Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Regeerakkoord: wegenbelasting voor oldtimers
Ja goede uitleg van BW, maar die pvda'ers hebben toch een aardige kronkel...? Gebeurt vaker om 1 voor 12...

kiezel schreef:Als ze een jaar uitstel willen om haalbaarheid etc. beter te onderzoeken moeten ze niet nog snel even iets anders er tussendoor drukken, dat slaat natuurlijk nergens op.
Precies, dus ik maak me niet zon zorgen. Ik weet ook niet zo goed of ik het een goed of slecht idee vind...
Het slaat inderdaad nergens op, en is een raar idee: ze lopen te zeveren over die Van Vliet-regeling die behouden moet worden, maar tegelijkertijd willen ze die per 1-1-2014 afschaffen door de grens ineens op 30 jaar te zetten. Om simpel van te worden. Sad
Volvo S80 Turbo 2002 & 740 GLE 1990

http://Volvotips.com
Evil thought, ja zodat er toch weer een aantal auto's belasting moeten betalen en volgend jaar voeren ze alsnog de voorgenomen maatregel in.... een min-min-situatie voor de oldtimerbezitter.
Dat zou best wel eens zo'n typisch PvdA-geintje kunnen zijn ja: nu gauw verhogen naar 30 jaar, dan jaartje uitstel en dan volgend jaar alsnog de overgangsregeling voor auto's tussen de 30 en 39 jaar oud (in plaats van 26 en 39 jaar zoals nu de bedoeling is). Een moderne variant van het Kwartje van Kok. Sad Hoe moeten we dit noemen dan, de Snip van Samsom?
Volvo S80 Turbo 2002 & 740 GLE 1990

http://Volvotips.com
Haha ja zou een mooie omschrijving zijn, ook wel de Snitch van Samsom genoemd.
BartWillem schreef:Het slaat inderdaad nergens op, en is een raar idee: ze lopen te zeveren over die Van Vliet-regeling die behouden moet worden, maar tegelijkertijd willen ze die per 1-1-2014 afschaffen door de grens ineens op 30 jaar te zetten. Om simpel van te worden. Sad

Ben het hier niet helemaal mee eens...

Feitelijk behouden ze dus toch de vVlietregeling, maar sneuvelt de overgangsregeling ervan (de stapsgewijze opbouw naar 30 jaar).
Voor alle auto's met bouwjaren 1974-1984 zou het op zijn minst een jaar uitstel van betaling, en mogelijk afstel van betaling betekenen.
Immers, het probleem zat m altijd bij de diesles van bouwjaren 1985-86-87, toch? Die pak je nu dus inderdaad, maar zonder onodig veel pijn bij een
Voor de auto's van 26-30 jaar lijkt het minder leuk, maar feitelijk moesten die autos het met het huidige plan (40 jaar) ook al gaan betalen. Alleen voor de benzines van na 1984 die in de nieuwe overgang wilden komt het minder goed uit. Maar zelfs voor die auto's is de periode tot tax-vrij met 10 jaar verkort, en dus weer zichtbaarder. En het ophokkenin de winter lijkt ook te vervallen hiermee.

Kortom, ik vind het wel een verdedigbaar plan. Klinkt nog uitvoerbaar ook. Daarbij sluit het ook aan bij de europese norm van 30 jaar=oud.
En ja, ten opzicht van nu geldige regels is het een verslechtering. Maar ten opzichte van de voorgenomen regeling is het voor een grote groep een verbetering, En in ieder geval voor iedereen een versimpeling...

En ja, persoonlijk hoop ik dat dit het haalt, voor mij immers ook gunstig. Maar zelfs al zou ik hier toch moeten betalen, dan klinkt dit al beter dan het 40jaar plan (al was het maar wegens het winter-ophokken!).

Maar ben het er wel mee eens dat je er simpel van wordt, deze duidelijke en daadkrachtige aanpak.
Denk je duidelijkheid te hebben, krijg je die toch weer niet...
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
BartJu schreef:(...)
Feitelijk behouden ze dus toch de vVlietregeling, maar sneuvelt de overgangsregeling ervan (de stapsgewijze opbouw naar 30 jaar).
(...)

Het was toch juist de 'motie van Vliet' die betoogde om de 25-jaar grens te handhaven, en die uiteindelijk heeft geleid tot de huidige overgangsregeling van 25 naar 30 jaar?

Ander punt: die PvdAers denken nu de inkomstenderving bij 30-jaar i.p.v. 40-jaar grens te dekken door de overgangsregeling af te schieten. Maar wat levert dat dan op? Weekers heeft in de kamerbrief van eind april aangegeven dat de beoogde overgangsregeling voor benzine-auto's van 1974-1987 'slechts' 17 miljoen kost:
"Incidenteel bedragen de extra kosten als gevolg van de overgangsmaatregelen € 17 miljoen in 2014, in 14 jaar aflopend naar nihil in 2028."
Dat betekent toch dat het nooit meer dan 17 miljoen kan 'opleveren' als de overgangsregeling wordt geschrapt???
Let op dat het hier over 2 verschillende overgangsregelingen gaat. Alles van 1987 tot 1990 (van Vliet) en alleen benzine van 1974-1987 (Weekers).

Grootste probleem zit erin dat Weekers zijn berekeningen door een kind van 7 heeft laten doen. Daardoor is er geen fatsoenlijk gesprek debat te voeren over het nut en de noodzaak van zijn plannen. Hij gaat er in al zijn berekeningen van uit dat er niemand zal schorsen, slopen, verkopen of LPG zal laten uitbouwen. Die 17 miljoen is dus ook gebaseerd op alleen de auto's van 1974-1987 die op benzine rijden.
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Tja ik snap die berekeningen ook niet...

Inmiddels heeft Weekers gereageerd, las ik via oudevolvo.nl. Weekers' reactie staat hier: http://www.eerstekamer.nl/behandeling/20...oxjiu9.pdf
Ook daar weer onbegrijpelijke getalletjes. Zucht.

Maar het lijkt erop dat er door de 1e kamer niets verandert en dat het Weekers plan uiteindelijk gewoon door zal gaan, dus 40 jaar en overgangsregeling voor benzine.
Duidelijk antwoord van Wekers, samen te vatten als: " Mijn regels en wetten zijn het beste, want die leveren meer op."
Hopelijk hanteert de 1ste kamer een andere definitie van goede wetgeving...

En dan nog heeft Weekers niet laten zien hoe zijn 121 miljoen tot stand zal komen. En welke neven effecten het zal hebben.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Naafkapjes voor 240 Eiker velgen HD 240 1 1.833 17 May 2022, 19:37
Laatste bericht: skidje
  Verdwijnen met de verbrandingsmotor ook de oldtimers? BartJu 5 3.219 21 November 2021, 18:53
Laatste bericht: Madman
  Goed om nog te weten en te regelen voor de stalling. hugo 10 8.354 22 November 2020, 11:01
Laatste bericht: Grey240Polar
  Zenuwachtig voor de C70... SaddieN 0 2.258 21 April 2019, 09:35
Laatste bericht: SaddieN
  Slopen voor onderdelen, en dan? Frank&Frida 4 5.618 25 October 2016, 08:01
Laatste bericht: asterix
  Grote steden verboden voor 'oude' auto's Belg 113 86.606 23 May 2016, 20:26
Laatste bericht: BartJu
  Polaris Chrome Wielmoeren voor 244. Waar te koop? Uberbrick 10 12.082 13 March 2016, 22:23
Laatste bericht: skidje
  Volvo aftermarket Navigatie BLP-990 voor waterval psycho-realm 1 10.226 25 January 2016, 00:26
Laatste bericht: extasefm
  Januari 2014: vrijstelling wegenbelasting oldtimers vervalt Dopski 231 176.538 4 November 2015, 20:35
Laatste bericht: Arjan.
  Wat voor velgen zijn dit? Pluk 17 38.392 25 October 2015, 16:56
Laatste bericht: Dopski

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 4 gast(en)