Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Regeerakkoord: wegenbelasting voor oldtimers
Dat doorrekenen kan alleen met een natte vinger in de lucht zijn gebeurd m.i..

De wegenbelasting voor de ""vervangende auto" kan bijvoorbeeld aardig tegenvallen.
Ik ken verschillende mensen die een 245 oldtimer hebben als extra auto voor het gemak, zoals om de kinderen naar school te brengen.
Deze categorie rijders ruimt de oldtimer tegen het eind van het jaar op en neemt er geen auto voor terug waar belasting op betaald moet worden, of koopt een piepklein zuinig autootje ervoor terug.
Ik heb de kosten van mijn belastingvrije 245 eens vergeleken met de wegenbelasting en brandstofverbruik van de Daihatsu Cuore van mijn neefje en toen bleek dat ondanks dat ik geen wegenbelasting betaal ik minimaal hetzelfde kwijt ben dan hij. Als ik veel km's zou maken dan is hij zelfs goedkoper uit.
jos245 schreef:De wegenbelasting voor de ""vervangende auto" kan bijvoorbeeld aardig tegenvallen.
Ik ken verschillende mensen die een 245 oldtimer hebben als extra auto voor het gemak, zoals om de kinderen naar school te brengen.
Deze categorie rijders ruimt de oldtimer tegen het eind van het jaar op en neemt er geen auto voor terug waar belasting op betaald moet worden, of koopt een piepklein zuinig autootje ervoor terug.
Ik heb de kosten van mijn belastingvrije 245 eens vergeleken met de wegenbelasting en brandstofverbruik van de Daihatsu Cuore van mijn neefje en toen bleek dat ondanks dat ik geen wegenbelasting betaal ik minimaal hetzelfde kwijt ben dan hij. Als ik veel km's zou maken dan is hij zelfs goedkoper uit.
En toch is Weekers best een slimmerik, want in dat geval schakelt hij soepel over op het milieu argument. Zie ook zijn uiteenzettingen bij BNR autoshow een tijdje terug.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
De berekeningen zullen inderdaad zeer solide en kloppend zijn. Probleem zit vooral in de aannames die gedaan zijn, aan de getallen die ze er in stoppen. Het is immers lastig om te voorspellen hoe het publiek werkelijk zal reageren op deze financiele prikkel, zeker in de financieel turbulente tijden...

Maar inderdaad, Weekers kan niet verliezen: of het levert het begrote bedrag op (mooi voor de schatkist), of er is milieuwinst (en was dat niet de drijfveer hiervoor?).

En de klassiekerrijder kan alleen maar verliezen: altijd duurder uit. Zelfs al reed je niet in de winter, en reed je al op benzine: dan nog mag je 120 euro per jaar aftikken. En dat is zo'n beetje het scenario met de minste impact.

Al is 120 euro voor 9 maanden natuurlijk op zich geen enorm bedrag: tarief is dan nog altijd iets minder dan voor een benzine auto tot 650kg (zij het voor 12maanden).

PS: als al die 190D's (om het lekker concreet te houden) elders vrolijk rond blijven tuffen, is het dan wel echt milieu winst? Misschien niet. Maar mogelijk ook wel, omdat ze anders daar nog vervuilender rondtuften...
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
henqui schreef:Jammer dat er nog steeds geen 100% zekerheid is over de wetswijzigingen...
..we hebben toch nog 6 mld nodig..?
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
BartJu schreef:PS: als al die 190D's (om het lekker concreet te houden) elders vrolijk rond blijven tuffen, is het dan wel echt milieu winst? Misschien niet. Maar mogelijk ook wel, omdat ze anders daar nog vervuilender rondtuften...
Het gaat erom dat de fijnstof hier uit het land is, en dat het elders erger wordt boeit voor de overheid niet. Wink Zolang die 190D's daar nóg vervuilendere auto's vervangt kan het zijn dat ze daar er alsnog op vooruit gaan. Smile

@ Henqui: het is een beetje naïef om te denken dat het nog niet 100% zeker is: er is een ruime meerderheid voor in de Tweede Kamer en het is een kwestie van een formaliteit dat 't wetsvoorstel aangenomen wordt. Tenzij morgen het kabinet valt, maar dat zal ook niet gebeuren (zeker niet als 2 partijen de handen boven elkaars hoofd houden omdat ze bij een val van het kabinet in de verkiezingen dik zullen verliezen). En wat Jambon zegt: er moet 6 miljard bezuinigd worden, dan zal een relatief kleine groep echt niet ontzien worden om een grotere groep mensen extra te belasten. Dat krijgen ze simpelweg niet verkocht. Wink
Volvo S80 Turbo 2002 & 740 GLE 1990

http://Volvotips.com
Naief?? Ik noem het positief denken, ;-)
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Vwb betreft meer inkomsten door hogere accijns op benzine en meer btw inkomsten door hogere prijs, het verbruik van een ouwe volvo op lpg compenseert dat aardig denk ik.
Beetje modern koekblik doet 1 op 15 op benzine of beter. Een 240 op lpg met moeite 1 op 8.
Had het ook al ergens anders gepost omdat ik dit draadje kwijt was, wellicht kunnen we nog 100 miljoen terug halen voor 10.000 euro subsidie per stuk op 10.000 elektrische Mitsubishi outlanders.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Op LPG zit 18 cent accijns (was voorheen nog geen 10 cent zelfs), terwijl op benzine de accijns maar liefst 75 cent bedraagt. Dus die compensatie kan je achterwege laten. Wink Daarbij gaat er ook nog eens BTW over de accijns heen en dan levert benzine dus nóg meer op voor de schatkist.

LPG accijns bestond enkele jaren geleden nog niet eens als ik het goed heb.

""De staatssecretaris wil de accijnzen op gasvormige brandstoffen flink verhogen. Deze brandstoffen worden laag belast ten opzichte van benzine en diesel.""

Hij is waarschijnlijk vergeten dat je voor LPG jezelf al blauw betaalt aan wegenbelasting :mad:

We moeten blijkbaar met zijn allen aan de benzine want dat brengt het meeste accijns binnen.
Accijns op LPG en diesel wordt inderdaad verhoogd: er komt 7 cent bij voor LPG en 3 cent voor diesel. De overheid is al een paar jaar bezig om mensen in een benzine-auto te jagen, al hebben de wegenbelastingvrije moderne diesels wel even (tijdelijk) roet in het eten gegooid. Tongue

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Naafkapjes voor 240 Eiker velgen HD 240 1 1.833 17 May 2022, 19:37
Laatste bericht: skidje
  Verdwijnen met de verbrandingsmotor ook de oldtimers? BartJu 5 3.219 21 November 2021, 18:53
Laatste bericht: Madman
  Goed om nog te weten en te regelen voor de stalling. hugo 10 8.354 22 November 2020, 11:01
Laatste bericht: Grey240Polar
  Zenuwachtig voor de C70... SaddieN 0 2.258 21 April 2019, 09:35
Laatste bericht: SaddieN
  Slopen voor onderdelen, en dan? Frank&Frida 4 5.618 25 October 2016, 08:01
Laatste bericht: asterix
  Grote steden verboden voor 'oude' auto's Belg 113 86.601 23 May 2016, 20:26
Laatste bericht: BartJu
  Polaris Chrome Wielmoeren voor 244. Waar te koop? Uberbrick 10 12.082 13 March 2016, 22:23
Laatste bericht: skidje
  Volvo aftermarket Navigatie BLP-990 voor waterval psycho-realm 1 10.226 25 January 2016, 00:26
Laatste bericht: extasefm
  Januari 2014: vrijstelling wegenbelasting oldtimers vervalt Dopski 231 176.538 4 November 2015, 20:35
Laatste bericht: Arjan.
  Wat voor velgen zijn dit? Pluk 17 38.392 25 October 2015, 16:56
Laatste bericht: Dopski

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 5 gast(en)