Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Regeerakkoord: wegenbelasting voor oldtimers
de man van de belastingdienst heeft mij dat verteld, ene meneer Elders.

Inderdaad Martin, maar bel ze anders nog maar eens!
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
martin_b schreef:Er wordt gesproken over een kwartaal.
Dus dat betekent vóór 30 maart 2014.
31 maart is feitelijk de laatste datum...:-)
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
henqui schreef:Volgens deze man hoef ik pas belasting te gaan betalen per 7 februari en per 10 maart. Het lpg-tarief, indien ik de lpg erin laat. 120 euro als ik het er voor die tijd uit heb laten halen en een brief naar de belastingdienst heb gestuurd met daarin mijn leuze voor de overgangsregeling.
Ik heb het zwart-wit gevraagd, maar dat kon hij mij helaas niet geven, wel heb ik zijn naam genoteerd.

Op de site van de belastingdienst heb ik dit (nog) niet kunnen vinden overigens.

Die van 2 februari is een interessante, omdat het laatste kwartaal is ingegaan op 2 december. Analoog aan zijn verhaal zou die inderdaad tot 2 mei niks betalen.
Voor de zekerheid nog maar eens bellen ;-)

Henqui, ik vrees dat je voor de lpg auto vanaf 1 januari gewoon een aanslag krijgt die tot aan het eerste volle kwartaal loopt.
Ik heb van de belastingdienst nog nooit een enkele dag wegenbelasting cadeau gekregen dus ik zou voor de zekerheid toch een schriftelijke bevestiging vragen van hun antwoord .
Een ander punt: stel dat je 26 december 2014 bij de rdw langsgaat om een lpg uitbouw te laten keuren.
De RDW verwerkt het na 1 januari dus het nieuwe deel I staat op 2015.

Ik vraag me af of de belastingdienst in dat geval het feit kan negeren dat je een schriftelijk bewijs hebt van lpg uitbouw ,dat je sinds 26 december op benzine rijdt.
jos245 schreef:Een ander punt: stel dat je 26 december 2014 bij de rdw langsgaat om een lpg uitbouw te laten keuren.
De RDW verwerkt het na 1 januari dus het nieuwe deel I staat op 2015.

Ik vraag me af of de belastingdienst in dat geval het feit kan negeren dat je een schriftelijk bewijs hebt van lpg uitbouw ,dat je sinds 26 december op benzine rijdt.

??? Je leeft nu al een jaar vooruit? ;-)
jos245 schreef:Henqui, ik vrees dat je voor de lpg auto vanaf 1 januari gewoon een aanslag krijgt die tot aan het eerste volle kwartaal loopt.
Ik heb van de belastingdienst nog nooit een enkele dag wegenbelasting cadeau gekregen dus ik zou voor de zekerheid toch een schriftelijke bevestiging vragen van hun antwoord .

Ik zal nog een keer bellen, maar dat is toch echt zijn uitleg. Schriftelijk, dan moet ik een brief schrijven.
henqui schreef:??? Je leeft nu al een jaar vooruit? ;-)

Wishfull thinking.... 2015 zit in mijn hoofd omdat in dat jaar de eerste 2 serie modellen volledig belastingvrij worden:wink:
Ik werd vandaag gebeld door een medewerker van de rdw. Dit was in antwoord op mijn vraag of de auto gelijk na keuring op benzine wordt gezet op kenteken. Dit blijkt dus toch niet zo te zijn, ondanks deze telefonische toezegging door een andere medewerker enige dagen geleden.
Er gaan vijf werkdagen over heen voordat je er zeker van kan zijn dat de fiscus deze info krijgt. Dit betekent dus dat je voor de kerst je lpg eruit moet hebben en een keuring hebben ondergaan bij de rdw om zeker te zijn dat je de peildatum van 1 januari haalt. En dat betekent dat er zes werkdagen zijn tussen besluit eerste kamer en kerst om je auto om te keuren.

Ik heb de medewerker gevraagd mij de antwoorden nog even per mail te versturen zodat ik het zwart op wit heb. Zie hieronder (en niets erin helaas over de termijn rdw-keuring/op de hoogte brengen belastingdienst. Kennelijk wil de rdw haar vingers niet aan branden, zwart op wit dan):

Citaat: Geachte heer Arn02,
Zoals afgesproken in ons telefoongesprek van vanmorgen stuur ik u hierbij de informatie, die op dit moment bekend is bij de RDW, over de motorrijtuigenbelasting voor oldtimers per 1 januari 2014.

De overheid wil de vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting (mrb) voor oldtimers aanpassen. Op 16 december 2013 wordt dit besproken in de Eerste Kamer. De regeling is op dit moment dus nog niet definitief.
De RDW is niet de instantie die gaat over deze regelgeving. Meer informatie over de nieuwe regelgeving die misschien ingevoerd gaat worden, kunt u lezen op de website van de Belastingdienst Autoheffingen.

In relatie tot deze regeling wilt u uw gasinstallatie uit uw voertuig halen. Als u niet meer met uw voertuig op gas wilt rijden en u wilt de registratie van het brandstoftype in het kentekenregister wijzigen, dan moet u de gehele gastank verwijderen. Er zijn dan wel een aantal technische eisen waar u rekening mee moet houden. De RDW moet uw voertuig keuren en het kentekenbewijs moet worden aangepast. Hieronder leest u hoe u dit kunt regelen.

1. U moet ervoor zorgen dat de volgende onderdelen zijn verwijderd. De RDW controleert hier ook op bij de keuring:

- de verdamper, de drukregelaar en/of een ander brandstofdoseringssysteem. Een uitlaatstift die bij een luchtgekoelde motor als verdamper werkt, hoeft u niet te verwijderen;
- de LPG-tank;
- de gasafsluiter;
- het gasmengstuk;
- de inspuitstukken, tenzij deze definitief zijn afgeplugd;
- de inspuitstuk-adapter, tenzij deze definitief is afgeplugd;
- de buitenvulklep, tenzij deze definitief is afgeplugd;
- de hogedrukleiding, met uitzondering van het gedeelte dat rechtstreeks vast tegen de onderzijde van het voertuig bevestigd is.
Eigenlijk gewoon de standaard regels - Logisch dat Rdw verder geen uitspraak kan doen over een nog niet bestaand besluit.
Wel makkelijk dat je de check-list van RDW ff hebt bijgevoegd. Ik mag toch een biet zijn als de Eerste kamer een besluit op zo'n korte termijn zal laten in gaan........
Toch ga ik er van uit dat je dus een biet mag zijn (staat je wat mij betreft sowieso vrij, zo ruimdenkend ben ik wel ;-) ).
Zover ik heb begrepen is het gewoon onderdeel van belastingplan 2014. En dat gaat dus per definitie in per 2014.
Of ze nu nog onderdelen gaan afschieten? Ik vrees dat dat ijdele hoop blijkt...

De korte termijn geldt vooral voor de overgangsregeling, die heeft een strakke peildatum. En die is erg dichtbij, zeker voor LPG-uitbouw en de administratie hiervan. Maar voor benzines is het allemaal te doen: je krijgt gewoon de keuzebrief thuis. En voor LPG gewoon ook, je krijgt gewoon de rekening.
Ik verwacht dus niet dat de Eerste Kamer nog over de tijdlijn gaat soebatten. Meer tijd is vooral nodig voor LPGrijders die nu toch benzine willen om de fiscale afdrachten te verminderen. Niet echt in het belang van overheid dus.

Dus ik help het je (en iedereen) hopen, maar reken er zeker niet op!

Mijn Volvo is trouwens nog nooit zo snel van 0 naar 114.33 geweest!
Wel jammer dat het geen km/h is, maar Euro per maand...
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Naafkapjes voor 240 Eiker velgen HD 240 1 1.833 17 May 2022, 19:37
Laatste bericht: skidje
  Verdwijnen met de verbrandingsmotor ook de oldtimers? BartJu 5 3.219 21 November 2021, 18:53
Laatste bericht: Madman
  Goed om nog te weten en te regelen voor de stalling. hugo 10 8.354 22 November 2020, 11:01
Laatste bericht: Grey240Polar
  Zenuwachtig voor de C70... SaddieN 0 2.258 21 April 2019, 09:35
Laatste bericht: SaddieN
  Slopen voor onderdelen, en dan? Frank&Frida 4 5.618 25 October 2016, 08:01
Laatste bericht: asterix
  Grote steden verboden voor 'oude' auto's Belg 113 86.592 23 May 2016, 20:26
Laatste bericht: BartJu
  Polaris Chrome Wielmoeren voor 244. Waar te koop? Uberbrick 10 12.082 13 March 2016, 22:23
Laatste bericht: skidje
  Volvo aftermarket Navigatie BLP-990 voor waterval psycho-realm 1 10.226 25 January 2016, 00:26
Laatste bericht: extasefm
  Januari 2014: vrijstelling wegenbelasting oldtimers vervalt Dopski 231 176.537 4 November 2015, 20:35
Laatste bericht: Arjan.
  Wat voor velgen zijn dit? Pluk 17 38.392 25 October 2015, 16:56
Laatste bericht: Dopski

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 6 gast(en)