13 May 2013, 22:31
Al weer een tijdje niet veel laten horen hier zeg.
Tijd voor een nieuwsbulletin!
Ik had al een tijd last van een natte linker knieschijf na een regenbui. Eigenlijk al sinds ik de auto had, maar zo vaak reed ik niet in de regen, dus blijf je maar uitstellen... maar het blijft een irritatie. En de gedachte blijft knagen dat er ergens waarschijnlijk water blijft staan en de boel lekker aan het roesten is. Ik was bang dat de regendruppels meer schade zouden aanrichten dan in eerste instantie zichtbaar zou zijn. Bij mij zat de sierlijst ook nog met de ijzeren klemmetjes vast, die waarschijnlijk ook aan het oplossen waren. Het had eigenlijk wel een beetje haast, beetje veel. Dus maar eens de stoute schoenen aangetrokken en (eigenlijk is het alweer een tijdje terug) de ruit eruit gehaald. Samen met broer Dop en met een oude (fiets)remkabel de zachte kit door gesneden. Dit ging nog best goed.
![[Afbeelding: Frox%2520Reparert%2520Frox%2520Vervangt%2520002.jpg]](https://lh5.googleusercontent.com/-XczfQJ6G0KE/UZEmLOGjU6I/AAAAAAAACaY/BBw9UcaBrb4/s800/Frox%2520Reparert%2520Frox%2520Vervangt%2520002.jpg)
![[Afbeelding: Frox%2520Reparert%2520Frox%2520Vervangt%2520003.jpg]](https://lh3.googleusercontent.com/-x1UtlK5uHM4/UZEmKCH5ZOI/AAAAAAAACaU/QNCMoIV_hSE/s800/Frox%2520Reparert%2520Frox%2520Vervangt%2520003.jpg)
De ouderwetse kit is een behoorlijk plakkerig zooi en is het makkelijkst te van de ruit en de sponning te halen door het er simpelweg af te trekken. Alleen dan niet van de ruit/sponnig loodrecht omhoog trekken, maar juist onder een kleine hoek naar je toe. De overige restjes lossen prima op in wasbenzine of thinner.
Van Wicky's word je groot en sterk! En het eland ligt even te rusten.
![[Afbeelding: DSC09285.JPG]](https://lh5.googleusercontent.com/-iVSyVKRdITo/UY4o970fINI/AAAAAAAACXc/KWpCW6OIwf0/s800/DSC09285.JPG)
Hier zie je rechtsboven ook goed de plek die lekte. Daar nog bruin maar na het schoonmaken was daar niks meer van te zien, gelukkig.
Nadat alle kit was verwijderd kwamen wel wat bruin gebakken en krokante klemmetjes naar boven. Die zijn er allemaal eruit getrokken en weggesmeten. De ijzeren sierstrip klemmetjes komen niet meer terug. Daarvoor komen de nieuwere plastic klemmetjes in de plaats die je om de ruit klemt.
Het viel mee. Dit was een van de ergste holletjes waarin dus de ijzeren klemmetje worden geklikt:
![[Afbeelding: DSC09289.JPG]](https://lh4.googleusercontent.com/-UFu6lP5V2Qk/UY4o-nbrglI/AAAAAAAACXo/0pa4b95fDz4/s800/DSC09289.JPG)
De rest zag er zo uit:
![[Afbeelding: DSC09291.JPG]](https://lh6.googleusercontent.com/-tTI_EfpzQK0/UY4o-FObsYI/AAAAAAAACXg/l8ufLwzXxo8/s800/DSC09291.JPG)
Fertan aan t werk:
![[Afbeelding: DSC09293.JPG]](https://lh5.googleusercontent.com/-zelNezf1eZo/UY4pMZQxwWI/AAAAAAAACYA/ogtHlrVLqPg/s800/DSC09293.JPG)
Alle roest weggehakt met een schroevendraaier, roterende borstel en schuurpapier. Gelukkig kwamen er geen gaatjes te voorschijn en hoefde er dus niet gelast te worden. Dat was een hele opluchting!
Nadat de roest was verwijderd nog twee keer behandel met fertan. Niet als eindprodukt maar zoals het hoort: oppervlak met water schoonmaken, fertan aanbrengen, vochtig maken, minstens 24u laten werken en daarna de omgezette roest eraf schrobben met gewoon water en een borsteltje. Voor de zekerheid heb ik dat maar twee keer gedaan.
Als antiroest verf gebruik ik al een tijdje Brantho Korrux. Tot nu toe goede ervaring mee, dus dat ging er nu ook op. Twee laagjes, met de eerste laag de sleufjes van de oude klemmetjes vol geblubberd met met Brantho en daarna dicht geslagen en vervolgens nog een laagje rondom in de sponning. Als dat nog gaat roesten dan eet ik m'n schoen op!
Helemaal dicht geverfd (en geslagen):
![[Afbeelding: Frox%2520Reparert%2520Frox%2520Vervangt%2520010.jpg]](https://lh3.googleusercontent.com/-eMjGqcdWWqM/UZEmUf_0d-I/AAAAAAAACas/60SmwcmPNxQ/s800/Frox%2520Reparert%2520Frox%2520Vervangt%2520010.jpg)
![[Afbeelding: Frox%2520Reparert%2520Frox%2520Vervangt%2520013.jpg]](https://lh4.googleusercontent.com/-hE9Iq1D5HK4/UZEmUod0LZI/AAAAAAAACa0/wLecAW-TByQ/s800/Frox%2520Reparert%2520Frox%2520Vervangt%2520013.jpg)
Primer aanbrengen:
![[Afbeelding: Frox%2520Reparert%2520Frox%2520Vervangt%2520009.jpg]](https://lh3.googleusercontent.com/-fzhsHXPGInw/UZEmQm4r0dI/AAAAAAAACak/KqYfT-gAaDc/s800/Frox%2520Reparert%2520Frox%2520Vervangt%2520009.jpg)
Dit was de voorbereiding nu het lijmen van de ruit zelf. Ik heb van 3M nr 36814 gebruikt. En de ruit en de sponning ook bewerkt met een speciale (=dure) primer nr x?. Als het goed is krijg je bij de kit een tuut met een V-vorm. Zo niet moet je net als ik improviseren en de tuut een stuk inkorten en daarna een inkeping in de zijkant snijden in de V-vorm. Daardoor ontstaat tijdens het kitten die mooie dikke opstaande kitrand. En als je dan de ruit erin druk zitten er als t goed is ook geen luchtbellen tussen. (Hier zijn geen fotoâs van... in dit stadium zaten alle 20 aanwezige vingers onder die plakkerige ***** kit... Foutje... heeft echt 4 weken tussen m'n nagel riemen gezeten. echt hardnekkig))
Nu kwam het lastigste gedeelte de ruit in de kit drukken zonder de rest van de auto onder te smeren. We hadden geen zuignappen ter beschikking. En je kan de ruit natuurlijk niet langs de randen beetpakken omdat je dan je niet alleen de ruit maar ook je vingers vastlijmt.
Als je de ruit op t dak legt met de bolling naar boven, dan kan je door je ene arm van binnenuit onder de ruit te houden en je andere gewoon vanaf boven, de ruit klemmen tussen je handen. Vervolgens kan je hem gewoon in de sponning plaatsen. De ruit is niet zo zwaar dus met twee man dit is prima te doen. We hadden dit van tevoren een paar keer geprobeerd zonder kit en de ruit gemarkeerd hoe hij moest komen te liggen. Vervolgens de ruit nog ff strak getrokken met tape om de a-stijlen.
De (nieuwe, oude past niet meer op de nieuwe type klemmetjes) lijst gaat er later op als ik de bijgewerkte roestplekjes weer geel heb gemaakt. En als ik zeker weet dat hij lekvrij is, maar daar ga ik wel van uit.
Maar heb helemaal geen foto's van het eindresultaat.
In dit filmpje van de elandrun is het eindresultaat (incl prutvlekken) wel te zien.
Later nog een update: Ze Auspoef
Tijd voor een nieuwsbulletin!
Ik had al een tijd last van een natte linker knieschijf na een regenbui. Eigenlijk al sinds ik de auto had, maar zo vaak reed ik niet in de regen, dus blijf je maar uitstellen... maar het blijft een irritatie. En de gedachte blijft knagen dat er ergens waarschijnlijk water blijft staan en de boel lekker aan het roesten is. Ik was bang dat de regendruppels meer schade zouden aanrichten dan in eerste instantie zichtbaar zou zijn. Bij mij zat de sierlijst ook nog met de ijzeren klemmetjes vast, die waarschijnlijk ook aan het oplossen waren. Het had eigenlijk wel een beetje haast, beetje veel. Dus maar eens de stoute schoenen aangetrokken en (eigenlijk is het alweer een tijdje terug) de ruit eruit gehaald. Samen met broer Dop en met een oude (fiets)remkabel de zachte kit door gesneden. Dit ging nog best goed.
![[Afbeelding: Frox%2520Reparert%2520Frox%2520Vervangt%2520002.jpg]](https://lh5.googleusercontent.com/-XczfQJ6G0KE/UZEmLOGjU6I/AAAAAAAACaY/BBw9UcaBrb4/s800/Frox%2520Reparert%2520Frox%2520Vervangt%2520002.jpg)
![[Afbeelding: Frox%2520Reparert%2520Frox%2520Vervangt%2520003.jpg]](https://lh3.googleusercontent.com/-x1UtlK5uHM4/UZEmKCH5ZOI/AAAAAAAACaU/QNCMoIV_hSE/s800/Frox%2520Reparert%2520Frox%2520Vervangt%2520003.jpg)
De ouderwetse kit is een behoorlijk plakkerig zooi en is het makkelijkst te van de ruit en de sponning te halen door het er simpelweg af te trekken. Alleen dan niet van de ruit/sponnig loodrecht omhoog trekken, maar juist onder een kleine hoek naar je toe. De overige restjes lossen prima op in wasbenzine of thinner.
Van Wicky's word je groot en sterk! En het eland ligt even te rusten.
Hier zie je rechtsboven ook goed de plek die lekte. Daar nog bruin maar na het schoonmaken was daar niks meer van te zien, gelukkig.
Nadat alle kit was verwijderd kwamen wel wat bruin gebakken en krokante klemmetjes naar boven. Die zijn er allemaal eruit getrokken en weggesmeten. De ijzeren sierstrip klemmetjes komen niet meer terug. Daarvoor komen de nieuwere plastic klemmetjes in de plaats die je om de ruit klemt.
Het viel mee. Dit was een van de ergste holletjes waarin dus de ijzeren klemmetje worden geklikt:
De rest zag er zo uit:
Fertan aan t werk:
Alle roest weggehakt met een schroevendraaier, roterende borstel en schuurpapier. Gelukkig kwamen er geen gaatjes te voorschijn en hoefde er dus niet gelast te worden. Dat was een hele opluchting!
Nadat de roest was verwijderd nog twee keer behandel met fertan. Niet als eindprodukt maar zoals het hoort: oppervlak met water schoonmaken, fertan aanbrengen, vochtig maken, minstens 24u laten werken en daarna de omgezette roest eraf schrobben met gewoon water en een borsteltje. Voor de zekerheid heb ik dat maar twee keer gedaan.
Als antiroest verf gebruik ik al een tijdje Brantho Korrux. Tot nu toe goede ervaring mee, dus dat ging er nu ook op. Twee laagjes, met de eerste laag de sleufjes van de oude klemmetjes vol geblubberd met met Brantho en daarna dicht geslagen en vervolgens nog een laagje rondom in de sponning. Als dat nog gaat roesten dan eet ik m'n schoen op!
Helemaal dicht geverfd (en geslagen):
![[Afbeelding: Frox%2520Reparert%2520Frox%2520Vervangt%2520010.jpg]](https://lh3.googleusercontent.com/-eMjGqcdWWqM/UZEmUf_0d-I/AAAAAAAACas/60SmwcmPNxQ/s800/Frox%2520Reparert%2520Frox%2520Vervangt%2520010.jpg)
![[Afbeelding: Frox%2520Reparert%2520Frox%2520Vervangt%2520013.jpg]](https://lh4.googleusercontent.com/-hE9Iq1D5HK4/UZEmUod0LZI/AAAAAAAACa0/wLecAW-TByQ/s800/Frox%2520Reparert%2520Frox%2520Vervangt%2520013.jpg)
Primer aanbrengen:
![[Afbeelding: Frox%2520Reparert%2520Frox%2520Vervangt%2520009.jpg]](https://lh3.googleusercontent.com/-fzhsHXPGInw/UZEmQm4r0dI/AAAAAAAACak/KqYfT-gAaDc/s800/Frox%2520Reparert%2520Frox%2520Vervangt%2520009.jpg)
Dit was de voorbereiding nu het lijmen van de ruit zelf. Ik heb van 3M nr 36814 gebruikt. En de ruit en de sponning ook bewerkt met een speciale (=dure) primer nr x?. Als het goed is krijg je bij de kit een tuut met een V-vorm. Zo niet moet je net als ik improviseren en de tuut een stuk inkorten en daarna een inkeping in de zijkant snijden in de V-vorm. Daardoor ontstaat tijdens het kitten die mooie dikke opstaande kitrand. En als je dan de ruit erin druk zitten er als t goed is ook geen luchtbellen tussen. (Hier zijn geen fotoâs van... in dit stadium zaten alle 20 aanwezige vingers onder die plakkerige ***** kit... Foutje... heeft echt 4 weken tussen m'n nagel riemen gezeten. echt hardnekkig))
Nu kwam het lastigste gedeelte de ruit in de kit drukken zonder de rest van de auto onder te smeren. We hadden geen zuignappen ter beschikking. En je kan de ruit natuurlijk niet langs de randen beetpakken omdat je dan je niet alleen de ruit maar ook je vingers vastlijmt.
Als je de ruit op t dak legt met de bolling naar boven, dan kan je door je ene arm van binnenuit onder de ruit te houden en je andere gewoon vanaf boven, de ruit klemmen tussen je handen. Vervolgens kan je hem gewoon in de sponning plaatsen. De ruit is niet zo zwaar dus met twee man dit is prima te doen. We hadden dit van tevoren een paar keer geprobeerd zonder kit en de ruit gemarkeerd hoe hij moest komen te liggen. Vervolgens de ruit nog ff strak getrokken met tape om de a-stijlen.
De (nieuwe, oude past niet meer op de nieuwe type klemmetjes) lijst gaat er later op als ik de bijgewerkte roestplekjes weer geel heb gemaakt. En als ik zeker weet dat hij lekvrij is, maar daar ga ik wel van uit.
Maar heb helemaal geen foto's van het eindresultaat.
In dit filmpje van de elandrun is het eindresultaat (incl prutvlekken) wel te zien.
Later nog een update: Ze Auspoef
Volvo 142S - 1973
Felix
Felix




mile:
![[Afbeelding: Photo%252001-05-13%252022%252002%252058.jpg]](https://lh4.googleusercontent.com/-Y9KKrN1D8bc/UY4q9ZfAD2I/AAAAAAAACZE/uidwOnw1360/s800/Photo%252001-05-13%252022%252002%252058.jpg)
![[Afbeelding: Photo%252001-05-13%252022%252003%252005.jpg]](https://lh6.googleusercontent.com/-lUIxkDj5UgM/UY4q-pO9uvI/AAAAAAAACZM/n1EVc2f_1AE/s800/Photo%252001-05-13%252022%252003%252005.jpg)
![[Afbeelding: Photo%252001-05-13%252022%252002%252013.jpg]](https://lh5.googleusercontent.com/--5S0x46uCIY/UY4qwBkqriI/AAAAAAAACYs/fPdY-QoZ5M8/s1280/Photo%252001-05-13%252022%252002%252013.jpg)
![[Afbeelding: 09052013257.jpg]](https://lh5.googleusercontent.com/-t0dWprXjDGU/UZFPFsBBqWI/AAAAAAAACbk/7MW4hI-6QKc/s912/09052013257.jpg)
![[Afbeelding: 09052013254.jpg]](https://lh6.googleusercontent.com/-otBhL0CLO5o/UZFPCdw3-wI/AAAAAAAACbU/x7C_aGUeC-w/s912/09052013254.jpg)
zo stil is het vergeleken met die recht pijp. Ik denk dat ik dat wel ga missen, misschien doe ik dat nu al... Maar het is wel een stuk beschaafder nu.![[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]](http://i264.photobucket.com/albums/ii178/Rayspictures_2007/Volvo%20miscelanous/fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg)