Berichten: 6.715
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
24 April 2013, 21:28
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24 April 2013, 21:38 door Dopski.)
BartJu schreef:Zoals het nu staat is het belastingvrij vanaf 40 jaar. Uitzondering is benzine va 26, met aanvullende eisen.
Maar eens even afwachten wat het definitief wordt.
Nice, mooi helder geformuleerd in de brief:
Citaat:Er geldt vanaf 1 januari 2014 vrijstelling van MRB voor alle motorrijtuigen van 40 jaar en ouder. Het
betreft benzine-, diesel- en LPG-oldtimers, motorfietsen, bussen, vrachtauto’s en kampeerauto’s. Dit is
de structurele regeling die ruim € 16 miljoen per jaar kost (optie 4 van mijn brief van 15 april jl.).
Daarnaast komt er een adequate overgangsregeling voor personen- en bestelauto’s rijdend op benzine,
motorfietsen, bussen en vrachtauto’s die op 1 januari 2014 ouder zijn dan 26 jaar maar nog geen 40 jaar
zijn (datum eerste toelating vanaf 1963 tot en met 1987). Deze voertuigen komen in aanmerking voor
een kwarttarief in de MRB met een maximum van € 120 (€ 30 per kwartaal) mits er in de maanden
december, januari en februari niet van de openbare weg gebruik wordt gemaakt.
Dit ff snel doorlezend...what about: kwarttarief betalen t/m november. 100% betalen in dec-feb...
edit: dat hadden ze al voorzien:
Citaat:Wel geldt het afgetopte kwarttarief MRB voor minimaal ÃÃn kalenderjaar zodat niet de mogelijkheid bestaat
om binnen ÃÃn kalenderjaar gebruik te maken van zowel de schorsingsregeling als het kwarttarief.
Ik denk dat de populariteit van de 140 (en wellicht ook de amazon) weer gaat toenemen

.
Berichten: 969
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2010
Even snel gerekend voor 20.000 km/j:
1568 euro = Volvo op LPG
800 euro = Volvo op benzine
Alternatief
120 euro = Volvo op benzine en kwart tarief
330 euro = Extra Volvo 3 maanden rijden (3 maanden wegenbelasting, verzekering, schorsing en APK)
450 euro voor 2 Volvo's
Geschat brandstofverbruik
2200 euro op LPG
4500 euro op benzine
Conclusie, gewoon belasting aftikken of Volvo eruit en een oudere zoeken.
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
DopdeDouwer schreef:Ik denk dat de populariteit van de 140 (en wellicht ook de amazon) weer gaat toenemen
.
En vanaf eind 2014 ook de eerste modellen van de 200 serie. ;-0
Berichten: 679
Topics: 49
Lid sinds: Aug 2012
Bijgaand de link naar het Excel-rekenmodel wat ik net in elkaar heb geflanst.
Hiermee kan je dus berekenen of je je LPG-wagen tijdelijk wilt ombouwen naar benzine, totdat je auto de gelukkige leeftijd van 40 heeft bereikt.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/5787...30424.xlsx
Ik heb de formules redelijk goed nagelopen, maar als je fouten ontdekt, geef ze door en ik pas de formules aan.
Hetzelfde geldt voor een meer realistisch kengetal voor LPG-ombouwkosten: geef maar door.
Hopelijk hebben jullie er wat aan!
Ik weet nu dat ik niet voor die 13 maanden (tot de 40 jaar) onze LPG-installatie laat uitbouwen.
(alleen wat ga ik in hemelsnaam met mijn Caddy diesel van 1986 doen!? :confused
Volvo 244 DL - B21A - 1976 ____
Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____ Lid van het
Volvo 240-260 Register sinds 2012
Berichten: 6.715
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Dikke tjoening GTI van maken

.
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Met die Caddy kun je nog een ZZPer blij maken.
Berichten: 1.380
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2008
DopdeDouwer schreef:Ik denk dat de populariteit van de 140 (en wellicht ook de amazon) weer gaat toenemen
.
Dat weet ik wel zeker (hadden Boedr en ik het zaterdag nog over). Ware het niet dat heel veel 140's al verdwenen zijn omdat deze als ultieme knakenrijder-bakken werden ingezet en finaal opgereden werden. Daardoor is de spoeling van goede 140's wat dunner.

En een 164 zal voor de knakenridder teveel zuipen.
Berichten: 1.709
Topics: 47
Lid sinds: Dec 2006
Foutje in die brief hierboven:
Eerste toelating 1963-1986 moet uiteraard 1973 zijn!
Of het is niet 40 maar 50 jaar....
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 1.716
Topics: 9
Lid sinds: Mar 2011
jos245 schreef:En vanaf eind 2014 ook de eerste modellen van de 200 serie. ;-0
Jippie, dat wordt 20.000 vragen voor m'n Blauwe. En krijgen. Daarmee uit.
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Ja, als dit plan definitief wordt dan zullen de oude 200 modellen zeker in waarde stijgen. Van de 74 en 75ers zijn er nog maar weinig overgebleven, zeker de stations.