Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
245 Turbo '83
#61
Ik zag geen visco, dus ik dacht dat hij al vervangen was Wink Voorlopig hou ik hem er ook nog even in, maar op den duur zal het wel een elektrische fan worden. Maar nu je het zegt, hij hang natuurlijk aan de radiateur.

Overigens probeer ik de motor straks eerst zonder de IC gestart te krijgen; scheelt weer een heel systeem waar de fout kan zitten als het niet lukt... Maar tzt zal ik inderdaad wel wat beugeltjes aan elkaar lassen.
1984 245 Turbo B21ET
Antwoord
#62
Hmmmm,

Dus een IC is wel degelijk een prettige upgrade.
Misschien komt 't er ooit nog van.

Wat de turbo's betreft:

Ik heb ooit de Gerrit vervangen voor een 13C.
Dat was een verbetering in minder lag.
Maar nu heb ik 'm vervangen voor een 15G en dat is tov de13C de betere keus.
Maar dat kan ook komen door de 2.5 inch downpipe ipv de 2.25 inch die samen met de 15G is geplaatst.
Mijn advies : ga voor een 15G...
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#63
We gaan het morgen zien Edwin, dan moet ie starten. Echt rondrijden en testen kan ik nog niet want heb een gammel stuurhuis zonder stbk en het binnenterreintje is niet groot genoeg voor de derde versnelling ;-). Maar goed, mede nav jouw verhaal heb ik de drie 13c's (iemand interesse?) maar laten liggen en Gerrit teruggeschroefd. Op zoek naar een 15G ben ik sowieso. Had er twee gevonden maar allebei met scheurtjes in de wastegate-opening. Lijkt me geen optimale exemplaren. Dus zoek nog steeds verder! Daarom zoete lieve Gerritje nog even maar! En t is er eentje met waterkoeling dus sowieso niet een 240T-OEM exemplaar!
Grijze 245's. '83 b21et en '92 b230 FK, gewoon, lekker vlot.
Antwoord
#64
De 13C's die je nu hebt liggen, zijn daar de hotsides wel goed van? Niet gescheurd? Trouwens, bijna alle conische scheuren, komt door de geringe diameter.

Er staat nog een 15G te koop voor niet al te veel geld hier in Nederland, je goede hotside kun je zo overzetten en reclocken voor RWD-setup. Reclocken moet je bijna altijd.

Ik zal je de link even pb'en waar ie te koop staat.
Antwoord
#65
Thnx Dennis,

Is de hotside van een 13c en 15g gelijk dan? Dat zou super zijn! Een aftermarket hotside op ebay kost excl. invoergebeuren ook 100 euri en is vast niet de kwaliteit die Mitsubishi ooit voorzien had. Twee van de drie 13c's zijn idd ongeschonden. Dat ik m moet reclocken is duidelijk.
Grijze 245's. '83 b21et en '92 b230 FK, gewoon, lekker vlot.
Antwoord
#66
Ik heb het even nagekeken, dat gaat niet passen door het verschil in turbinewiel.

Een goede optie is het switchen van een conische naar rechte flens, maar dan moet je de flens van de downpipe aanpassen. Het verschil in diameter is wel een groot pluspunt van een rechte flens, die is namelijk (dacht ik zo uit mijn hoofd) meer dan een cm groter.
Antwoord
#67
Het is toch nog een hele opgave om met maximaal twee avondjes in de week alle werkzaamheden aan deze auto te doen in de ophokperiode voordat we dadelijk in maart weer de weg opmogen.
Afijn, grootste voorziene klus maar bij de horens gevat. Het vervangen van het standaard kachelhuis voor de zogenaamde ‘combined unit’, ofwel het vacuüm aangestuurde kachelhuis met de voorbereidingen voor een airco. Het oude exemplaar was ook zo dood als een pier dus redelijk noodzakelijk. Een goed voorbereiding begint met een internetsearch naar ervaringen en reeds uitgevoerde ‘swaps’. Deze zijn veelvuldig uitgevoerd, dus aan literatuur geen gebrek. Het juiste Volvo-greenbook op de Ipad ernaast was daarbij niet onhandig.
En dan: labelen van draadjes!
[Afbeelding: 81DAE396-7A16-41AB-A901-BE53ED2B47A6_zpsdyvvhkxc.jpg]
Afgelopen voorjaar had ik het kachelhuis gereviseerd. Uit elkaar, voorzien van nieuwe rubbertjes, kachelkraan, motor en schoonmaken! Er kwam een complete boom aan blad uit. Deze was overigens afkomstig uit een Superpolar uit 92 dus ik rekende op wat ‘maatwerk’ werkzaamheden.
Het dashboard was op een paar plaatsen gescheurd dus die wil ik maar meteen veranderen voor een later type.
Het is even schroeven maar dan heb je er flink wat zooi uit:
[Afbeelding: F1A4B22A-D5DD-40A1-B6BB-C8EF10140258_zpsn3hsugib.jpg]
Hopsakee, dash naast ‘nieuwe’ dash.
[Afbeelding: DF294C10-03B2-44C0-953A-89956355FCB7_zpsodzqclhv.jpg]
Blijkt er in het ‘nieuwe’ dashboard dus toch een scheurtje te zitten bij het uitblaasrooster. Dat is balen. Maar eens geinformeerd naar het bekleden ervan met een stukje koe. Toch schrikken met vanafprijzen van 300 euri. Maar niet dan. Even doorzoeken bracht me op ‘flocken’. En dat lijkt me nu wel wat!Ik ga het scheurtje vullen met epoxyhars en dan laat ik het dashboard maar eens ‘flocken’, eens kijken of dat er een beetje chique uitziet. Op van die Japanse en Franse automobielen al wel een paar keer gezien en dat leek me wel wat! Doe ik meteen de a-stijlen ook. Beetje suède-achtige uitstraling moet het dan krijgen.
En weer verder het de kachelhuisswap: Het vooronder kon nog wat leger:
[Afbeelding: E4A81C64-5E40-4E9B-B430-7F4B01CFD802_zpsn4vryecf.jpg]
En, oude eruit:
[Afbeelding: FB148193-4943-4CAD-AFD8-DFADD812B437_zpsyigouzio.jpg]
En frisse er weer in:
[Afbeelding: 6A8AADC4-849C-4F87-8E81-B8954E7607BD_zpsssxywrpl.jpg]
[Afbeelding: 2B3EAFE3-D0B2-4DF5-9D96-153A9D4DFBFC_zpsr4gtwwfd.jpg]
Nog wel even friemelwerk bij de harde leidingen voor de airco die door het schutbord steken. In de polars is dat een opening in een soort 8-model, waar ik in deze oude twee gaten met rubbers had. Dus de beugeltjes van de leidingen moesten wat aangepast worden. Vervolg met aansluitwerk gaat komende week plaatsvinden.
Nu het dashboard eruit is kun je wel goed bij de voorruit. Mensen,kinderen wat een geklieder met kit kwam er onder de A-stijlen uit.
[Afbeelding: 1FFBBA91-4542-4560-93E7-A519FCFC4E66_zps8oxp5bhn.jpg]
[Afbeelding: 61527AD5-9BCC-4271-AA89-499141DEE4AB_zpsknavinyx.jpg]
Zat links ook een roestspoortje dus de oorzaak van een nat zekeringenkastje heb ik gevonden (denk ik). Voorruit is flink bekrast, de voorruit gaat daarom plaatsmaken voor een nieuw exemplaar met zo’n plat rubbertje. Deze voorruit snij ik er over twee weken uit en dan hopen dat de sponning niet te slecht is geworden…
Ook nog een tegenslagje gehad want de motor verzoop steeds. Flink doorstarten resulteerde in een olie die lekker dun werd, flink niveau behaalde en toen resulteerde dat de auto helemaal niet meer wilde lopen. Paar keer bougies schoonmaken, olie wisselen en voldoende benzine erin en dan blijkt dat de bobine aan het doodgaan is. Nieuwe niet meer leverbaar bij de dealer dus uiteindelijk een MSD aangeschaft via european tuning. Een keer aan de sleutel draaien en meteen prachtig gegrom uit het vooronder. Het is de bosch-bobine vergeven na 32 jaar…
En dan? Na een nieuwe voorruit, kachelhuis, dashboard met oliedruk, olietemp en een afrmeter moet ik dan nog het stuurhuis wisselen voor een mooie ZF die ik laatst bij Asterix heb opgepikt. Dan nog ene beurtje met wissleen van injectoren en dan durf ik hem aan te bieden bij het APKstation en hopen dat de aanwezige roestschade (plaatwerk onder de voorstoelen) op dit moment niet tot afkeur zal leiden. Verwacht daar geen problemen mee!
To be continued.
Grijze 245's. '83 b21et en '92 b230 FK, gewoon, lekker vlot.
Antwoord
#68
Ben benieuwd hoe zo'n geflocked dashboard er in een 240 uit ziet.. heb er zelf ook een tijdje naar gekeken, maar ik zie nog geen reden om mijn dashboard uit de 245 te trekken Tongue..

Verder goed bezig!!
Compensate bad aerodynamics with BÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔST - Volvo 245 B230FT Turbo
Antwoord
#69
Ik had het dash & allerlei toebehoren in mijn golf mk2 in het zwart laten flocken. Toen als een vd eerste in de tjoeningscene, maar komt oorspronkelijk uit de rallysport. Het is idd een soort suède.
Spuitlijm erop, dash negatieve lading geven, haartjes erop laten vallen met positieve lading en dan staan de haartjes rechtop in de lijm.
Was er toen onwijs trots op trouwens.

Grootste voordeel is geen schittering vd zon meer 's zomers.
Volvo 244 DL - B21A - 1976  ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____  Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
[Afbeelding: OnderschriftCaddyVolvo_zps6148de5c.jpg]
Antwoord
#70
Btw een leuk openingsbod op MP.
Ik heb ook al zitten dromen over 200 cc meer...
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Voorstellen : De Turbo Intercooler Kogelman 3 1.123 7 June 2024, 18:14
Laatste bericht: Kogelman
  Even voorstellen 240 Turbo Brick Japster 2 2.663 16 August 2021, 08:49
Laatste bericht: Yezzz
  amazon turbo edwin 184 153.391 27 January 2021, 23:09
Laatste bericht: edwin
  Pontiac astre Turbo project Joey 3 3.231 21 November 2020, 01:33
Laatste bericht: Dopski
  Mijn Volvo 242 turbo Volvo 142 B23 279 199.949 28 October 2019, 13:47
Laatste bericht: EduardW
  Volvo 244/240 turbo Naciremus 1 3.119 30 November 2018, 19:04
Laatste bericht: UraniumFever
  Brum; de blauwe 245 turbo Schipper 126 104.470 30 May 2017, 23:08
Laatste bericht: Schipper
  De Volvo's van Estoque - '83 245 Turbo & '77 242 Turbo Estoque 779 477.974 6 May 2017, 20:38
Laatste bericht: sander69
  even voorstellen: Volvo 142 turbo Project jehannes 151 97.556 23 January 2017, 16:12
Laatste bericht: jehannes
  Blauwe 245 Turbo '84. hooge048 51 50.552 18 August 2016, 15:45
Laatste bericht: jehannes

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)