Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Regeerakkoord: wegenbelasting voor oldtimers
Onze 244 op LPG is in 2014 al 39 jaar, dus dan betalen we 1 jaar de volle mep.

Ik ben al een rekenmodelletje in elkaar aan het knutselen in Excel, voor degene die willen berekenen of een (tijdelijke) "terugbouw" van LPG naar benzine de moeite waard is.
Als ik klaar ben, post ik hem in dit topic.

To be continued...
Volvo 244 DL - B21A - 1976  ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____  Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
[Afbeelding: OnderschriftCaddyVolvo_zps6148de5c.jpg]
Ah dus mijne zou over 5 á 6 jaar volledig oldtimer zijn?
Zodra je auto 40 jaar oud wordt is 'ie weer volledig belastingvrij. Wink

De KNAC bevestigt op Twitter de nieuwe plannen en zijn akkoord gegaan omdat ze bang waren voor een ergere regeling:
Citaat:Oldtimer-alliantie gaat onder protest akkoord met plannen #MRBvrijstelling van #Weekers om nog slechtere uitkomst voor te zijn.
Volvo S80 Turbo 2002 & 740 GLE 1990

http://Volvotips.com
Zoals ik het nu lees, mag ik dus van 1-1-2014 tot 1-6-2016 maandelijks 114 euro afrekenen.
Toch 3316 totaal.

Wrs dus schorsen, en een klein blikje ernaast dan maar. Moet ook kunnen voor dat geld.

LPG eruit helpt ook niet echt, ivm de wintermaanden.
Die winter-clausule is zondermeer een slimme zet: daar filter je idd de daily drivers van de museumstukken...

Dus laat die excel-rekensheet maar eens zien!
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
BartJu schreef:Die winter-clausule is zondermeer een slimme zet: daar filter je idd de daily drivers van de museumstukken...
Zeker een goede manier om de daily drivers eruit te filteren. Maar erg vervelend voor liefhebbers (dus niet-daily's) zonder garagebox.
In ieder geval prettig dat de echte oudjes worden ontzien!
keter schreef:Zeker een goede manier om de daily drivers eruit te filteren. Maar erg vervelend voor liefhebbers (dus niet-daily's) zonder garagebox.
In ieder geval prettig dat de echte oudjes worden ontzien!

Je hebt gelijk. Al staat er dat je dan niet mag rijden. Niet dat je MOET schorsen. Er staat dus niets over niet parkeren. Maar of 3 maanden in een parkeervak in de buurt zo ideaal is...
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Mmm apart dat de leeftijd voor benzine auto's zo blijft fluctueren; van 25, naar dertig en nu terug naar 26 jaar+kwarttarief+in de winter niet rijden.
Ik ben ook wel benieuwd of de 40+'ers ook nog die dezelfde winterslaap moeten houden en of voor hen ook nog het kwarttarief geldt.

edit:
wat meer info:
Citaat:http://www.autovandaag.nl/autonieuws/863...t-beperkt/

Belastingvoordeel oldtimers blijft, maar wordt beperkt
Leeftijdsgrens voor benzine- Ãn dieselauto's naar 40 jaar - Kwarttarief mogelijk, maar dan 's winters niet rijden.
24 april 2013 - 18:58 Door: Robbert Keegel 3164x bekeken

De vrijstelling van motorrijtuigenbelasting voor oldtimers blijft toch, zij het in beperkte vorm. Staatssecretaris Weekers (Financiën) heeft alsnog een akkoord gesloten met de oldtimeralliantie over de motorrijtuigenbelasting op oldtimers. Dat meldt BNR.

De leeftijdsgrens voor belastingvrije benzineauto’s wordt in het nieuwe plan opgetrokken naar 40 jaar. Dat was 25 jaar. Voor benzineauto’s ouder dan 26 jaar kan echter een kwarttarief (maximaal 120 euro) aan worden gevraagd, maar dan mag daar tijdens de wintermaanden december, januari, februari niet mee worden gereden. 

 Bedrijfsvoertuigen en motorfietsen komen ook in aanmerking voor het kwarttarief. Ook de leeftijdsgrens van diesels en auto’s op LPG gaat naar 40 jaar. Er komt hier geen overgangsregeling. De oude schorsingsregels blijven van kracht. Daarmee is de dagenkaart van de baan. 



Waarom de leeftijdsgrens voor het kwarttarief op 26 jaar is gesteld, moet nog blijken. De genoemde maanden december, januari en februari worden waarschijnlijk als de meest geschikte wintermaanden gezien, een tijd waarin vele liefhebbers van oldtimers hun trotse bezit in de stalling hebben staan en 'dagelijks oldtimerrijden' op die manier kan worden ontmoedigd.

'Het gaat heel erg pijn doen'
Volgens de alliantie (van ANWB, BOVAG, FEHAC, FOCWA, KNAC en RAI Vereniging) steekt Weekers met deze plannen wel 'zijn nek uit', maar zal de klassiekerliefhebber toch zwaar worden getroffen. “Het gaat heel erg pijn doen, vooral bij onze achterban. Maar helaas is er in deze politieke werkelijkheid niet meer te halen. We zijn absoluut niet blij met deze regeling, maar we verzetten ons er niet meer tegen”, zegt Peter Staal, directeur van de KNAC.



Weekers haalt met de maatregel 28 miljoen euro minder op dan eigenlijk zou moeten. De nieuwe plannen gaan de schatkist zo'n 125 miljoen euro opleveren. 

De brief met het nieuwe plan van staatssecretaris Weekers zal vanavond, woensdag 24 april, naar de Tweede Kamer gaan. Donderdag is er overleg. In hoeverre de bemiddeling van ex-minister De Jager een rol heeft gespeeld bij het nieuwe plan, is niet bekend. Vanochtend werd bekend gemaakt dat Weekers hem gevraagd had te bemiddelen. De Jager bezit zelf een oldtimer.

Als deze wetswijziging inderdaad aangenomen gaat worden moet ik nog eens goed overdenken wat ik met het "wagenparkje" ga doen. Ben in ieder geval blij dat ik de nauwelijks gebruikte 744 zonder extra vaste lasten kan houden. De 242 zou dan in 2018 pas belastingvrij worden, bovendien op LPG... Waarschijnlijk dan of schorsen of tijdelijk zonder LPG installatie rijden, en/of van de "virtueel verdiende wegenbelastingcenten" een autotje voor erbij kopen die in de winter kan crossen.
Link naar de brief(moet nog online verschijnen), de pdf is de oude brief.
DopdeDouwer schreef:Mmm apart dat de leeftijd voor benzine auto's zo blijft fluctueren; van 25, naar dertig en nu terug naar 26 jaar+kwarttarief+in de winter niet rijden.
Ik ben ook wel benieuwd of de 40+'ers ook nog die dezelfde winterslaap moeten houden en of voor hen ook nog het kwarttarief geldt.

Zoals het nu staat is het belastingvrij vanaf 40 jaar. Uitzondering is benzine va 26, met aanvullende eisen.
Maar eens even afwachten wat het definitief wordt.

En ja, er zal wel een run op kleien blikjes voor de winter komen. Ieder winter kleintje met apk tot maart scoren en oprijden, kan misschien nog uit ook...
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
En de nieuwe brief is online! http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/...imers.html
Volvo S80 Turbo 2002 & 740 GLE 1990

http://Volvotips.com


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Naafkapjes voor 240 Eiker velgen HD 240 1 1.833 17 May 2022, 19:37
Laatste bericht: skidje
  Verdwijnen met de verbrandingsmotor ook de oldtimers? BartJu 5 3.219 21 November 2021, 18:53
Laatste bericht: Madman
  Goed om nog te weten en te regelen voor de stalling. hugo 10 8.354 22 November 2020, 11:01
Laatste bericht: Grey240Polar
  Zenuwachtig voor de C70... SaddieN 0 2.258 21 April 2019, 09:35
Laatste bericht: SaddieN
  Slopen voor onderdelen, en dan? Frank&Frida 4 5.618 25 October 2016, 08:01
Laatste bericht: asterix
  Grote steden verboden voor 'oude' auto's Belg 113 86.597 23 May 2016, 20:26
Laatste bericht: BartJu
  Polaris Chrome Wielmoeren voor 244. Waar te koop? Uberbrick 10 12.082 13 March 2016, 22:23
Laatste bericht: skidje
  Volvo aftermarket Navigatie BLP-990 voor waterval psycho-realm 1 10.226 25 January 2016, 00:26
Laatste bericht: extasefm
  Januari 2014: vrijstelling wegenbelasting oldtimers vervalt Dopski 231 176.538 4 November 2015, 20:35
Laatste bericht: Arjan.
  Wat voor velgen zijn dit? Pluk 17 38.392 25 October 2015, 16:56
Laatste bericht: Dopski

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 5 gast(en)