Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Regeerakkoord: wegenbelasting voor oldtimers
Tja, we worden geregeerd en genegeerd door pennenlikkers.

Maar het wordt nog erger met de parkeervergunningensoap hier in de hoofdstad. Ik heb een ambtenaar... sorry, ik bedoel natuurlijk Projectmanager van het Programmabureau Luchtkwaliteit Gemeente Amsterdam een mail gestuurd. Vandaag had ik antwoord in de mailbox:

"De status van oldtimers binnen de nieuwe regeling is nog niet vastgesteld. Vooralsnog wordt niet uitgegaan van een uitzondering voor oldtimers.
De Amsterdamse gemeenteraad is op 2 oktober jl. akkoord gegaan met het verder uitwerken van de regeling waarnaar u verwijst.
In deze regeling zullen inderdaad dieselauto's ouder dan 2005 en benzineauto's ouder dan juli 1992 geen nieuwe parkeervergunning meer krijgen.
Als u al een parkeervergunning heeft dan behoudt u deze. Naar verwachting wordt het wisselen van voertuig op de parkeervergunning ook niet meer toegestaan voor auto's die niet aan de eisen voldoen. Het overschrijven wordt dan inderdaad gezien als het verkrijgen van een 'nieuwe' vergunning.

De regeling moet nog verder worden uitgewerkt, ter inspraak worden voorgelegd, en vervolgens worden vastgesteld door de Amsterdamse gemeenteraad. Hierbij wordt ook gekeken naar mogelijke uitzonderingen. Hierbij wordt ook gekeken naar (geregelde) lpg en katalysator. Er is nu dus nog geen definitief en onomkeerbaar besluit tot invoering van de regeling. Streven is de regeling te laten ingaan medio 2014.
Ik zal uw e-mailadres opnemen in het bestand met geïnteresseerden/belanghebbenden zodat we u op de hoogte kunnen houden van de voortgang van de regelingen en de ingangsdatum hiervan en de mogelijkheid tot inspraak. Het is nog niet bekend of er ook inspraakavond(en) plaats zullen vinden. U zult in ieder geval in de gelegenheid worden gesteld om uw zienswijze op de uiteindelijk voorgestelde regeling schriftelijk in te dienen. Ingediende zienswijzen zullen te zijner tijd ook worden voorgelegd aan de Amsterdamse gemeenteraad."

Kortom, vanaf medio 2014 geen vergunningen meer voor oldtimers of diesels ouder dan 2005 (sta je dan met je dikke Audi A6 TDI). En denk nou niet dat dit bij A'dam blijft. Binnen vijf jaar alle grote(re) steden van NL, neem ik gif op in.
Oldtimers regeling staat alweer op losse schroeven!
Weekers heeft de kamer halve waarheden voor geschoteld! zie:
http://www.bnr.nl/nieuws/mobiliteit/1975...r-regeling
En weer een blogpost http://www.oudevolvo.nl/blog/2013/11/12/...or-ja-nee/ Suggestie „invoering uitstellen" gevallen als gevolg van de lobby van Vrijstelling Oldtimer. Morgen vervolg in de kamer.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
oudevolvo schreef:En weer een blogpost http://www.oudevolvo.nl/blog/2013/11/12/...or-ja-nee/ Suggestie „invoering uitstellen" gevallen als gevolg van de lobby van Vrijstelling Oldtimer. Morgen vervolg in de kamer.

Ik was van tevoren zeer sceptisch over die lobby van de Stichting vrijstelling oldtimer (en het nieuws is afkomstig van de oprichter zelf), maar als er inderdaad gunstige wijzigingen zijn, absoluut mijn complimenten voor deze kerel en zijn stichting. Confusedad:
Ik ben juist sceptischer: afgelopen week werd er met veel bombarie aangekondigd door die club "dat er ZEER groot nieuws" op komst was, de nieuwe regeling "zeker niet door zou gaan" en meer van dat soort dingen (al dan niet bij monde van o.a. Auto Motor Klassiek) en nu komen ze ineens met "het maximaal haalbare". Oftewel: men trekt een beetje de keutel in.

Aangezien slechts 2 partijen een voorstel doen met uitstel denk ik niet dat er voldoende steun zal komen. Sterker nog: daardoor wordt de 6 miljard aan extra bezuinigingen niet gehaald en voldoet NL ook niet aan de normen van het begrotingstekort. Zeker niet omdat Weekers een passende dekking eist, en om nou de wegenbelasting van alle andere auto's te verhogen ziet men ook niet zitten (waar de ANWB nu een grote actie voor opgezet heeft). Met slechts 2 partijen die een voorstel doen denk ik niet dat er uitstel zal komen. Zeker niet omdat 1 van die 2 partijen niet eens in de Eerste Kamer zit.
Volvo S80 Turbo 2002 & 740 GLE 1990

http://Volvotips.com
Waar ik voor het debat mijn inschatting "het compromis" gaat door op 90% had staan, heb ik het na het debat op 80% gezet. Acht de kans van slagen dus relatief klein. Je kan veel van Vrijstelling Oldtimer zeggen, maar ze hebben al wel wat bereikt. Zonder hun inspanningen was het akkoord tussen Weekers en alliantie sowieso ingevoerd. Extra tijd zou ruimte bieden om discussie over weglekeffecten nader aan te gaan. Sleutelwoord is wat mij betreft dekking. Dat kan of zijn een andere regeling+financiering of aantonen dat die van Weekers toch ook niet het beoogde bedrag in het laatje zal brengen.
In zijn betoog zat Omtzigt voor een hoop andere maatregelen ook al op die lijn.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Petje af voor Vrijstelling Oldtimer ! Ze zijn vasthoudend en geven niet op. Daar kunnen de KNAC en andere oldtimerbelangenverenigingen een voorbeeld aan nemen.

Ik denk echter ook dat de kans van slagen bijna nul is omdat de regering momenteel protesten tegen allerlei bezuigingsmaatregelen afdoet met "als jullie zorgen voor alternatieve financiele dekking dan zijn we bereid tot heroverwegingen".

jos245 schreef:Ik denk echter ook dat de kans van slagen bijna nul is....

Ben bang dat je gelijk hebt, als ik het goed begrepen heb zit het oldtimer gebeuren in het complete belasting plan. Kan me niet voorstellen dat ze dat zullen wegstemmen alleen maar voor een paar oldtimers. Helaas, maar waarschijnlijk waar.

Groet,

Mathieu.
oudevolvo schreef:Waar ik voor het debat mijn inschatting "het compromis" gaat door op 90% had staan, heb ik het na het debat op 80% gezet. Acht de kans van slagen dus relatief klein. Je kan veel van Vrijstelling Oldtimer zeggen, maar ze hebben al wel wat bereikt. Zonder hun inspanningen was het akkoord tussen Weekers en alliantie sowieso ingevoerd. Extra tijd zou ruimte bieden om discussie over weglekeffecten nader aan te gaan. Sleutelwoord is wat mij betreft dekking. Dat kan of zijn een andere regeling+financiering of aantonen dat die van Weekers toch ook niet het beoogde bedrag in het laatje zal brengen.
In zijn betoog zat Omtzigt voor een hoop andere maatregelen ook al op die lijn.
Waar de lobby destijds met youngtimers heel goed was, vind ik deze lobby niet echt indrukwekkend eerlijk gezegd: men komt met cijfers die maar deels kloppen (alleen eigen achterban enquete laten invullen, en laat die achterban voornamelijk uit USA-autorijders bestaan en dieselaars) en men gokte maar op 1 paard (de importcijfers). Tot vorige week riep men "dat de nieuwe regeling zeker niet door zou gaan" en nu komt men met "het maximaal haalbare". Waarbij de vraag is of zo'n jaar uitstel wel überhaupt nut heeft. Want wat wil men met dat jaar extra? Hopen dat het kabinet valt? De LPG-rijders nog een jaar door laten rijden op LPG en de dieselaars op diesel? Sowieso zitten grote steden daar niet op te wachten omdat men in 2015 al aan milieunormen moet voldoen (vandaar dat Utrecht en A'dam zoveel haast maken: men wil de "ellende" voor zijn). Daarnaast is de vraag of het CDA überhaupt nog wel de motie van Omzigt zal steunen omdat hun paradepaardje De Jager nota bene zelf meegewerkt heeft aan het akkoord met de oldtimer-alliantie. Maar ja: een kamerlid afvallen zal ook zoiets zijn. Ik denk wel dat bijv. de SP en 50plus die motie wel gaan steunen, maar als VVD en PvdA dat niet doen dan houdt het al op. Ik verwacht ook geen steun van de partijen die onlangs meegewerkt hebben aan het Belastingplan 2014, waardoor een afwijzing/blokkade in de Eerste Kamer ook ver weg blijft. Maar volgens mij gaat Autobelangen het dan op de juridische toer gooien, al dan niet gecombineerd met het plan van Oldtimerbranche om naar de rechter te stappen.

Ben erg benieuwd naar de stemmingen straks. Is er al zicht op hoe laat dat zal zijn?
Volvo S80 Turbo 2002 & 740 GLE 1990

http://Volvotips.com
BartWillem schreef:men gokte maar op 1 paard (de importcijfers).
Volgens mij is een van hun andere pijlers onder hun betoog de onbetrouwbaarheid van de overheid. Goed argument, alleen zal het weinig indruk maken in Den Haag!

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Naafkapjes voor 240 Eiker velgen HD 240 1 1.833 17 May 2022, 19:37
Laatste bericht: skidje
  Verdwijnen met de verbrandingsmotor ook de oldtimers? BartJu 5 3.219 21 November 2021, 18:53
Laatste bericht: Madman
  Goed om nog te weten en te regelen voor de stalling. hugo 10 8.354 22 November 2020, 11:01
Laatste bericht: Grey240Polar
  Zenuwachtig voor de C70... SaddieN 0 2.258 21 April 2019, 09:35
Laatste bericht: SaddieN
  Slopen voor onderdelen, en dan? Frank&Frida 4 5.618 25 October 2016, 08:01
Laatste bericht: asterix
  Grote steden verboden voor 'oude' auto's Belg 113 86.616 23 May 2016, 20:26
Laatste bericht: BartJu
  Polaris Chrome Wielmoeren voor 244. Waar te koop? Uberbrick 10 12.082 13 March 2016, 22:23
Laatste bericht: skidje
  Volvo aftermarket Navigatie BLP-990 voor waterval psycho-realm 1 10.227 25 January 2016, 00:26
Laatste bericht: extasefm
  Januari 2014: vrijstelling wegenbelasting oldtimers vervalt Dopski 231 176.540 4 November 2015, 20:35
Laatste bericht: Arjan.
  Wat voor velgen zijn dit? Pluk 17 38.392 25 October 2015, 16:56
Laatste bericht: Dopski

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 6 gast(en)