Berichten: 7
Topics: 4
Lid sinds: Nov 2011
Hallo,
Probleem met m'n 740 Turbo van 86' , B230FT op LPG (dampgas injectie).
Problemen
- stotteren zowel stationaire als op toeren, maar niet continu. Soms bij half en vollast loopt hij goed.
- Koelvloeistof verbruik van 0,5 op 500km.
- Koud doet cilinder 3 niet mee, maar warm wel. (gecheckt door bougies kabel los te halen bij draaiende motor)
Info:
Nieuwe verdelerkap, rotor, kabels en bougies
Kleppen gesteld
Zowel op gas als benzine
Koud meer dan warm
compressie gemeten. ( Cil1 8bar, Cil2 9,5bar, Cil3 11,5bar, Cil4 12bar
Vraag:
Wie kan me helpen met dit probleem?
Doe een gooi, maar wel onderbouwd
Alvast bedankt,
Groet
Berichten: 6.719
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
30 May 2012, 09:22
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30 May 2012, 09:26 door Dopski.)
Die compressie test is niet zo best. vrij veel verschil tussen 1 en 4 bijvoorbeeld.
Heb je geen aanwijzingen voor een lekke koppakking?
Je kan eens proberen een compressie test te doen met wat olie op de cilinders, dan weet je of het door de zuigerveren komt of dat je het moet zoeken in de kop(pakking). maw; als de test dan opeens wel goed is zijn waarschijnlijk je veren (afdichting cilinder-cilinderwand) versleten, blijft het gelijk zit het bovenin; de kleppen of koppakking.
edit: ik had hier overheen gelezen
bouwman740 schreef:- Koelvloeistof verbruik van 0,5 op 500km.
Een halve liter op 500km verbruik van koelvloeistof lijkt me ook niet de bedoeling als dat door de motor wordt verbruikt (geen lekke radiator?). Ik zou de kop eraf halen om de pakking te checken=vervangen. De kleppen kun je dan ook gelijk controleren.
Berichten: 270
Topics: 30
Lid sinds: Feb 2010
Als de klepspeling niet klopt heb je imo niet zoveel aan een compressietest. Weet je of de kleppen allemaal goed gesteld staan?
Je kunt een test doen bij de garage of de koppakking lek is ("snuffelaar" in de koelvloeistof), als ik je symptomen zo lees krijg ik het vermoeden dat de koppakking lek is waardoor cilinder 3 vol water loopt. Dit water moet eerst verdampen voordat de cilinder mee gaat doen, en dat is dus pas als de motor wat begint op te warmen.
Hoe is de koude start? Direct netjes of eerst op 3 cilinders?
Edit: ik lees net dat je de kleppen gesteld hebt.
In dat geval zou ik, zoals Dopdedouwer al zegt, de compressiemeting nog eens herhalen met een lepeltje olie op de zuigers.
Vaak is het wel zo dat "versleten" motoren stationair erg mooi lopen, maar niet meer kunnen presteren.
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Berichten: 1.451
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2009
Een logopedist zou je moeten kunnen helpen om het stotteren te verhelpen of in ieder geval een stuk te verminderen. Voor het onregelmatige lopen zou je een afspraak kunnen maken bij de podoloog. Maar beide zouden ook het gevolg kunnen zijn van een beroerte. Ik zou uit voor de zekerheid een afspraak maken bij de huisart die kan je op dit gebied meer adviseren.
Berichten: 6.719
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
:biggrin1: Grappenmaker...
:mod: