Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Regeerakkoord: wegenbelasting voor oldtimers
volvosvenska schreef:Regeerakkoord is van PVDA en VVD en die hebben een meerderheid in de tweede kamer...dus dat loopt zo'n vaart WEL in dit geval.
Gelukkig moet het ook nog door de eerste kamer en hebben ze daar deze meerderheid niet. Over de rol van de eerste kamer:
Citaat:De Grondwet beperkt de Eerste Kamer niet inhaar mogelijkheden om wetsvoorstellen te verwerpen. Hoewel de Eerste Kamer een lijn heeftwetsvoorstellen te toetsen op rechtmatigheid, uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid4, staatgeen geschreven of ongeschreven staatsrechtelijke regel in de weg aan een politiek-inhoudelijke toetsing van geheel andere snit. Anders gezegd, de Eerste Kamer kan een wetsvoorstel verwerpen op grond van iedere denkbare overweging.5 In een brief aan de informateur d.d. 26 augustus 2010 heeft een aantal fractievoorzitters uit de Eerste Kamer het alsvolgt geformuleerd: "(het) staat wel vast dat de Eerste Kamer in het algemeen zonder enigeterughoudendheid bevoegd is te oordelen over ingediende wetsvoorstellen en deze te verwerpen".
Bron: Staatsrechtelijke positie Eerste Kamer
Ware het niet dat vooral de VVD het oneens was met de afschaffing van de MRB, dus erg veel tegenstand zal er van de oppositie niet komen. Wel denk ik dat dan aan de "redelijkheid" voldaan moet worden, wat me vertrouwen geeft voor een gepaste oplossing voor de echte hobby doelgroep.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
oudevolvo schreef:Gelukkig moet het ook nog door de eerste kamer en hebben ze daar deze meerderheid niet. Over de rol van de eerste kamer:

Bron: Staatsrechtelijke positie Eerste Kamer
Ware het niet dat vooral de VVD het oneens was met de afschaffing van de MRB, dus erg veel tegenstand zal er van de oppositie niet komen. Wel denk ik dat dan aan de "redelijkheid" voldaan moet worden, wat me vertrouwen geeft voor een gepaste oplossing voor de echte hobby doelgroep.


Helemaal waar!......denk alleen dat ze met hulp van de kleine partijen die 38 zetels wel halen....hoop het alleen niet natuurlijk ;-)!
Voor mij zou het na 22 jaar 2 serie rijden wel mooi genoeg zijn geweest als het wordt aangenomen..........
Volvo 244 DL 1974
oudevolvo schreef:Gelukkig moet het ook nog door de eerste kamer en hebben ze daar deze meerderheid niet. Over de rol van de eerste kamer:

Bron: Staatsrechtelijke positie Eerste Kamer
Ware het niet dat vooral de VVD het oneens was met de afschaffing van de MRB, dus erg veel tegenstand zal er van de oppositie niet komen. Wel denk ik dat dan aan de "redelijkheid" voldaan moet worden, wat me vertrouwen geeft voor een gepaste oplossing voor de echte hobby doelgroep.

De Eerste Kamer heeft van oudsher geen politieke kleur en mogen alleen op juridische haalbaarheid etc toetsen, alleen de afgelopen 3 jaar was het "ineens" wel politiek gekleurd.

Maar D66, GroenLinks, CU en CDA wilden al de oldtimerregeling afschaffen (enkel de PVV was tegen en de VVD deels). Nu dit in het regeerakkoord staat is er dus een gigantisch ruime meerderheid voor (vermoedelijk meer dan 120 zetels zelfs). Het blijft dus hopen op een goede lobby van de Fehac, maar die lijken nu nog steeds te slapen. Sad
Volvo S80 Turbo 2002 & 740 GLE 1990

http://Volvotips.com
Het enige wat we kunnen doen is afwachten. Ze hebben ons al eerder geprobeerd te naaien, en dat is achteraf ook meegevallen.
Patrick Volvo 240 DL - 1986 - B230A - M47
Volvo 940 - 1997 - B230FK - M90
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat het volledig verdwijnt voor auto's welke reeds op NL kenteken staan.

Ik hoop dit althans. Daar ik vorige week even vanwege de verwachte uitkomst van dit regeerakkoord een zwarte 245 turbo op NL kenteken heb gezet. Moet nog veel aan gebeuren. Of dat gaat gebeuren wordt nu afhankelijk vd het akkoord tussen Rutten en Samson....
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
BartJu schreef:Of omkatten naar nieuwer???
Weer eens wat anders... ;-)
Ja.......Jammer dat de 240 slechts tot 93 geleverd is en nooit onder G3 gereden heeft!!
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
HansDAF schreef:Als de helft van alle liefhebbers er mee stopt geeft dat de volgende kettingreactie: er worden geen plezierritten meer gemaakt , hierdoor geen accijns en de bijbehoren BTW. Onderdelenverkoop en aanverwante handel levert ook minder BTW op. Per saldo levert deze maatregel dan ook zeer weinig op. Maatregel moet ook eerst nog door de tweede kamer. Andere bijverschijnselen zie ik ook: geen voordeel meer voor scheurende belastingvrije Priussen en andere zogenaamde milieuliefhebbers. Stel voor dat de overblijvende oldtimer rijders voortaan in Belgie gaan tanken. Met alle oldtimers naar Den Haag lijkt me ook wel wat.

Idd... Ik betaal nu nog zelfs bijtelling voor de auto vd zaak. De volvo's vind ik leuk dus eruitgooien is geen optie. Maar als ik wegenbelasting moet betalen kon het er wel op uitdraaien dat ik de auto vd zaak privà niet meer ga rijden. Is misschien voor mij nog wel goedkoper.

Maar vrouwlief vindt het waarschijnlijk iets minder leuk.....
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Ach ja, beter zou dan zijn om een soepele regeling in te voeren. Verplicht eerste auto (MRB-plichtig) op naam, of ouder dan 30 jaar. Dan worden de zo gehate 190d-rijders ook geweerd.

Ik vind het ook jammer dat de regeling wordt aangepast/afgeschaft, maar ergens moest er een grens komen. Hopelijk komen daar nu goede (blijvende!) afspraken over gemaakt worden.

Wel frappant dat veel mensen al overwegen om dan te stoppen..
Ik wacht nog even af op de definitieve afspraak.. zit inmiddels zoveel bloed, zweet en tranen in mijn 244 dat hij niet zomaar gesloopt gaat worden!
BartWillem schreef:Het blijft dus hopen op een goede lobby van de Fehac, maar die lijken nu nog steeds te slapen. Sad
In de loop van de avond werden ze wakker. Al is de site nog steeds verouderd.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Naafkapjes voor 240 Eiker velgen HD 240 1 1.833 17 May 2022, 19:37
Laatste bericht: skidje
  Verdwijnen met de verbrandingsmotor ook de oldtimers? BartJu 5 3.219 21 November 2021, 18:53
Laatste bericht: Madman
  Goed om nog te weten en te regelen voor de stalling. hugo 10 8.354 22 November 2020, 11:01
Laatste bericht: Grey240Polar
  Zenuwachtig voor de C70... SaddieN 0 2.258 21 April 2019, 09:35
Laatste bericht: SaddieN
  Slopen voor onderdelen, en dan? Frank&Frida 4 5.618 25 October 2016, 08:01
Laatste bericht: asterix
  Grote steden verboden voor 'oude' auto's Belg 113 86.634 23 May 2016, 20:26
Laatste bericht: BartJu
  Polaris Chrome Wielmoeren voor 244. Waar te koop? Uberbrick 10 12.082 13 March 2016, 22:23
Laatste bericht: skidje
  Volvo aftermarket Navigatie BLP-990 voor waterval psycho-realm 1 10.227 25 January 2016, 00:26
Laatste bericht: extasefm
  Januari 2014: vrijstelling wegenbelasting oldtimers vervalt Dopski 231 176.540 4 November 2015, 20:35
Laatste bericht: Arjan.
  Wat voor velgen zijn dit? Pluk 17 38.392 25 October 2015, 16:56
Laatste bericht: Dopski

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 5 gast(en)