Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Dat doorrekenen kan alleen met een natte vinger in de lucht zijn gebeurd m.i..
De wegenbelasting voor de ""vervangende auto" kan bijvoorbeeld aardig tegenvallen.
Ik ken verschillende mensen die een 245 oldtimer hebben als extra auto voor het gemak, zoals om de kinderen naar school te brengen.
Deze categorie rijders ruimt de oldtimer tegen het eind van het jaar op en neemt er geen auto voor terug waar belasting op betaald moet worden, of koopt een piepklein zuinig autootje ervoor terug.
Ik heb de kosten van mijn belastingvrije 245 eens vergeleken met de wegenbelasting en brandstofverbruik van de Daihatsu Cuore van mijn neefje en toen bleek dat ondanks dat ik geen wegenbelasting betaal ik minimaal hetzelfde kwijt ben dan hij. Als ik veel km's zou maken dan is hij zelfs goedkoper uit.
Berichten: 1.152
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
jos245 schreef:De wegenbelasting voor de ""vervangende auto" kan bijvoorbeeld aardig tegenvallen.
Ik ken verschillende mensen die een 245 oldtimer hebben als extra auto voor het gemak, zoals om de kinderen naar school te brengen.
Deze categorie rijders ruimt de oldtimer tegen het eind van het jaar op en neemt er geen auto voor terug waar belasting op betaald moet worden, of koopt een piepklein zuinig autootje ervoor terug.
Ik heb de kosten van mijn belastingvrije 245 eens vergeleken met de wegenbelasting en brandstofverbruik van de Daihatsu Cuore van mijn neefje en toen bleek dat ondanks dat ik geen wegenbelasting betaal ik minimaal hetzelfde kwijt ben dan hij. Als ik veel km's zou maken dan is hij zelfs goedkoper uit.
En toch is Weekers best een slimmerik, want in dat geval schakelt hij soepel over op het milieu argument. Zie ook zijn
uiteenzettingen bij BNR autoshow een tijdje terug.
Berichten: 1.709
Topics: 47
Lid sinds: Dec 2006
De berekeningen zullen inderdaad zeer solide en kloppend zijn. Probleem zit vooral in de aannames die gedaan zijn, aan de getallen die ze er in stoppen. Het is immers lastig om te voorspellen hoe het publiek werkelijk zal reageren op deze financiele prikkel, zeker in de financieel turbulente tijden...
Maar inderdaad, Weekers kan niet verliezen: of het levert het begrote bedrag op (mooi voor de schatkist), of er is milieuwinst (en was dat niet de drijfveer hiervoor?).
En de klassiekerrijder kan alleen maar verliezen: altijd duurder uit. Zelfs al reed je niet in de winter, en reed je al op benzine: dan nog mag je 120 euro per jaar aftikken. En dat is zo'n beetje het scenario met de minste impact.
Al is 120 euro voor 9 maanden natuurlijk op zich geen enorm bedrag: tarief is dan nog altijd iets minder dan voor een benzine auto tot 650kg (zij het voor 12maanden).
PS: als al die 190D's (om het lekker concreet te houden) elders vrolijk rond blijven tuffen, is het dan wel echt milieu winst? Misschien niet. Maar mogelijk ook wel, omdat ze anders daar nog vervuilender rondtuften...
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
henqui schreef:Jammer dat er nog steeds geen 100% zekerheid is over de wetswijzigingen...
..we hebben toch nog 6 mld nodig..?
Berichten: 1.380
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2008
BartJu schreef:PS: als al die 190D's (om het lekker concreet te houden) elders vrolijk rond blijven tuffen, is het dan wel echt milieu winst? Misschien niet. Maar mogelijk ook wel, omdat ze anders daar nog vervuilender rondtuften...
Het gaat erom dat de fijnstof hier uit het land is, en dat het elders erger wordt boeit voor de overheid niet.

Zolang die 190D's daar nóg vervuilendere auto's vervangt kan het zijn dat ze daar er alsnog op vooruit gaan.
@ Henqui: het is een beetje naïef om te denken dat het nog niet 100% zeker is: er is een ruime meerderheid voor in de Tweede Kamer en het is een kwestie van een formaliteit dat 't wetsvoorstel aangenomen wordt. Tenzij morgen het kabinet valt, maar dat zal ook niet gebeuren (zeker niet als 2 partijen de handen boven elkaars hoofd houden omdat ze bij een val van het kabinet in de verkiezingen dik zullen verliezen). En wat Jambon zegt: er moet 6 miljard bezuinigd worden, dan zal een relatief kleine groep echt niet ontzien worden om een grotere groep mensen extra te belasten. Dat krijgen ze simpelweg niet verkocht.
Berichten: 4.339
Topics: 256
Lid sinds: Mar 2005
Naief?? Ik noem het positief denken, ;-)
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Vwb betreft meer inkomsten door hogere accijns op benzine en meer btw inkomsten door hogere prijs, het verbruik van een ouwe volvo op lpg compenseert dat aardig denk ik.
Beetje modern koekblik doet 1 op 15 op benzine of beter. Een 240 op lpg met moeite 1 op 8.
Had het ook al ergens anders gepost omdat ik dit draadje kwijt was, wellicht kunnen we nog 100 miljoen terug halen voor 10.000 euro subsidie per stuk op 10.000 elektrische Mitsubishi outlanders.
Berichten: 1.380
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2008
Op LPG zit 18 cent accijns (was voorheen nog geen 10 cent zelfs), terwijl op benzine de accijns maar liefst 75 cent bedraagt. Dus die compensatie kan je achterwege laten.

Daarbij gaat er ook nog eens BTW over de accijns heen en dan levert benzine dus nóg meer op voor de schatkist.
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
5 July 2013, 20:22
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 5 July 2013, 20:24 door jos245.)
LPG accijns bestond enkele jaren geleden nog niet eens als ik het goed heb.
""De staatssecretaris wil de accijnzen op gasvormige brandstoffen flink verhogen. Deze brandstoffen worden laag belast ten opzichte van benzine en diesel.""
Hij is waarschijnlijk vergeten dat je voor LPG jezelf al blauw betaalt aan wegenbelasting :mad:
We moeten blijkbaar met zijn allen aan de benzine want dat brengt het meeste accijns binnen.
Berichten: 1.380
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2008
Accijns op LPG en diesel wordt inderdaad verhoogd: er komt 7 cent bij voor LPG en 3 cent voor diesel. De overheid is al een paar jaar bezig om mensen in een benzine-auto te jagen, al hebben de wegenbelastingvrije moderne diesels wel even (tijdelijk) roet in het eten gegooid.