Topics: 30
Oplossing; kilometer vrijstelling voor oldtimers in het weekend, zo scheidt je de echte hobby-isten van de goedkope mercedes-600SEC-full-options-rijders-van-alledag. Niks mis met een mooie Merc overigens maar het wordt misschien wel een beetje gortig zo.
Ik heb wel eens een mooie berekening van de Fehac gelezen die uitlegde hoeveel de overheid nu uiteindelijk aan houderschapsbelasting misloopt. Was redelijk weinig omdat de oldtimer vloot toen ongeveer 2% van het totaal uitmaakte. Maar goed dat is een á twee jaar geleden alweer.
Topics: 47
oudevolvo schreef:... De afschaffing van de vrijstelling staat pas voor 2017 gepland en dan hebben we alweer een nieuw kabinet en hopelijk geen crisis meer. Bovendien hebben ze het over betalen per kilometer. Nou voordat daar een goed systeem voor is.....
Dat was natuurlijk ook het probleem met de km-heffiong die in 2012 ingevoerd wordt/zou worden.
Het was niet een km-prijs voor het gebruik van de weg. Nee, het moest meer zijn. Met km-prijzen aan CO2 uitstoot gekoppeld. En beprijzing naar waar en wanneer je reed. En toen bleek dat technisch moeilijk en een inbreuk op privacy.
Simpelweg een prijsje per gereden km kan niet zo moeilijk zijn, stuk minder complex.
Privacy geen issue, want hoeft niet te weten waar je wanneer was.
En CO2 uitstoot is zo 1-op-1 gekoppeld aan wat je tankt, dat zou je dus bij de pomp moeten doen (al moet dat weer op Europees niveau, wil je het goed doen).
Km-heffing is dus vooral te hoog ingezet, en dus niet haalbaar en dus niets ingevoerd.
Lijkt me sterk dat in 2017 niet een flat-rate km-heffing ingevoerd zou kunnen worden....
Maar we zullen zien.
Was het niet George W Bush die ooit al zei: "Voorspellen is moeilijk, en zeker van de toekomst"?
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Topics: 52
George W Bush zei ook dat er nucleaire wapens waren in Irak. Die hebben ze nog niet gevonden haha.
Vwb vrijstelling in het weekend, ik loop een ploegenrooster, zou daar dus niet heel blij mee zijn :-). Mijn zondagmiddagritje kan zomaar op woensdag plaatsvinden.
Topics: 163
Het oldtimersysteem dat ze in Belgie hebben is dan misschien wel een goed idee.
Daarmee leg je vast dat je de oldtimer al hobbyauto inzet en dat daar voorwaarden aan verbonden zijn (welke weet ik niet), en dat je minder wegenbelasting hoeft te betalen. Eigenlijk wat je nu in NL met een oldtimer verzekering al hebt.
Topics: 39
DopdeDouwer schreef:Het oldtimersysteem dat ze in Belgie hebben is dan misschien wel een goed idee.
Daarmee leg je vast dat je de oldtimer al hobbyauto inzet en dat daar voorwaarden aan verbonden zijn (welke weet ik niet), en dat je minder wegenbelasting hoeft te betalen. Eigenlijk wat je nu in NL met een oldtimer verzekering al hebt.
Hopelijk voeren ze dat systeem niet in. Brickstyler kom er maar in.
Topics: 163
11 September 2012, 10:28
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11 September 2012, 10:36 door Dopski.)
Ben wel benieuwd hoe dat daar werkt.
Ik wist niet dat het zo streng was daar... zo'n goed idee is het niet om dat systeem letterlijk over te nemen.
Citaat:"het voertuig mag alleen overdag worden gebruikt en buiten een straal van 25 km rond de woonplaats alleen voor georganiseerde ritten."
Dat lijkt me inderdaad niet echt wat...
Topics: 288
Volvo 142 B23 schreef:George W Bush zei ook dat er nucleaire wapens waren in Irak. Die hebben ze nog niet gevonden haha.
Vwb vrijstelling in het weekend, ik loop een ploegenrooster, zou daar dus niet heel blij mee zijn :-). Mijn zondagmiddagritje kan zomaar op woensdag plaatsvinden.
er zijn ook bezitters die per sè in een oldtimer rijden, omdat ze dat leuk vinden en geen moderne auto willen..
Topics: 52
Ow dat klopt. Heb ik persoonlijk ook niks tegen hoor. Maar ik begrijp waar men over praat als et dat aangaat. Iedereen betaald mrb om een auto te rijden... Behalve priussen ed en oldtimers. Nogmaals, et zal me worst wezen, heb er meer moeite mee dat de personen die ene prius kunnen betalen mrb vrij rijden dan die paar oldtimers. En ik kom dagelijks meer priussen tegen dan oldtimers. Maar voor de priussen is dat in 2013 afgelopen als ik me niet vergis.
Topics: 7
In de eerdergenoemde link van Oudevolvo naar de PDF over de kilometerheffing staat helaas niets over een eventuele vrijstelling van oldtimers (dat voorheen wel altijd genoemd werd). Dus als de wegenbelasting geschrapt wordt, dan doen we dus wel mee aan de kilometerheffing. Maar ik vraag me af of de kilometerheffing er komt: VVD en PVV zijn er fel op tegen en een aantal kleine partijtjes ook. Keerzijde is wel: die groep is in totaal wel kleiner dan de partijen die ervoor zijn Ãn ook nog eens de belastingvoordelen voor de oldtimer willen schrappen (dat zijn dus: PvdA, GroenLinks, D66, CDA en ChristenUnie; SP heeft niets genoemd over oldtimers maar zijn wel voor invoering van een km-heffing).
Het eerlijkst zou gewoon zijn zoals heel veel landen in Europa doen: wegenbelasting in de brandstofprijzen verwerken. We zijn welliswaar al bovengemiddeld duur (zeker vergeleken met Duitsland etc waar diesel welliswaar duurder is maar dat is inclusief wegenbelasting erin verwerkt) en we betalen dan voor de oldtimer iets meer maar het is altijd goedkoper dan ineens 100 Euro per maand op te moeten hoesten voor een 240 op LPG.