Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Regeerakkoord: wegenbelasting voor oldtimers
Nogmaals: het is echt een mega-misverstand om te denken dat LPG milieuvriendelijker is: het overgrote deel van de oldtimers op LPG rijden met een ongeregelde (en slecht afgestelde) LPG-installatie rond die een dusdanig hoog gehalte NOx de lucht inblaast dat een benzine-motor daar een paar jaar jaloers op is. En de gemiddelde Nederlander is te schraperig om een geregelde LPG-installatie erin te zetten want dat is "maar liefst" 5-600 Euro duurder in aanschaf. Die LPG-installaties zitten erin om goedkoop te rijden, niet om het milieu te ontzien.
Volvo S80 Turbo 2002 & 740 GLE 1990

http://Volvotips.com
Hilgert schreef:Ik zie hier toch ook een aantal mensen hun oude volvo inzetten voor dagelijks gebruik. Dat kan niet de bedoeling zijn om daar dagelijks mee naar je werk te kachelen. Dit soort auto's zijn oldtimers en moeten ook op die manier bewaard en gereden worden. Het dagelijks rijden van een oldtimer op LPG is in mijn ogen gewoon een vorm van belastingontduiking (of ontwijking).

Ik ben voorstander van het belastingvrij in bezit hebben van een oldtimer, mits er voor een dagelijkse auto gewoon de volle mep MRB betaald wordt.

Je kunt het misschien beschouwen als belastingontwijking.
Net als het rijden van een Prius, hypotheekrenteaftrek, huurtoeslag, kinderopvangtoeslag, lease-auto met 14% bijtelling ipv 25% etc.

De regeling kent een anatal regels, en daar mag je gebruik van maken.
De hele discussie over 190D rijders die het verzieken is beetje sneu. Er zijn idd ook zat 240 rijders die dagelijks rijden (ik gebruik m ook woon-werk, al ben ik vandaag op de fiets). Je kunt het erg vinden of niet, maar ik betaal liever minder belasting als meer, en dat kan, via deze regeling. Mooi toch? En ja, ik heb er ook lol in, zo'n 240. Dus ook hobby.
Daarbij is de 240 de tweede auto in het gezin. Mede daardoor rij ik, ondanks dat ik volgens definitie in categorie 'dagelijks' val, toch niet meer dan 5000-6000 per jaar... Met veel plezier, maar tja, kennelijk mag je ngeen plezierritten combineren met woon-werk verkeer, het is natuurlijk ook beter om eerst met lang gezicht woon-werk te doen, en dan nog eens lekker te gaan toeren in een oldtimer...

Anyway, waar hadden we het over?
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
BNRAutoshow op Twitter:
Citaat:Wellicht morgen al meer duidelijkheid over oldtimerregeling. Weekers zal in het algemeen overleg vragen van de Kamer beantwoorden.

Dat gaat rap. Tongue
Volvo S80 Turbo 2002 & 740 GLE 1990

http://Volvotips.com
BartWillem schreef:Nogmaals: het is echt een mega-misverstand om te denken dat LPG milieuvriendelijker is: ... de gemiddelde Nederlander is te schraperig om een geregelde LPG-installatie erin te zetten want dat is "maar liefst" 5-600 Euro duurder in aanschaf. Die LPG-installaties zitten erin om goedkoop te rijden, niet om het milieu te ontzien.

Wat dat betreft zijn burger (of consument) en overheid het dus helemaal eens: milieu is een mooi argument om financieel beter te worden.

Immers, deze wijziging is 'uit milieur-overwegingen', maar en wordt toevallig ook gebruikt om de begroting passender te maken.
De effecten van deze wijziging heb ik tot dusver meer berekeningen gezien qua effcet op de schatkist dan op milieu-effect.

PS: voor een 240 werkt het ook niet stimulerend dat er geen typegoedkeur is voor G3...
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Dus mijn 242 is op lpg viezer dan op benzine of ben je appels met peren aan het vergelijken?
Ik denk dat hij op lpg een stuk schoner is namelijk.
Het hele benzine verhaal wat er in hangt is ook niet geregeld en in die tijd werd er ook maar een dotje benzine ingespoten.
Een brandstof verrijking zit er bij de koude start wel in op benzine maar word op lpg weer niet gebruikt omdat het niet nodig is.
Gewoon starten op lpg dus.
Mijns inziens is lpg dus schoner dan benzine.
Lagere co2 waardes ook.
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
De CO-waarde is lager, dat is wat anders dan CO2, en in de praktijk staat een oldtimer op LPG juist veel rijker dan op benzine. Plus dat je met de NOx-uitstoot zit (vele malen schadelijker dan CO2-uitstoot).

Een 240 injectie is op benzine behoorlijk schoon (een K-Jetronic doet niet veel onder aan de 240's met LH-Jetronic uit 1988 en later), op LPG is 'ie juist weer behoorlijk vervuilend. Bij carburateurmotoren is het verschil kleiner, maar nog altijd in het voordeel van benzine.
Volvo S80 Turbo 2002 & 740 GLE 1990

http://Volvotips.com
Klinkt heel aannemelijk, maar heel dat geneuzel over die regeling heeft geen kloot met het milieu te maken. Dat is gewoon een dekmantel voor het feit dat de schatkist gevuld moet worden.
Patrick Volvo 240 DL - 1986 - B230A - M47
Volvo 940 - 1997 - B230FK - M90
Dan maar een keer een lpt blok in mijn 242 lepelen als de lpg er toch uit gaat.
Zonde om de 242GT naar de sloop te brengen.
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Als je dan toch bezig bent Wink Lijkt het je trouwend leuk om een keer koffie te drinken? Oosterhout is hier vlakbij en ik wil die GT wel eens zien.
Patrick Volvo 240 DL - 1986 - B230A - M47
Volvo 940 - 1997 - B230FK - M90
Jerry schreef:Dan maar een keer een lpt blok in mijn 242 lepelen als de lpg er toch uit gaat.
Zonde om de 242GT naar de sloop te brengen.

He Oosterhout. Toevallig zondag nog bij de Seterse Hoeve geweest?


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Naafkapjes voor 240 Eiker velgen HD 240 1 1.833 17 May 2022, 19:37
Laatste bericht: skidje
  Verdwijnen met de verbrandingsmotor ook de oldtimers? BartJu 5 3.219 21 November 2021, 18:53
Laatste bericht: Madman
  Goed om nog te weten en te regelen voor de stalling. hugo 10 8.354 22 November 2020, 11:01
Laatste bericht: Grey240Polar
  Zenuwachtig voor de C70... SaddieN 0 2.258 21 April 2019, 09:35
Laatste bericht: SaddieN
  Slopen voor onderdelen, en dan? Frank&Frida 4 5.618 25 October 2016, 08:01
Laatste bericht: asterix
  Grote steden verboden voor 'oude' auto's Belg 113 86.586 23 May 2016, 20:26
Laatste bericht: BartJu
  Polaris Chrome Wielmoeren voor 244. Waar te koop? Uberbrick 10 12.082 13 March 2016, 22:23
Laatste bericht: skidje
  Volvo aftermarket Navigatie BLP-990 voor waterval psycho-realm 1 10.226 25 January 2016, 00:26
Laatste bericht: extasefm
  Januari 2014: vrijstelling wegenbelasting oldtimers vervalt Dopski 231 176.536 4 November 2015, 20:35
Laatste bericht: Arjan.
  Wat voor velgen zijn dit? Pluk 17 38.392 25 October 2015, 16:56
Laatste bericht: Dopski

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 8 gast(en)