Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Die zal je los moeten snijden branden od wat dan ook. Maar ik denk dat de buitenbus (die in de arm geperst zit) en de vaste as genoeg zijn, de ruimte daartussen vul je op met nylon/bronzen/PU bussen, 1 van boven en 1 van onder, net als de Toyota hulparm.
De binnenbus weglaten geeft meer ruimte voor nylon etc, dat lijkt me prettig voor de duurzaamheid.
Ik heb gister nog eens aan die hulparm staan trekken, er zit eigenlijk geen beweging in. MIsschien is het nog de originele, ik herinner me dat de repro aanvoelde als postbode elastiek.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
Boele schreef:Marc en Raymond: Weten jullie of de stalen binnenbussen van de hulpstuurhuisbus los verkrijgbaar zijn? Want ik kan bij een bedrijf proberen ze van Nylon te laten maken.
Overigens hebben vroege Amazons en katteruggen een nader glij systeem met bronzen bussen. Kan zoiets niet op latere auto;s? Klik
idd losbranden en logisch bekijken..
zo.n 544 stuurhuis moet ik hebben, de auto was ooit compleet.. wellicht ook de moeite waard om te bekijken..
Berichten: 1.120
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
Marc1970 schreef:Die zal je los moeten snijden branden od wat dan ook. Maar ik denk dat de buitenbus (die in de arm geperst zit) en de vaste as genoeg zijn, de ruimte daartussen vul je op met nylon/bronzen/PU bussen, 1 van boven en 1 van onder, net als de Toyota hulparm.
De binnenbus weglaten geeft meer ruimte voor nylon etc, dat lijkt me prettig voor de duurzaamheid.
Ik heb gister nog eens aan die hulparm staan trekken, er zit eigenlijk geen beweging in. MIsschien is het nog de originele, ik herinner me dat de repro aanvoelde als postbode elastiek.
Ik ga er binnenkort een maken van nylon en een kopen als bronzen bus. Dat monteer ik dan op de 1800, en kijk ik wat er gebeurd.
Groeten, Boele
Berichten: 6.715
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Had je dit aleens gelezen:
http://www.rozakool.nl/volvo164.html
Citaat:Verder het hulpstuurhuis verbeterd. Dit werkt met een rubberen lagerbus. Die heb ik al eens vervangen, maar de vervangingskwaliteit is lang niet zo hoog als de originele kwaliteit. Denk ik, want er trad weer snel speling en dus groot verschil op tussen de uitslag van het linker- en rechtervoorwiel. Met wat meten, zoeken, slijpen en persen heb ik nu een dubbel naaldlager gemonteerd. Werkt fantastisch. Zeer soepele draaibeweging en heel precies. De besturing wordt veel lichter en ook geeft het een veel betere stabiliteit op snelheid.
![[Afbeelding: stuurhuis1th.JPG]](http://www.rozakool.nl/Afbeeldingen/Volvo%20164/thumbnails/stuurhuis1th.JPG)
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
dan hoop ik wel dat het lager slijt en niet de pen, anders kun je die steeds vervangen..!! stapeltje op de plank..
Berichten: 1.120
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
Jambon schreef:dan hoop ik wel dat het lager slijt en niet de pen, anders kun je die steeds vervangen..!! stapeltje op de plank..
Naaldlager lijkt me niets. Daar komt veel te veel kracht op te staan.
Ik voel het meest voor nylon met een metalen/bronzen buitenbus over de gehele lengte. Ga asap iets ontwikkelen en monteren op de 1800 of Combi. Als het bevalt ga ik er over nadenken om er meerdere te laten maken. Stuk of 20 liefhebbers verwacht ik er wel voor te vinden.
Groeten, Boele
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ik zag deze bus ook op
http://www.gcp.se trouwens, je mag aannemen dat die de originele kwaliteit benadert of zelfs overtreft, voor 17 euro. Te bestellen bij de dealer.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 671
Topics: 39
Lid sinds: Sep 2011
Aangezien mijn ontwerp niet in massaproductie zal gaan komen kan ik wel een tipje van de sluier laten zien
![[Afbeelding: Naamloos-2.png]](http://i698.photobucket.com/albums/vv350/boedr/Naamloos-2.png)
Zit nu onder mijn auto om te testen, so far 0% speling kleine productie is mogelijk prijs is wat hoger als de rubberen.
In cad 3d ontworpen en door professionele draaier gedraait binnenwerk ook allemaal pasgemaakt en er is geen kans op slijtage van de pen.
Berichten: 1.120
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
boedr schreef:Aangezien mijn ontwerp niet in massaproductie zal gaan komen kan ik wel een tipje van de sluier laten zien![[Afbeelding: Naamloos-2.png]](http://i698.photobucket.com/albums/vv350/boedr/Naamloos-2.png)
Zit nu onder mijn auto om te testen, so far 0% speling kleine productie is mogelijk prijs is wat hoger als de rubberen.
In cad 3d ontworpen en door professionele draaier gedraait binnenwerk ook allemaal pasgemaakt en er is geen kans op slijtage van de pen.
Wat voor een systeem gebruik jij? Ik ga nu met Nylon aan de gang. Mijn bussen gaan rond de 25euro kosten schat ik zo in.
Groeten, Boele