Berichten: 450
Topics: 55
Lid sinds: Aug 2006
Nadat mijn vader de koppakking heeft vervangen van zijn B21et blok blijkt het koelwater nog steeds over te koken. Het vreemde is echter dat bij een open expansievat het heel lang goed gaat tot er in een keer een fontein van heet water uit spuit. Geen idee waar dan plotseling die druk vandaan komt!? We hebben er ook al een andere thermostaat in gezet, maar dit lost het probleem niet op. Iemand?
Berichten: 1
Topics: 0
Lid sinds: Dec 2006
Bedankt voor het plaatsen Daan, je vader!
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Kan er een soort afsluiting ergens zitten of een dode hoek, waar koelwater blijft hangen tot het kookpunt bereikt is?? Ik zet er maar twee vraagtekens achter want het is maar een wilde gok.
Heeft deze thermostaat zo'n ontluchtingsgat met rammelend vulpiefje? Dat hoort boven. En heb je de kachelschuif vol open staan om te ontluchten?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Heb je wel ruim de tijd genomen om het koelsysteem te ontluchten? Dus telkens als het niveau boven het vaatje uitkomt de motor afzetten, bijvullen en weer starten.
Dit herhalen totdat het niveau constant blijft.
Berichten: 11.647
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
Waterpomp nog goed? Als ie inwendg versleten is komt ie niet meer aan z'n capaciteit, zodra de thermostaat open gaat en er wordt niet meer voldoende rond gepompt en dus te weinig gekoeld gaat het opeens snel en gooit ie het er uit..
Berichten: 450
Topics: 55
Lid sinds: Aug 2006
20 January 2014, 13:47
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 20 January 2014, 13:49 door daanheijn.)
De water pomp is inderdaad niet vervangen, maar is wel losgeweest en alles zag er op het oog goed uit. Geen speling en alles draaide soepel, aldus mijn vader.
Verder is het blok dus helemaal leeg geweest en is er een verdamper voor LPG aanwezig. Geen idee of alles goed ontlucht is omdat ik begrepen heb dat dit model een zelfontluchtend systeem heeft. Maar ik kan mij hierin vergissen.
Het punt is nu dat mijn vader niet de mogelijkheid heeft om veel verder te gaan met deze auto ivm het niet meer voorhanden hebben van een sleutelruimte. Naar de garage brengen en uit laten zoeken is gewoonweg geen optie als we niet weten wat het is. Indien we het probleem niet normaal zelf kunnen oplossen, dan zal hij hem waarschijnlijk weg moeten doen. Het is een auto die we zelf hebben gerestaureerd en laten spuiten. Het onderblok is toen der tijd gereviseerd en voorzien van nieuwe lagers zuigers en veren. Ook de turbo is toen vernieuwd. Er is hier op het forum het een en ander over te vinden. Er is sindsdien altijd rustig mee gereden. Mijn vader heeft hem nooit echt op zijn staart getrapt.
Hij is zelf bang dat er een lek zit in het onderblok en er zodoende uitlaatgassen in het koelwatersysteem komt. Maar tot het moment van plots overkoken zijn er geen luchtbellen te zien. De olie blijft brandschoon. Heb in die periode veel kennis opgedaan over deze auto, maar hier heb ik nu echt geen antwoord op helaas.
Berichten: 11.647
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
dat antwoord verwachtte ik een klein beetje, een goed waterpomp draait niet soepl vanwege de inwendige weerstand, die staat meteen weer stil namelijk.
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ja het koelsysteem is zelf-ontluchtend, als je de thermostaat goed plaatst en de kachelwarmte open zet.
Ik ben het wel eens dat nieuwe waterpompen wat stroef draaien door alle lagerafdichtingen die erin zitten, maar dat wordt toch wel minder na een tijdje. Een waterpomp heeft ws. een overcapaciteit van 200%, als alle schoepen er nog aan zitten en zolang het water niet langs de as naar buiten komt, is-ie goed genoeg.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.152
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
Wat doet ie zonder thermostaat erin?
En
Wat doet ie met de dop netjes op het expansievat?
Berichten: 649
Topics: 26
Lid sinds: May 2008
Onlangs bij mijn B21ET de koppakking vervangen en na een aantal minuten de slagen keihard. Ik dacht dat ik het niet goed had gedaan. Bleek de zaak nog niet goed ontlucht. Nu perfect !!
The brick is flying again (Volvo 245 Turbo 1985, Suzuki GS850G, Zundapp GTS 529-029