Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Regeerakkoord: wegenbelasting voor oldtimers
Jambon schreef:..zie je wel dat eigenlijk een luchtig onderwerp is..
Ja Henqui en Jos zijn de Geer en Goor van dit forum. Smile
Ja, er hangt hier van alles op het forum. Geer en Goor, en ook van die Brabantse New Kids :lol:

[Afbeelding: 0.jpg]
Patrick Volvo 240 DL - 1986 - B230A - M47
Volvo 940 - 1997 - B230FK - M90
MartjeB schreef:Als je nu LPG hebt, kan je dus pas begin december een gefundeerde keuze maken. Als dan voor 1 januari LPG verwijderd moet zijn, vind ik dat erg kort tijd.

Om bij de inwerkingtreding op 1 januari 2014 de houder voldoende gelegenheid te bieden een keuze te maken zodat hij ook in 2014 gebruik kan maken van de overgangsregeling, zal de houder tijdig een brief ontvangen en krijgt hij, in afwijking van de reguliere procedure waarbij de betaling bij de aanvang van het tijdvak betaald moet zijn, tot 1 maart 2014 de tijd om te kiezen voor de overgangsregeling, waarbij in de maanden januari en februari 2014 gewoon gebruik van de weg kan worden gemaakt.

Dat stukje geldt dus voor auto's op benzine. Heb je een auto op LPG, dan betaal je gewoon de volle mep, en omdat je op 1 januari niet voldoet aan de nieuwe regels kan je dus ook niet in aanmerking komen voor de overgangsregeling.

Ik, en velen met mij, hebben daarom ook diverse keren op dit forum gewaarschuwd: let erop, bouw LPG op tijd uit want tot december wachten is te laat. Zeker als die RDW-figuren weer eens een kerstsluiting houden etc (het zijn tenslotte ambtenaren: als ze denken dat er een vrije dag gehouden kan worden, dan is de kiet op slot).

Maar met de extra onzekerheid die er nu gekomen is (dankzij gelobby, handtekeningen-acties en RvS die loopt te piepen) is het maar de vraag of je begin december al zeker bent van de nieuwe regeling. Doet me denken aan de PC Prive-regeling: die werd in 1 dag tijd afgeschaft. Smile
Volvo S80 Turbo 2002 & 740 GLE 1990

http://Volvotips.com
Maar die werd alleen gesloten voor nieuwe aanmeldingen.
Had je de dag ervoir de papieren ingediend, zat je nog goed.
Dus belangrijk verschil met dit issue, want hier wordt juist met nadruk ook aan bestaande gevallen getornd.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
BartWillem schreef:Dat stukje geldt dus voor auto's op benzine. Heb je een auto op LPG, dan betaal je gewoon de volle mep, en omdat je op 1 januari niet voldoet aan de nieuwe regels kan je dus ook niet in aanmerking komen voor de overgangsregeling.
Klopt, maar stel je leeft in een grot, volgt geen nieuws, weet niets van oldtimers en de regelgeving etc, dan krijg je medio december 2013 een brief dat je volgend jaar dik moet betalen voor je oldtimer op gas. Je dan moet zelf bedenken dat je de LPG installatie eruit kan halen, en bovendien binnen een paar weken voor elkaar hebben dat de installatie er gekeurd en al uitgehaald is.

Schorsen, tijdens schorsing de LPGinstallatie eruit halen, voor 1 maart 2014 aangeven dat je voor het kwarttarief in aanmerking wilt komen (op benzine), dan zou ik pas ontschorsen. Dan heb je het nog netjes geregeld. Hoop dat het op die manier mogelijk gemaakt wordt, (liefst een stuk eenvoudiger, zonder dat schorsen).

Anyway, de overheid heeft nog wat puntjes op de i te zetten, willen ze deze wetgeving invoeren. Tot die tijd lekker onzekerheid en speculeren over (on)mogelijkheden.
En het gewone klootjesvolk is gewoon de l*l door al dat geneuzel.
Patrick Volvo 240 DL - 1986 - B230A - M47
Volvo 940 - 1997 - B230FK - M90
Helemaal eens Dopski.

Maar redelijkheid is geen vereiste bij deze regeling, zo (b)lijkt het.

En voor Belastingdienst is het wrs eenvoudiger om alle benzine-auto's op/voor 31-12 een brief te sturen met keuze vooruit te betalen (zo nee, dan regulier).
Die malen niet om ombouw en terugkeuren. Dat is voor RDW, maar die gaat weer niet over belastingen.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Stel, je hebt een auto geschorst in de stalling staan omdat je bezig bent met een kleine restauratie. Krijg ik dan wel of niet een brief? Of mag ik dan de keuze maken als ik de schorsing ophef?
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Wat ik las in prinsjesdag-voorstel krijg je brief als je auto in december op kenteken op benzine staat.
Dat zou dan ook gelden voor geschorste voertuigen. Je keuze is dan hele volgende jaar geldig.

Eerste jaar is er een coulance qua datum, wegens invoering en de tijd die dat kost, en is beslismoment niet 31-12-2013, maar 1-3-2014. Dit geldt wrs niet voor het op benzine hebben, dat is wel nog 31-12-2013. Althans, zo las ik het...

En het jaar dat je auto 40 wordt, is het ook 120 euro voor het hele jaar, of voltarief tot werkelijke datum.

Voorbeeldje:
Voor mijn 1976 betekent dat dus dat de overgangsregeling zoals bedoeld feitelijk alleen in 2015 gewoon klopt.
2014 is rommelig ivm invoering. 2016 is ook vaag wegens bereiken 40 jarige leeftijd in juni...
Dit maakt het inschatten van de werkelijke impact al complex, maar die onzekerheid wat het gaat worden en per wanneer helemaal.
(nu staat ie op LPG, en dat blijft ie ook, gezien de beperkingen en de beperkte periode die het maar geldig is. Schorsen is kosteneffectiever. maar dat is een ander topic).

Kortom, hoe meer en langer onduidelijkheid, hoe meer er getwijfeld wordt. Meer twijfel, minder actie (als in LPG eruit). Dat leidt wrs tot minder overgangsregeling-gebruikers. Dus belang schatkist. Maar dat zou wel weer teniet gedaan kunnen worden door meer schorsingen...
Dopski schreef:Klopt, maar stel je leeft in een grot, volgt geen nieuws, weet niets van oldtimers en de regelgeving etc, dan krijg je medio december 2013 een brief dat je volgend jaar dik moet betalen voor je oldtimer op gas. Je dan moet zelf bedenken dat je de LPG installatie eruit kan halen, en bovendien binnen een paar weken voor elkaar hebben dat de installatie er gekeurd en al uitgehaald is.

Schorsen, tijdens schorsing de LPGinstallatie eruit halen, voor 1 maart 2014 aangeven dat je voor het kwarttarief in aanmerking wilt komen (op benzine), dan zou ik pas ontschorsen. Dan heb je het nog netjes geregeld. Hoop dat het op die manier mogelijk gemaakt wordt, (liefst een stuk eenvoudiger, zonder dat schorsen).

Anyway, de overheid heeft nog wat puntjes op de i te zetten, willen ze deze wetgeving invoeren. Tot die tijd lekker onzekerheid en speculeren over (on)mogelijkheden.

Als je in een grot leeft en je houdt het nieuws niet in de gaten, dan heb je volgens de Belastingdienst gewoon enorm dikke pech. Tongue Jaarlijks wijzigen er een hele hoop regels, zoals bijvoorbeeld ook m.b.t. hypotheekrente-aftrek en op te voeren kosten als je een woning koopt. Het gros van de mensen weten niet dat je de kosten van bankgarantie en hypotheekadvieskosten (in het geval je met zijn 2'en bent) gewoon volledig kan opvoeren. Het gros van de sites en zelfs banken hanteren nog de regels van 2011 of 2012. Oftewel: je bent zelf verantwoordelijk om de gewijzigde belastingregels in de gaten te houden, want als de Belastingdienst iedereen voor elke scheet een brief moet sturen dan denk ik dat 80% loonbelasting niet eens kostendekkend zal zijn. Wink

Schorsen kan, maar je hebt wel weer te maken met extra kosten. Sad
Volvo S80 Turbo 2002 & 740 GLE 1990

http://Volvotips.com

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Naafkapjes voor 240 Eiker velgen HD 240 1 1.833 17 May 2022, 19:37
Laatste bericht: skidje
  Verdwijnen met de verbrandingsmotor ook de oldtimers? BartJu 5 3.219 21 November 2021, 18:53
Laatste bericht: Madman
  Goed om nog te weten en te regelen voor de stalling. hugo 10 8.354 22 November 2020, 11:01
Laatste bericht: Grey240Polar
  Zenuwachtig voor de C70... SaddieN 0 2.258 21 April 2019, 09:35
Laatste bericht: SaddieN
  Slopen voor onderdelen, en dan? Frank&Frida 4 5.618 25 October 2016, 08:01
Laatste bericht: asterix
  Grote steden verboden voor 'oude' auto's Belg 113 86.642 23 May 2016, 20:26
Laatste bericht: BartJu
  Polaris Chrome Wielmoeren voor 244. Waar te koop? Uberbrick 10 12.082 13 March 2016, 22:23
Laatste bericht: skidje
  Volvo aftermarket Navigatie BLP-990 voor waterval psycho-realm 1 10.227 25 January 2016, 00:26
Laatste bericht: extasefm
  Januari 2014: vrijstelling wegenbelasting oldtimers vervalt Dopski 231 176.540 4 November 2015, 20:35
Laatste bericht: Arjan.
  Wat voor velgen zijn dit? Pluk 17 38.392 25 October 2015, 16:56
Laatste bericht: Dopski

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 8 gast(en)