Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Regeerakkoord: wegenbelasting voor oldtimers
Het is nu weer allemaal kort dag en er moeten wel keuzes gemaakt worden.
Zo hebben de benzineauto's uitstel tot maart 2014, maar ik heb er hier 2 op LPG die voor 1 januari 2014 moeten kiezen.

Regeren was vooruitzien, maar het is nu meer paniekvoetbal.
CK070 schreef:Beste BartWillem,

Met alle respect vind ik dat je wat dit onderwerp betreft een beetje gefrustreerd en verbeten overkomt. Het lijkt wel of je andere klassieker liefhebbers hun nadeel gunt, terwijl je er zelf geen direct voordeel aan hebt. Of heb jij zelf gewoon heel diepe zakken, waardoor het jou persoonlijk geen fluit uitmaakt? Voor veel klassieker liefhebbers heeft de voorgenomen wetswijziging financieel wel heel veel impact.

Het is toch feitelijk zo dat door het aantal (voorgenomen) wetswijzigingen in dit dossier in zo'n korte tijd niemand kon voorzien hoe hij of zij beter had kunnen handelen, en dat sommige klassieker rijders door de voorgenomen wetswijzigingen financieel een grote strop hebben? Dan is het toch goed dat iemand zich daar te weer tegen stelt, zoals het team van VrijstellingOldtimer?

Vrgr. Carlo

Het zijn feiten die allang bekend zijn:
- importdaling is allang bekend
- dat de beoogde directe belastingopbrengsten lager zullen uitvallen was ook allang bekend (dat deze weer deels ingevuld worden doordat mensen belastingplichtige benzine-auto's gaan rijden waardoor er meer MRB en accijnsopbrengsten binnen komen compenseert dat voor een deel)
- ook was het bekend dat Weekers eerst met milieu-argumenten kwam, dan met het financiële plaatje en vervolgens weer de milieu-argumenten.

Kortom: er is eigenlijk niets nieuws, behalve dat VrijstellingOldtimer deze feiten even opnieuw verzameld heeft en wat kamerleden wakker geschud heeft. Dat is prima, maar wat ik vele malen erger vind is dat de Fehac, Knac en zelfs Tweede Kamerleden dit dus kennelijk compleet over het hoofd hebben gezien. Ik vraag me dan ook af wat die Kamerleden de hele dag zitten te doen... :/

Wat betreft de 3 wetswijzigingen achter elkaar: je kan wel slachtoffer spelen, maar kijk eens hoe vaak de regels voor kinderopvang en zorg zijn gewijzigd de afgelopen jaren? Met name in de zorg zijn er veel meer wijzigingen en bezuinigingen geweest en dat heeft hÃÃl wat meer banen gekost dan wanneer de oldtimerbranche in zijn geheel zou klappen (wat niet gebeurt, aangezien mensen toch wel hun hobby zullen houden, het probleem ligt vooral bij bedrijven die zich uitsluitend met youngtimers en Benz-diesels bezig houden). Met elke bezuiniging heb je wel slachtoffers, en ik denk dat met die overgangsregeling de pijn nog behoorlijk beperkt is gebleven.
Volvo S80 Turbo 2002 & 740 GLE 1990

http://Volvotips.com
BartWillem, feitelijk heb je helemaal gelijk.
Er zijn meer van dit soort maatregelen, met meer betrokkenen en dus ook met grotere gevolgen.

Maar dat betekent niet dat het niet frustrerend is.
Zeker als je ook geraakt wordt door een of meerdere van die die andere maatregelen (en dat worden we eigenlijk allemaal toch?. Zo niet: dan ben je pas echte een profiteur!)
De Slachtofferrol hoeft inderdaad niet overdreven te worden. Maar bij voorbaat alles wegwuiven als aanstellerij is ook onzin.

De oldtimer-hoek is relatief klein (ivm bv kinderopvang), maar er word flink wat 'gehaald'. En dan kunnen de gevolgen per persoon nog wel groot zijn.
Voor nagenoeg iedereen hier zal een lastenverhoging van 1372 euro per jaar ((240 op LPG) meer zijn dan een fooitje dat ongemerkt betaalt wordt. Zeker in combi met andere 'bezuinigingen'.

Maar ik hoop dat vrijstellingoldtimer ten goede bij kan sturen. Tenminste iemand die de discussie aangaat.
Niettemin, ook ik schat de kansen voor Vrijstellingoldtimer niet heel hoog in.
Ik wens ze dan ook veel succes, en hoop er het beste van.

PS: de overgangsregeling is niet voordeliger als je nu op LPG rijdt.
Schade is net zo groot (uitbouw, meer accijns etc). En hebben we het nog niet over versneld afschrijven op de installatie...
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
BartJu schreef:Niettemin, ook ik schat de kansen voor Vrijstellingoldtimer niet heel hoog in.
Ik wens ze dan ook veel succes, en hoop er het beste van.
Zo denk ik er ook over. Wel denk ik dat nu ze de aandacht van de oppositie hebben getrokken en de media er ruchtbaarheid aan geeft dat de kansen wel groter worden.
Want waarom een regeling invoeren die mensen dupeert terwijl hij niet de beoogde opbrengsten oplevert.
Dat moet de oppositie en anders wel de eerste kamer toch voorkomen.
Vrijstelling oldtimer kan daar niet veel in betekenen denk ik anders dan aankaarten. De alliantie had dat wel gekund, maar die kwamen niet met geld argumenten.
Zie ook mijn meest recente blogpost hierover.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Dat interview met die Omzigt heeft wel wat "engs": het gaat hem vooral erom dat belasting-inkomsten niet gehaald worden. En dat Omzigt het "niet handig" vindt dat er bij een tegenvaller extra maatregelen genomen moeten worden en dat men dat voor moet zijn. Het lijkt er dus op dat Omzigt het handhaven van de oude regeling niet steunt, maar dat 'ie wel wil dat de begroting gehaald wordt (een scenario zou kunnen zijn: de overgangsregeling schrappen en gewoon alles op 40 jaar en ouder zetten). Kortom: het zou wel eens veel nadeliger uit kunnen pakken dan de overgangsregeling nu doet....

Interview niet gezien, maar vrees dat het daar op uit gaat komen.

Anderzijds: optie minder maakt de keuze voor wat te doen makkelijker. Kan dan de LPG in ieder geval gewoon laten zitten. Allways look on the bright side of life!

Eventueel tijdje schorsen om tochwat te besparen.
Moet eigenlijk ookwel, want ik heb al tijdje gesteld dat ik niet domweg volle mep ga betalen.
En kan ook wel, want staat nu ook wel eens een maand stil, dus kan ik dat ook wel formaliseren.

Afwachten dus maar...
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
BartWillem schreef:Kortom: het zou wel eens veel nadeliger uit kunnen pakken dan de overgangsregeling nu doet....
Zou kunnen, maar voldoet de regeling dan nog aan de ingediende en aangenomen moties van 20 november 2012?
Dan verwacht ik dat Bashir en Van Vliet ook wel weer van zicht zullen laten horen.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
In dat geval komt de dagenkaart wederom om de hoek kijken. Of we daar blij mee moeten zijn weet ik niet. Ik denk dat zo'n actie het alleen maar erger kan maken: een tientje per maand wegenbelasting (of minder, het is namelijk maximaal 120 Euro per jaar) is natuurlijk peanuts vergeleken bij het volledige tarief van 50 Euro per maand. Alleen de ophokplicht is natuurlijk een beetje vreemd. Voor de rest kan ik me wel vinden in de overgangsregeling en de nieuwe oldtimerregels. Maar kennelijk is het voor sommigen niet genoeg, en Weekers bleef tijdens dat akkoord roepen "dat anders het regeerakkoord wordt uitgevoerd". Ik begin ervoor te vrezen als ik die Omzigt zo hoor...

Als ze het nou op het kwarttarief voor het hele jaar houden zal er al vele malen minder kritiek zijn.
Patrick Volvo 240 DL - 1986 - B230A - M47
Volvo 940 - 1997 - B230FK - M90
Mee eens, het is sowieso raar om te spreken van "wintermaanden" aangezien het vorig jaar in december nog behoorlijk warm was en er in maart nog genoeg sneeuw lag. Tongue

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Naafkapjes voor 240 Eiker velgen HD 240 1 1.833 17 May 2022, 19:37
Laatste bericht: skidje
  Verdwijnen met de verbrandingsmotor ook de oldtimers? BartJu 5 3.220 21 November 2021, 18:53
Laatste bericht: Madman
  Goed om nog te weten en te regelen voor de stalling. hugo 10 8.354 22 November 2020, 11:01
Laatste bericht: Grey240Polar
  Zenuwachtig voor de C70... SaddieN 0 2.258 21 April 2019, 09:35
Laatste bericht: SaddieN
  Slopen voor onderdelen, en dan? Frank&Frida 4 5.618 25 October 2016, 08:01
Laatste bericht: asterix
  Grote steden verboden voor 'oude' auto's Belg 113 86.662 23 May 2016, 20:26
Laatste bericht: BartJu
  Polaris Chrome Wielmoeren voor 244. Waar te koop? Uberbrick 10 12.082 13 March 2016, 22:23
Laatste bericht: skidje
  Volvo aftermarket Navigatie BLP-990 voor waterval psycho-realm 1 10.227 25 January 2016, 00:26
Laatste bericht: extasefm
  Januari 2014: vrijstelling wegenbelasting oldtimers vervalt Dopski 231 176.546 4 November 2015, 20:35
Laatste bericht: Arjan.
  Wat voor velgen zijn dit? Pluk 17 38.392 25 October 2015, 16:56
Laatste bericht: Dopski

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)