Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lek spruitstuk....
Gisteren kwam ik tot de ontdekking dat mijn uitlaat spruitstuk lekt op de uitlaat van de laatste cylinder tegen het schutbord aan.
Ik moet nog met een spiegeltje kijken hoe groot de schade precies is maar bereid mij voor op volledige vervanging.

Lassen is volgens info wel mogelijk maar vergt wel heel wat werk (spruitstuk lossen, vullen met zand, roodgloeiend stoken en dan lassen en doodstil laten liggen om af te koelen; dit is overigens info van mijn eendengarage, kweet niet op dit ook van toepassing is op 240's...)

Nu het eerste probleem:
Hoe krijg ik in godsnaam die door en door verroeste moeren van die tapeinden af :?: :?: :?:
Ook heet stoken misschien :?: :?: :?:

Kan het kwaad met deze lekkage door te rijden :?:
De Lamda sonde zit volgens mij tussen het spruitstuk en de katalysator in, de Lambda sonde wordt dus nu eigenlijk in de maling genomen omdat er uitlaatgassen door het gat verdwijnen ipv via de Lamda sonde :?:

Alle input welkom :!:
Ex Volvo 240 GLT Sedan - Volvo 240 GLT Station.

Verder Citrofreak met veel eenden, Citroen GS UIT 1978 en nawat omzwervingen nu een Citroen CX Pallas uit 1976.
Antwoord
Vaak scheuren de gietijzeren spruitstukken. Lassen lijkt mij een hels karwei. Tijd om dan maar meteen een sportuitlaat te monteren ? Je geeft zelf al aan welke problemen je tegen kan komen. Bovendien zijn uitlaatgassen in het interieur niet zo fris en schadelijk. En theoretisch loop je kans op schade aan de kleppen door verminderde tegendruk, maar dat zal wel meevallen hoor. Je motor denkt nu dat er zuurstof in de uitlaatgassen zitten en zal het mengsel dus rijker maken. De auto gaat minder zuinig lopen.

Spuit de tappen in met kruiolie. Doe dat een paar keer per dag, een paar dagen. Gebruik een goed passende 6-kant dop of ringsleutel. Dan moeten ze wel loskomen. Als je een sportuitlaat koopt hoef je de pijp niet los te maken van het spruitstuk. Ik heb van horen zeggen dat de 240's er erg van opknappen.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
Bozzma zegt t al. Af en toe flink inspuiten. En dan komt t wel los.

Ik heb eens een uitlaatspruitstukje van een B21ET laten lassen. Die rijdt nog steeds rond. (20.000km verder nu) Dat kostte me, ik meen iets van €85,- Dus waarom niet gewoon proberen eerst. Als je geen turbo hebt kan het zowieso langer heel blijven want het wordt minder heet.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
Bozzma schreef:Als je een sportuitlaat koopt hoef je de pijp niet los te maken van het spruitstuk. Ik heb van horen zeggen dat de 240's er erg van opknappen.

Kosttat :?:

Heb net een prijsje gevraagd voor een 2e hands spruitstuk: 40 euro....
Ex Volvo 240 GLT Sedan - Volvo 240 GLT Station.

Verder Citrofreak met veel eenden, Citroen GS UIT 1978 en nawat omzwervingen nu een Citroen CX Pallas uit 1976.
Antwoord
Op een NIEUW sportspruitstuk moet je rekenen op 350 euro. Als je er een wil hebben, ik kan ze leveren. We hebben een aantal auto's gedaan en ze knappen er erg van qua vermogen en koppel.

Dit is dan een normaal stalen spruitstuk en dat zal niet meer scheuren (maar na 10 jaar wel doorrotten..)

Een 2e hands spruitstukje lijkt mij een prima oplossing als je snel klaar wilt zijn. En zeker te weten dan gietijzer proberen te lassen. Door het hoge koolstofgehalte is dat zo goed als onmogelijk.
Antwoord
heb je ook een oplossing voor een turbo, Bozzma?
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
Ja... Prullebak...

Wat moet je nou met een turbo ?

Zonder gekheid. Dat zal wel zelf een pijpje lassen worden, of een standaard header kopen van een Volvo Turbo ?

Ik heb me eigenlijk nog niet verdiept in het hele turbo-verhaal. Ik zie turbo's als leuk om hard vooruit te gaan, maar ik ben iemand die vooral een schop wil krijgen in de bocht om de achterkant uit te laten zwaaien. En er is me verteld dat een turbo-motor daarin een beetje onvoorspelbaar kan zijn.....
Antwoord
Citaat:maar ik ben iemand die vooral een schop wil krijgen in de bocht om de achterkant uit te laten zwaaien. En er is me verteld dat een turbo-motor daarin een beetje onvoorspelbaar kan zijn......

och , een kwestie van afstellen.
dan wil je absoluut geen carb's meer
Antwoord
hey boz

kijk hier maar eens naar

http://videos.streetfire.net/Player.aspx...E6760C&p=0
Antwoord
Hoewel al vele male langsgekomen blijft het een mooie video 8) 8)
VOLVO 945 2.3 i&nbsp; aut. '92<br />SAAB 99 GL 2.0i '84<br />www.adopteereendog.nl<br />[Afbeelding: cooltext34912265.gif]<br />Een groot acteur kan u tot tranen bewegen. Maar dat kan een automonteur ook
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Spruitstuk-ringen Jambon 11 5.247 8 August 2014, 22:58
Laatste bericht: Jambon
  vraagje over spruitstuk Roboer 3 3.296 8 April 2014, 21:46
Laatste bericht: Marc1970
  Spruitstuk verwijderen kteeven 3 2.741 29 January 2013, 16:10
  alu spruitstuk b18 aansluiten op koelwater of niet Jeroen V 5 3.477 27 January 2012, 15:21
Laatste bericht: Jeroen V
  Spruitstuk van Ebay --> motorrevisie B21ET 242-turbo 29 13.401 17 November 2011, 21:48
Laatste bericht: Dopski
  Onbekende aansluiting op Spruitstuk Hanvolvo 3 2.389 30 September 2010, 23:43
Laatste bericht: VolvoDick
  Plaatsen b21 spruitstuk met stromberg 175CD op b200k op LPG Jeroen V 5 3.452 6 March 2010, 21:07
  B230F motorblok en B21A spruitstuk? Pistonpen paultje 8 5.821 1 July 2009, 15:16
Laatste bericht: Martin245
  B21E spruitstuk met 2 slangen minder Tyn245GL 3 3.936 11 October 2007, 19:09
Laatste bericht: edwin
  B21A vervangen door B20??E met GLT spruitstuk skidje 2 2.246 5 March 2007, 09:42
Laatste bericht: Postma 245 GL

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)