Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Regeerakkoord: wegenbelasting voor oldtimers
jos245 schreef:Ik vraag me af hoe/wie dat gaat controleren. De politie?Of flitsautos van het CBM?

Hier in rotterdam staat zo'n beetje op elke hoek van een grote straat (wegen waarin je de stad in en uit gaat), een lantarenpaal vol met camera's. In de berm staat vervolgens een kastje van de politie waarop staat dat het alleen een proefopstelling is... Ik dacht dat daarmee ook de tomtom en google maps verkeersinformatie werkte... Nummerbord herkenning zit er sowieso in, evenals op de trajectcontroles op de snelweg.
asterix schreef:Heb ik dat nu goed gesnapt dat ik met een 1 serie of een amazon wel tax free de winter door kan?
Uh ja, ik ben zo'n knakenrijder maar omdat ik ook nog wel een beetje liefhebber/verzamelaar ben zit ik nu ook met 6
oldtimers die ik niet kan houden omdat dat dan wel erg duur word...
Ja want die zijn tegen die tijd 40 jaar en ouder.
Reacties over wat jij met je volvo's gaat doen graag in dit nieuwe topic:
http://volvolvo.nl/threads/13892-Nieuwe-...-jij-doen/
Dirk342 schreef:Wat een &&%$$^&)besluit van die mafkees van een Weekers ! kan er ook met de pet niet bij dat de diverse automobielclubs hier aan medewerking hebben kunnen verlenen. Van mijn 760 diesel, in superstaat verkerend, uit 1982 kom ik nooit meer vanaf want niemand wilt voor zo'n oud ding de volle mep aan MRB betalen en zelf rijd ik er nog geen 5000 km per jaar mee ??? Dus of de 850 T-5 full option eruit, die momenteel ook al geen drol meer waard of de diesel, maar zwaar geld kosten doet het me altijd Sad

K*tpolitiek ook iedere keer weer !!

Tja ik rij ook maar 5-6000km per jaar met m'n V70 en betaal de volle mep wegenbelasting, moet die dan ook maar belastingvrij worden? Natuurlijk is het balen voor de jonge oldtimers, maar ik begrijp goed dat er grenzen gesteld worden (in dit geval lijden de goeden dus onder de kwaden).
Volvo S80 Turbo 2002 & 740 GLE 1990

http://Volvotips.com
Neem dit soort berichten: http://www.nu.nl/economie/3404289/uitvoe...tkist.html... Dat gaat meteen om TWEEMAAL het bedrag dat je wint (125 milj) met de afschaffing van de oldtimeregeling... en de inkomsten van BTW uit handel in onderdelen en auto's daarin niet meegenomen, die beste mensen kunnen ook een andere doelgroep gaan zoeken... Die valt ook weg dus van die 125 milj. zal de 'winst' niet echt aanzienlijk zijn.
Grijze 245's. '83 b21et en '92 b230 FK, gewoon, lekker vlot.
Beetje appels met peren vergelijken.
Dan kun je ook nog kijken naar de vooralsnog uitgestelde bezuiniging van 4,3 miljard dan is alles een druppel op een gloeiende plaat.
http://www.nu.nl/economie/3406188/kabine...ingen.html
Voor die BPM "derving" heeft de overheid ook ooit mogen vangen. Een deel daarvan is wel "opgebruikt" dus zie het als restwaarde.

Al ben ik het wel eens met het feit dat binnen de context van de MRB breder gekeken had kunnen worden naar "de vervuiler en gebruiker betaalt" en dus ook de buitenlandse kentekens en toch niet zo schone hybrides moeten meebetalen. Nu draaien de niet-benzine youngtimers ervoor op.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Ik vind het wel een goed alternatief - tenminste voor de benzinerijders. Je filtert de liefhebbers eruit door die winterregeling en 120 euro is een schappelijke prijs voor de overige 9 maanden. Scheelt weer gezeur in vergelijking tot een aantal keer per jaar schorsen / ontschorsen. Wel moet de LPG installatie van onze Volvo eruit, beetje jammer van het geld want die zit er nog maar amper een half jaar in en heeft nog geen 4000 km 'gedraaid'...

De overgangsregeling voor auto's t/m 1987 is ook een - terechte - mooie tegemoetkoming. Alleen wel bijzonder zuur dat er geen overgangsregeling voor dieselauto's geldt. LPG kun je er nog uithalen, maar diesel ombouwen naar benzine is van een geheel andere orde. Waarom hebben ze niet tenminste de mogelijkheid geboden om ook met LPG / diesel het kwarttarief te gebruiken, voor mijn part met daarbovenop de brandstoftoeslag? Het gaat erom dat je de dagelijkse rijder weert en dat gebeurt al door die 3 wintermaanden. Maar ja, dat leverde te weinig op van die miljoenen die toch al niet gehaald gaan worden.

Die constructie om je auto voor 3 maanden door te verkopen aan je vrouw o.i.d. om de rest van het jaar het kwarttarief te kunnen gebruiken zal wel worden afgeblokt. Bijvoorbeeld door als eis te stellen dat een auto die uit het kwarttarief komt, vervolgens gedurende de wintermaanden (op een andere naam) in de 'normale' MRB zit, het volgende jaar niet gelijk weer terug mag naar het kwarttarief.

Hoe dan ook, sneu voor de diesels van 1987 en ouder. En in iets mindere mate ook sneu voor alle 1988ers en jonger die popelend stonden te wachten op het belastingvrijmoment. Die moeten nu wel heel lang wachten (vanaf 2028).
Maar voor vele anderen, waaronder mijzelf, zal dit alternatief toch als 'schappelijk' gelden.
Tja appels en peren.... Het blijft over de 'heilige melkkoe' gaan en het feit dat alles om belastinginkomsten draait en niet onder speudo-redenen als 'milieu' zoals je duidelijk stelt op je blog (waarvoor hulde! je vat het scherp samen Lars!). Over de nut en noodzaak van BPM moesten we het maar niet hebben.

Ik ben inderdaad voorstander van de aanpak van de grote middelen en niet de 'druppels op de gloeiende plaat'. Overal wordt uitvoering over gediscussieerd, dus discussiëren over de grote vissen lijkt me zinvoller dan over kruimeltjes (van bijvoorbeeld 125 miljoen). Het wijzigingen van wet- en regelgeving is toch wel een dramatisch lange route in Nederland dus doe het dan maar over de grote klappers.

Ik ben wel benieuwd naar de evaluatie van de effecten van deze regeling ergens begin 2015 (zoals wellicht veel aanwezige sceptici) kan ik me niet voorstellen dat ze aan de 125 miljoen komen.. Ik ben ook benieuwd naar de kosten om de regeling te wijzigingen... Afijn nu schiet ik misschien door.

We gaan het zien!

@kiezel: Ik denk wel dat je voorzichtig moet zijn met het definiëren van het begrip 'liefhebber'. Ik ben het eens met je dat voor gebruik van de weg een vergoeding verschuldigd is. Alleen zou ik best nog iets meer willen betalen en niet dat gezeur van die drie maanden hebben! Ben ik geen liefhebber omdat ik de schamele 5000 kilometer per jaar ook inclusief de drie pekelmaanden wil afleggen?
Grijze 245's. '83 b21et en '92 b230 FK, gewoon, lekker vlot.
Niet zo schone hybrides gaan ook ( meer) meedoen. Althans, schoon als in zuinig.

De grens gaat naar <50 gram co2/km
Dus de prius gaat ook betalen...
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Al zou een winterse ophokplicht voor campers met kwarttarief ook kunnen. Of tax voor caravans, brommers, taxis, ov bussen, hulpvorrtuigen en aa kentekens...
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Stevves schreef:het feit dat alles om belastinginkomsten draait en niet onder speudo-redenen als 'milieu' zoals je duidelijk stelt op je blog (waarvoor hulde! je vat het scherp samen Lars!).

Ik ben wel benieuwd naar de evaluatie van de effecten van deze regeling ergens begin 2015 (zoals wellicht veel aanwezige sceptici) kan ik me niet voorstellen dat ze aan de 125 miljoen komen..
Dank!
Ja, ik ook, het lastige is alleen dat er dan al veel youngtimers platgecrossed en gesloopt zijn.
Hoeveel 1987-er 240's waren er nog toen (b)leek dat/of die ook deels belastingvrij zouden worden?

Wat volgens mij het tij nog zou kunnen keren is als mensen georganiseerd massaal op 1 januari 2014 hun auto schorsen.
En dan zoveel dat de RDW schrikt van het aantal bezoekers op haar site en dat Weekers ziet dat die 125 miljoen nog niet zo zeker is.
Maar ja, dat is niet even een makkelijk georganiseerde actie, want dan mogen al die geschorste auto's ook niet meer op de weg staan en mensen hebben hun auto misschien ook gewoon nodig. Dus hoeveel mensen doen daar aan mee?
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Naafkapjes voor 240 Eiker velgen HD 240 1 1.833 17 May 2022, 19:37
Laatste bericht: skidje
  Verdwijnen met de verbrandingsmotor ook de oldtimers? BartJu 5 3.219 21 November 2021, 18:53
Laatste bericht: Madman
  Goed om nog te weten en te regelen voor de stalling. hugo 10 8.354 22 November 2020, 11:01
Laatste bericht: Grey240Polar
  Zenuwachtig voor de C70... SaddieN 0 2.258 21 April 2019, 09:35
Laatste bericht: SaddieN
  Slopen voor onderdelen, en dan? Frank&amp;Frida 4 5.618 25 October 2016, 08:01
Laatste bericht: asterix
  Grote steden verboden voor 'oude' auto's Belg 113 86.588 23 May 2016, 20:26
Laatste bericht: BartJu
  Polaris Chrome Wielmoeren voor 244. Waar te koop? Uberbrick 10 12.082 13 March 2016, 22:23
Laatste bericht: skidje
  Volvo aftermarket Navigatie BLP-990 voor waterval psycho-realm 1 10.226 25 January 2016, 00:26
Laatste bericht: extasefm
  Januari 2014: vrijstelling wegenbelasting oldtimers vervalt Dopski 231 176.537 4 November 2015, 20:35
Laatste bericht: Arjan.
  Wat voor velgen zijn dit? Pluk 17 38.392 25 October 2015, 16:56
Laatste bericht: Dopski

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 7 gast(en)