Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
slaat af als hij op LPG warm wordt
Mijn Volvo 245 uit '93, heeft een raar probleem. Hij start gewoon op benzine, schakelt over op LPG, draait gewoon warm tot de thermostaat van de radiator open gaat, loopt dan nog even gewoon door en slaat daarna af. Opnieuw starten gaat wel, op benzine, maar slaat onmiddlijk weer af bij overschakelen op LPG. Computer zegt dat de temperatuursensor defect is. Heb die vervangen en de melding blijft gewoon, ook na resetten computer. Luchtfilter vervangen, gasklephuis gereinigd. Weet het even niet meer.... Iemand suggesties?????
Antwoord
Nieuw probleem? Kan het zijn dat de koelwaterslangen niet goed op de verdamper/koelsysteem aangesloten zitten, zodat de circulatie niet meer werkt zodra de thermostaat open gaat?
Antwoord
De computer zegt niet dat de temp sensor kapot is, hij meldt dat de temp sensor waardes geeft die buiten het normale bereik (-40 tot 150) liggen. Dat kan ook komen door een kapotte stekker of draadbreuk, isolatie afgesleten, iets bij de aansluiting op de LPG unit, van alles.

Bij deze foutmelding gaat de ECU over op een standaard temperatuur van 0 bij het starten en 20 bij draaiende motor. Dit is de temp sensor die ongeveer onder inlaat 3 zit.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
wat voor LPG installatie zit er in?
Als het een conventioneel systeem is kan ik me voor stellen dat er te weinig koelvloeistof in zit, of dat er veel lucht in zit.
Zodra de thermostaat open gaat veranderd de loop van de vloeistof.
Op dat moment krijgt de verdamper geen warm koelwater meer, en bevriest de verdamper.

Dus: als ie er mee ophoud kap open en controleren of de verdamper niet bevroren is.

Bij LPI systemen of iets dergelijks haak ik af ... :-)

Succes!
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......
Antwoord
aernout schreef:wat voor LPG installatie zit er in?
Als het een conventioneel systeem is kan ik me voor stellen dat er te weinig koelvloeistof in zit, of dat er veel lucht in zit.
Zodra de thermostaat open gaat veranderd de loop van de vloeistof.
Op dat moment krijgt de verdamper geen warm koelwater meer, en bevriest de verdamper.

Dus: als ie er mee ophoud kap open en controleren of de verdamper niet bevroren is.

Bij LPI systemen of iets dergelijks haak ik af ... :-)

Succes!

Heren, dank voor jullie reacties.
Moet een beetje schuld bekennen.
Zijn koelvloeistof stond wat laag en dat is nu bijgevuld. Heb voor de zekerheid ook de bougies er uit gehad, afstelling en contact met de bougiedop bekeken. Toen weer hoopvol gestart. Net toen ik dacht dat het probleem opgelost was, sloeg hij weer af op LPG. Meteen opnieuw gestart, maar dan loopt hij alleen op benzine. Overschakelen op gas is meteen de motor uitzetten. Gek genoeg liep hij wel langer op LPG dan eerst, lijkt er op dat de koelvloeistof er toch mee te maken heeft. Misschien reageert hij toch op temperatuur, die misschien door die gesuggereerde kabelbreuk of stekker verkeerd wordt aangegeven aan de computer. Snap het probleem toch niet helemaal. O, ja, het is LPG en geen LPI.
Antwoord
Heren,

Het probleem is (een beetje eng) opgelost.
Ik heb op de amateur/primitieve wijze de bekabeling nagelopen en overal eens stevig aan getrokken en geduwd. Raad eens? Loopt!, blijft lopen, computer geeft 1-1-1 en 1-1-1 aan. Loopt alleen 1600 toeren stationair. Start op 1000 en als je aan het gas hebt gezeten is 1600 de standaard. Ik zit even aan de stationair stelschroef op het gadklephuis te denken. Altijd al problemen gehad met dat stationair en de temp sensor melding. Misschien is hij kwa stationair daarop afgesteld geweest. Afijn, blij maar een beetje bang dat als ik over een put rij, dat slechte contactje of breukje weer opspeelt. Geen idee hoe ik die fout kan vinden, zeker niet nu hij zich niet openbaart.
Antwoord
Wat betreft de bekabeling zou ik maar gaan zoeken in de bedrading van de LPG installatie.
100% dat het daar in zit natuurlijk! check even alle stekkers en de draadverbindingen daarvan. massa oogjes, zwevende zekeringen etc etc.

Ik ken jouw ontsteking en injectie niet geheel.
Maar kan het zijn dat er door een defecte sensor een (te) grote airflow gegenereerd word waardoor ie te veel gas aanzuigt?
is er iets wat de gasklep electrisch beinvloed?

Hij loopt op benzine toch wel normaal? of ook 1600RPM ???
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......
Antwoord
Ik heb het zelfde probleem met mijn 960 van 1995 ... alles loopt perfect op benzine en gas totdat die warm is dan slaat die af op gas .. als ik hem daarna weer start en op gas laat gaan blijft die afslaan totdat die weer afgekoeld is
is het een probleem van Volvo ??
ik heb trouwens een BRC installatie erin
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B230A slaat af op LPG adrianus240 4 1.203 31 March 2023, 23:55
Laatste bericht: adrianus240
  Motor Slaat af na aanslaan OPGELOST pepijnwk 1 1.544 12 August 2022, 13:25
Laatste bericht: pepijnwk
  Ombouw 6 cilinder naar 4 cilinder, thermostaat geeft te warm aan misteryaikz 5 2.608 19 May 2022, 15:29
Laatste bericht: misteryaikz
  940 slaat niet aan.. Jambon 5 3.013 5 February 2022, 22:30
Laatste bericht: skidje
  Volvo 240 1991 loopt koud slecht, warm beter tbierens1991 8 6.143 23 December 2021, 21:21
Laatste bericht: Grey240Polar
  Motor slaat over net boven stationair toerental Arnic 6 4.433 13 August 2021, 09:02
Laatste bericht: Grey240Polar
  Motor (B21A) slaat niet meer aan 245 1984 B21A 17 8.817 30 March 2021, 09:36
Laatste bericht: sludge
  B230 A in 240 1984 verwarming binnen ineens lauw -warm ? adrianus240 4 3.914 8 December 2019, 18:11
Laatste bericht: Marc1970
  V70 2.4T start erg moeilijk warm simon 1 2.476 16 February 2019, 03:16
Laatste bericht: aRjen.T
  Motor slaat af tijdens het rijden socrates 9 6.683 7 January 2019, 23:59
Laatste bericht: Naciremus

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)