Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Regeerakkoord: wegenbelasting voor oldtimers
Als je dan toch bezig bent Wink Lijkt het je trouwend leuk om een keer koffie te drinken? Oosterhout is hier vlakbij en ik wil die GT wel eens zien.
Patrick Volvo 240 DL - 1986 - B230A - M47
Volvo 940 - 1997 - B230FK - M90
Patrick de stalker.
Brabantse gezelligheid ftw jonguuuh Tongue
Patrick Volvo 240 DL - 1986 - B230A - M47
Volvo 940 - 1997 - B230FK - M90
Dan komt er in mijne toch een LH of misschien wel een white block en dan LPI erop. Weg doen is zoooo zonde.

Hool dat ze 30+ oldtimer laten, dan houdt.mijne nog iets van waarde Smile
BartWillem schreef:De CO-waarde is lager, dat is wat anders dan CO2, en in de praktijk staat een oldtimer op LPG juist veel rijker dan op benzine. Plus dat je met de NOx-uitstoot zit (vele malen schadelijker dan CO2-uitstoot).

Een 240 injectie is op benzine behoorlijk schoon (een K-Jetronic doet niet veel onder aan de 240's met LH-Jetronic uit 1988 en later), op LPG is 'ie juist weer behoorlijk vervuilend. Bij carburateurmotoren is het verschil kleiner, maar nog altijd in het voordeel van benzine.

Neem je in dit verhaal wel mee dat het autos zijn zonder kat ?
Volgens mij als je er tenminste van uit gaat dat hij zowel op benzine en lpg goed staat afgesteld, is alleen de nox uitstoot iets hoger op lpg en Co2 en CO iets lager.
En ik denk zelfs dat als een oude volvo met carb. hebt de waarden voor lpg nog gunstiger zijn, meestal zijn de carb. redelijk versleten.
Maar goed hangt ook allemaal af van de afstelling op lpg ga je lambda 1.1 rijden is je nox weer hoog, ga je 0.9 rijden weer laag, ach ik denk dat het er op neerkomt dat het allemaal niet zo heel veel uitmaakt maar dat het dubbeltje toch net de kant van lpg opvalt.
Is ook maar net wat je belangrijk vind in het verhaal nox ,CO2 Co enz enz
Dat verhaal geldt ook voor auto's zonder kat, met uitzondering van Noord-Duitsland, Zwitserland en Noord-Amerika was er vóór 1987 geen katalysator-plicht in de meeste landen. Wink CO en CO2 hebben geen invloed op fijnstof (wel op broeikas-effect) maar de NOx-uitstoot heeft direct te maken met luchtvervuiling. TNO heeft ook al aangetoond dat het bij LPG erger is, en dan met name bij oldtimers. Die G1-installaties zijn gewoon niet schoon, een G2-installatie is al echt tig keer schoner. Probleem is dat het gros van de oldtimers op G1 rondrijdt en dan nog vaak te rijk afgesteld ook, en dan blaas je gewoon (veel) meer NOx de lucht in dan op benzine. Een versleten carburateur heeft nauwelijks invloed op de werking van LPG, en al helemaal weinig op de uitstoot (vaak is het gewoon de sproeiernaald die te dun is). Een versleten carburateur heeft natuurlijk wel invloed op benzine, maar zo'n auto rijdt niet voor niets op LPG. Wink

Long story short: alleen NOx heeft invloed op de luchtkwaliteit, CO/CO2 heeft alleen te maken met het broeikas-effect (en dus niets met luchtkwaliteit of directe vervuiling). Bij ongeregelde LPG-installaties ligt de NOx-uitstoot gewoon hoger.
Volvo S80 Turbo 2002 & 740 GLE 1990

http://Volvotips.com
Maar als je dan gaat kijken wat het aandeel van auto's op de luchtvervuiling is, is dat al te verwaarlozen. Laat staan de vervuiling van oldtimers.
Patrick Volvo 240 DL - 1986 - B230A - M47
Volvo 940 - 1997 - B230FK - M90
TNO heeft daar een andere mening over. Wink Als je oldtimers vergelijkt met andere personenauto's dan klopt de milieuvervuiling, maar als je oldtimers vergelijkt met álle andere wegvervoer-transportmiddelen (dus personenauto's, bestelbusjes, vrachtwagens, brommers, motoren, enz) dan valt het inderdaad in het niets. Smile

Overigens slecht nieuws: de PvdA gaat inzetten op een verhoging van de leeftijdsgrens naar 40 jaar. Dat vindt de PvdA het best werkbaar (stond op Twitter, bij de woordvoerder van de PvdA over deze kwestie). Wat de PvdA betreft dus geen 30 jaar maar ineens 40 jaar (en geen uitzonderingen of moeilijke constructies voor LPG/diesel etc). De woordvoerder van de VVD lijkt dit te steunen, niet echt goed nieuws dus. Sad Dit is dus de 4e optie uit de brief van Weekers.
Volvo S80 Turbo 2002 & 740 GLE 1990

http://Volvotips.com
Ai zeker deze optie is de minst leuke ;-(
Zitten we wel ongeveer op dezelfde golflengte met de oudjes op lpg, nadeel ook van de g1 installaties is dat je minder koeling hebt van de lpg en de NOX nog hoger word, maar als de oudjes te rijk staan heb je wel minder nox in vergelijking als ze te arm staan.
En met de versleten carb, bedoelde ik dat als ze niet op lpg rijden ze ook het nodige aan rommel uitstoten.
En de oudjes blijven gewoon vervuilers in vergelijking met de nieuwe .
Yellow240 schreef:Duizenden liefhebbers spenderen veel geld aan een auto en ineens is het geen zak meer waard.



Ergo, nu je belasting moet betalen is de auto niets meer waard? CRAP!!
Groeten van Frans


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Naafkapjes voor 240 Eiker velgen HD 240 1 1.833 17 May 2022, 19:37
Laatste bericht: skidje
  Verdwijnen met de verbrandingsmotor ook de oldtimers? BartJu 5 3.219 21 November 2021, 18:53
Laatste bericht: Madman
  Goed om nog te weten en te regelen voor de stalling. hugo 10 8.354 22 November 2020, 11:01
Laatste bericht: Grey240Polar
  Zenuwachtig voor de C70... SaddieN 0 2.258 21 April 2019, 09:35
Laatste bericht: SaddieN
  Slopen voor onderdelen, en dan? Frank&Frida 4 5.618 25 October 2016, 08:01
Laatste bericht: asterix
  Grote steden verboden voor 'oude' auto's Belg 113 86.614 23 May 2016, 20:26
Laatste bericht: BartJu
  Polaris Chrome Wielmoeren voor 244. Waar te koop? Uberbrick 10 12.082 13 March 2016, 22:23
Laatste bericht: skidje
  Volvo aftermarket Navigatie BLP-990 voor waterval psycho-realm 1 10.227 25 January 2016, 00:26
Laatste bericht: extasefm
  Januari 2014: vrijstelling wegenbelasting oldtimers vervalt Dopski 231 176.540 4 November 2015, 20:35
Laatste bericht: Arjan.
  Wat voor velgen zijn dit? Pluk 17 38.392 25 October 2015, 16:56
Laatste bericht: Dopski

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 6 gast(en)