Berichten: 2.851
Topics: 60
Lid sinds: Sep 2010
Als je dan toch bezig bent

Lijkt het je trouwend leuk om een keer koffie te drinken? Oosterhout is hier vlakbij en ik wil die GT wel eens zien.
Berichten: 1.716
Topics: 9
Lid sinds: Mar 2011
Berichten: 2.851
Topics: 60
Lid sinds: Sep 2010
Brabantse gezelligheid ftw jonguuuh
Berichten: 281
Topics: 55
Lid sinds: Jun 2007
Dan komt er in mijne toch een LH of misschien wel een white block en dan LPI erop. Weg doen is zoooo zonde.
Hool dat ze 30+ oldtimer laten, dan houdt.mijne nog iets van waarde
Berichten: 144
Topics: 13
Lid sinds: Feb 2012
BartWillem schreef:De CO-waarde is lager, dat is wat anders dan CO2, en in de praktijk staat een oldtimer op LPG juist veel rijker dan op benzine. Plus dat je met de NOx-uitstoot zit (vele malen schadelijker dan CO2-uitstoot).
Een 240 injectie is op benzine behoorlijk schoon (een K-Jetronic doet niet veel onder aan de 240's met LH-Jetronic uit 1988 en later), op LPG is 'ie juist weer behoorlijk vervuilend. Bij carburateurmotoren is het verschil kleiner, maar nog altijd in het voordeel van benzine.
Neem je in dit verhaal wel mee dat het autos zijn zonder kat ?
Volgens mij als je er tenminste van uit gaat dat hij zowel op benzine en lpg goed staat afgesteld, is alleen de nox uitstoot iets hoger op lpg en Co2 en CO iets lager.
En ik denk zelfs dat als een oude volvo met carb. hebt de waarden voor lpg nog gunstiger zijn, meestal zijn de carb. redelijk versleten.
Maar goed hangt ook allemaal af van de afstelling op lpg ga je lambda 1.1 rijden is je nox weer hoog, ga je 0.9 rijden weer laag, ach ik denk dat het er op neerkomt dat het allemaal niet zo heel veel uitmaakt maar dat het dubbeltje toch net de kant van lpg opvalt.
Is ook maar net wat je belangrijk vind in het verhaal nox ,CO2 Co enz enz
Berichten: 1.380
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2008
Dat verhaal geldt ook voor auto's zonder kat, met uitzondering van Noord-Duitsland, Zwitserland en Noord-Amerika was er vóór 1987 geen katalysator-plicht in de meeste landen.

CO en CO2 hebben geen invloed op fijnstof (wel op broeikas-effect) maar de NOx-uitstoot heeft direct te maken met luchtvervuiling. TNO heeft ook al aangetoond dat het bij LPG erger is, en dan met name bij oldtimers. Die G1-installaties zijn gewoon niet schoon, een G2-installatie is al echt tig keer schoner. Probleem is dat het gros van de oldtimers op G1 rondrijdt en dan nog vaak te rijk afgesteld ook, en dan blaas je gewoon (veel) meer NOx de lucht in dan op benzine. Een versleten carburateur heeft nauwelijks invloed op de werking van LPG, en al helemaal weinig op de uitstoot (vaak is het gewoon de sproeiernaald die te dun is). Een versleten carburateur heeft natuurlijk wel invloed op benzine, maar zo'n auto rijdt niet voor niets op LPG.
Long story short: alleen NOx heeft invloed op de luchtkwaliteit, CO/CO2 heeft alleen te maken met het broeikas-effect (en dus niets met luchtkwaliteit of directe vervuiling). Bij ongeregelde LPG-installaties ligt de NOx-uitstoot gewoon hoger.
Berichten: 2.851
Topics: 60
Lid sinds: Sep 2010
Maar als je dan gaat kijken wat het aandeel van auto's op de luchtvervuiling is, is dat al te verwaarlozen. Laat staan de vervuiling van oldtimers.
Berichten: 1.380
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2008
TNO heeft daar een andere mening over.

Als je oldtimers vergelijkt met andere personenauto's dan klopt de milieuvervuiling, maar als je oldtimers vergelijkt met álle andere wegvervoer-transportmiddelen (dus personenauto's, bestelbusjes, vrachtwagens, brommers, motoren, enz) dan valt het inderdaad in het niets.
Overigens slecht nieuws: de PvdA gaat inzetten op een verhoging van de leeftijdsgrens naar 40 jaar. Dat vindt de PvdA het best werkbaar (stond op Twitter, bij de woordvoerder van de PvdA over deze kwestie). Wat de PvdA betreft dus geen 30 jaar maar ineens 40 jaar (en geen uitzonderingen of moeilijke constructies voor LPG/diesel etc). De woordvoerder van de VVD lijkt dit te steunen, niet echt goed nieuws dus.

Dit is dus de 4e optie uit de brief van Weekers.
Berichten: 144
Topics: 13
Lid sinds: Feb 2012
Ai zeker deze optie is de minst leuke ;-(
Zitten we wel ongeveer op dezelfde golflengte met de oudjes op lpg, nadeel ook van de g1 installaties is dat je minder koeling hebt van de lpg en de NOX nog hoger word, maar als de oudjes te rijk staan heb je wel minder nox in vergelijking als ze te arm staan.
En met de versleten carb, bedoelde ik dat als ze niet op lpg rijden ze ook het nodige aan rommel uitstoten.
En de oudjes blijven gewoon vervuilers in vergelijking met de nieuwe .
Berichten: 1.304
Topics: 54
Lid sinds: Apr 2007
Yellow240 schreef:Duizenden liefhebbers spenderen veel geld aan een auto en ineens is het geen zak meer waard.
Ergo, nu je belasting moet betalen is de auto niets meer waard? CRAP!!
Groeten van Frans