 500 euro per maand oplevert toch niet ophoesten? Wat moet ik dan doen? Mijn auto schorsen of voor een paar centen verkopen? Ik ben best bereid om te betalen, maar dan wel op een reële manier.
Patrick Volvo 240 DL - 1986 - B230A - M47
Volvo 940 - 1997 - B230FK - M90


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Naafkapjes voor 240 Eiker velgen HD 240 1 1.833 17 May 2022, 19:37
Laatste bericht: skidje
  Verdwijnen met de verbrandingsmotor ook de oldtimers? BartJu 5 3.219 21 November 2021, 18:53
Laatste bericht: Madman
  Goed om nog te weten en te regelen voor de stalling. hugo 10 8.354 22 November 2020, 11:01
Laatste bericht: Grey240Polar
  Zenuwachtig voor de C70... SaddieN 0 2.258 21 April 2019, 09:35
Laatste bericht: SaddieN
  Slopen voor onderdelen, en dan? Frank&Frida 4 5.618 25 October 2016, 08:01
Laatste bericht: asterix
  Grote steden verboden voor 'oude' auto's Belg 113 86.607 23 May 2016, 20:26
Laatste bericht: BartJu
  Polaris Chrome Wielmoeren voor 244. Waar te koop? Uberbrick 10 12.082 13 March 2016, 22:23
Laatste bericht: skidje
  Volvo aftermarket Navigatie BLP-990 voor waterval psycho-realm 1 10.226 25 January 2016, 00:26
Laatste bericht: extasefm
  Januari 2014: vrijstelling wegenbelasting oldtimers vervalt Dopski 231 176.538 4 November 2015, 20:35
Laatste bericht: Arjan.
  Wat voor velgen zijn dit? Pluk 17 38.392 25 October 2015, 16:56
Laatste bericht: Dopski

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 5 gast(en)