Berichten: 1.152
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
Er is een akkoord aldus BNR:
Meer geld onderwijs, belasting auto's omhoog
De hamvraag, komt die 200 miljoen alleen uit aanschafbelasting of is er meer aan de hand....
Berichten: 1.380
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2008
11 October 2013, 21:43
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11 October 2013, 21:46 door BartWillem.)
Vanuit de EU mag men hier de aanschafbelasting eigenlijk niet verder omhoog gooien (dat is ook de reden waarom de BPM eraan moest, al werd die gewoon vervangen door een "ecotax"). Details van dit akkoord worden straks bekend gemaakt, ben benieuwd of er iets over oldtimers gemeld wordt.
Edit: BNR heeft het bericht al aangepast lijkt wel: het zit dus in de aanschafbelasting (lees: de opbrengsten van ecotax gaat omhoog doordat CO2-normen aangescherpt worden en veel auto's daardoor in een ongunstigere belastingcategorie vallen). Ben benieuwd wat er van de voorgenomen oldtimerregeling overblijft.
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Het instabiele kabinet heeft wat cadeaus aan de oppositie uit moeten delen om tot een begrotingsakkoord te komen.
Om dit te compenseren worden o.a. de autolasten verzwaard .
Dit klinkt niet erg hoopgevend voor de oldtimerregeling.:frown:
Berichten: 1.380
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2008
11 October 2013, 22:56
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11 October 2013, 23:03 door BartWillem.)
Zeker als je bedenkt dat D66 net zoals de PvdA de oldtimerregeling in zijn geheel wilde afschaffen.

CU idem, maar op de persconferentie wordt (nog) niets gemeld. Maar dit soort zaken blijken pas een dag later (in de papieren versie van het akkoord) omdat men het niet belangrijk genoeg vindt om in een persconferentie te vermelden.
Zeer opvallend in de live persconferentie: Dijsselbloem neemt het woord en geeft aan dat "aan alle onzekerheden er nu geen twijfel meer over bestaat": omdat er dankzij dit akkoord een zekerheid is voor de meerderheid in de Eerste Kamer kan het Belastingplan gewoon zo door de Eerste Kamer geloodst worden. Mocht het bijvoorbeeld slecht nieuws voor de oldtimerbezitters zijn, dan zal het gelobby van bijvoorbeeld Oldtimerbelangen of de Fehac geen enkele zin hebben omdat de betrokken partijen het Belastingplan 2014 volledig zullen steunen. De enige (zeer kleine) hoop is dat in het debat @ Tweede Kamer de paar partijen die dit plan niet steunen ineens een hoop voor elkaar zullen krijgen. Maar gezien de zeer ruime steun (door de partijen die meegewerkt hebben aan dit akkoord) is de kans op aanpassingen zeer klein cq uitgesloten. Vannacht of morgen zal wel duidelijk zijn of er in dit nieuwe akkoord iets staat over de oldtimers. En als er niets over vermeld staat, dan zal de overgangsregeling dus in stand gehouden blijven.
Berichten: 1.152
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
Het formele kamerstuk is er. Zie ook
mijn update
Daar staat niks in over oldtimers.
Wel zijn er twee lastenverzwaringen voor automobilisten.
250 mln voor vervallen voorgenomen verlaging MRB
200 mln voor opschuiven norm CO2 uitstoot
Het is te hopen dat in die 250 mln niet de oldtimerregeling als geheel zit.
Berichten: 954
Topics: 39
Lid sinds: Jan 2012
Die kleine christelijke partijtjes zullen ook wel wisselgeld gekregen hebben voor hun steun. Brrrr.
Vereninging "Vrijstelling oldtimer" is niet alleen bezig met beinvloeding van parlementsleden; ze waren ook bezig er (evt.) een juridische zaak van te maken. Daar heb ik echter nog niks concreets over vernomen.
Berichten: 1.152
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
oudevolvo schreef:Het formele kamerstuk is er. Zie ook mijn update
Daar staat niks in over oldtimers.
Wel zijn er twee lastenverzwaringen voor automobilisten.
250 mln voor vervallen voorgenomen verlaging MRB
200 mln voor opschuiven norm CO2 uitstoot
Het is te hopen dat in die 250 mln niet de oldtimerregeling als geheel zit.
Gelukkig (voor oldtimers), de NOS meldt:
- Wegenbelasting (Motorrijtuigenbelasting of MRB) ook voor zuinige auto's moet 250 miljoen opleveren
Berichten: 1.380
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2008
De NOS heeft alleen de hoofdpunten vermeld, daarom is er niets verder vermeld over de MRB.

Gezien het document lijkt me dat het allemaal vrij te interpreteren valt, maar dat deze getallen wel vast staan. Dus mocht de oldtimerregeling toch behouden blijven zoals die voorheen was, dan zal het wel ten koste gaan van de normale wegenbelasting. Maar als dat gebeurt dan krijg je het probleem van "ik ga niet betalen voor andermans hobby". Dus ik vermoed dat de overgangsregeling en nieuwe oldtimerregeling in ongewijzigde vorm richting Eerste Kamer gaan.
@ Arn02: in het rapport van Autobelangen staat wel een heel juridisch stuk, maar het gaat er eigenlijk meer over dat er juridisch geen draagvlak zou zijn om 3 wetswijzigingen te doen in een paar jaar tijd. Maar het juridische verhaal komt eerlijk gezegd niet heel sterk over en de vraag is of men daar ook wel echt mee verder gaat. Het gaat de stichting er meer om dat er verouderde importcijfers gebruikt zijn. Al hangt heel die belastingmaatregel niet af van de import, maar wegens het "misbruik" als dagelijks vervoermiddel en worden er milieu-argumenten gebruikt om financieel er beter op te worden.
Berichten: 940
Topics: 24
Lid sinds: Feb 2010
Otfewel...we weten nog niets definitief...net zoals maanden geleden ;-)! Afwachten dus.
Volvo 244 DL 1974
Berichten: 1.152
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
BartWillem schreef:De NOS heeft alleen de hoofdpunten vermeld, daarom is er niets verder vermeld over de MRB. 
De NOS meldt op
http://nos.nl/artikel/561369-belangrijks...koord.html
Citaat:- Wegenbelasting (Motorrijtuigenbelasting of MRB) ook voor zuinige auto's, moet 250 miljoen opleveren
- Aanscherpen CO2-grenzen BPM moet vanaf 2015 200 miljoen opleveren
Daarmee zijn alle lastenverzwaringen voor automobilisten die in het kamerstuk staan "gedekt".
Zie ook mijn blog update over
Akkoord Belastingplan 2014