Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
katalysator/katvervanger
nou is mijn katalysator gescheurd en die zal ik weer even moeten lassen, maar ik vroeg mij af of iemand van jullie ervaringen heeft met of een nieuwe katalysator(prijs en adressen) of met een katvervanger
Ikzelf zit er aan te denken om een vervanger te plaatsen en de oude na reparatie te bewaren voor de volgende keuring, of het binnenwerk te demonteren en alles er weer onder te zetten.
Wie heeft er ervaring mee???
OLAR '93<br />D8 <br />mmmm, lekker, koffie
Antwoord
nou Klaas, ik heb laatst mijn kat. ook leeggehaald want hij rammelde als een oude klok ,het boeltje was totaal van elkaar afgebroken van binnen

en blokkeerde de boel een beetje want langs alle klemmen/verbindingen die voor de kat. zitten siste de uilaatgassen eruit.

rijd nu stukken beter zonder inhoud maar wat er met de keuring gaat gebeuren zie ik wel ,als de metingen goed zijn blijft hij erop.
Geen 940 LPT 1996
en geen onderdelen meer........
Antwoord
tja, een kat leeghalen, dan zal ik hem eerst moeten openslijpen, het binnenwerk is nog prima.
hij is gescheurd op een las en dat is vrij simpel te repareren, maar ik vroeg me af of een vervanger een goede optie is.
Zonder binnenwerk en op lpg zal de co waarde wel binnen de limiet blijven maar een vervanger is niet toegestaan, als ik het binnenwerk demonteer en het geheel weer ''onzichtbaar' dichtlas en monteer zal er niemand om zeuren maar dat is nu niet aan de orde.
Ik vroeg me af of er vervangers te krijgen zijn en of iemand daar ervaringen mee had, of een andere kat.
Jouw optie is zeer zeker een aanrader, het vermogen zal misschien ietsie toenemen maar ik ga toch eerst de flens weer even Tiggen.
OLAR '93<br />D8 <br />mmmm, lekker, koffie
Antwoord
Als je op LPG rijdt en dit ook zo op het kenteken staat, moet 'ie bij de keuring aan de LPG-CO waarde voldoen. Als 'ie daar gewoon aan voldoet maakt het niet uit of er een lege-, volle, of geen kat onder hangt. Op mijn voormalige GLT (nu van Robbert 8) ) heb ik een vervangende pijp gemaakt ipv de katalysator en ook zo laten keuren; er werd niet eens een opmerking over gemaakt!

Cheerz!
Antwoord
FF een vraagje over de katalysator.

Als je hem vervangt door een lege, is dat dan van invloed op de gasmeting bij bijv. de APK?

De katalysator werkt toch pas bij zeer hoge temperaturen?
Dan zou bij een gasmeting met koude motor toch een te hoog CO gehalte gemeten worden.

Wellicht weten jullie hier meer over.
Volvo 240GL Sedan 1989 B230F, elektrische fan en draco's. Volvo 940 Estate turbo 1997 B230FK ,19T en 3" DP. Honda CBR900 Fireblade Streetfighter/Stuntmotor. Yamaha WR450F Enduro/Supermotard
Antwoord
klaas schreef:tja, een kat leeghalen, dan zal ik hem eerst moeten openslijpen, het binnenwerk is nog prima.
hij is gescheurd op een las en dat is vrij simpel te repareren, maar ik vroeg me af of een vervanger een goede optie is.
Zonder binnenwerk en op lpg zal de co waarde wel binnen de limiet blijven maar een vervanger is niet toegestaan, als ik het binnenwerk demonteer en het geheel weer ''onzichtbaar' dichtlas en monteer zal er niemand om zeuren maar dat is nu niet aan de orde.
Ik vroeg me af of er vervangers te krijgen zijn en of iemand daar ervaringen mee had, of een andere kat.
Jouw optie is zeer zeker een aanrader, het vermogen zal misschien ietsie toenemen maar ik ga toch eerst de flens weer even Tiggen.

wel, heb m'n kat. eruitgehaald, rij netzoals Robberts( Ex Dick's) GLT op LPG, en waarde blijft ook zonder katalysator onder de norm.
heb gewoon de pijp losgemaakt, je hoorde het rammelen al, en met een beitel en hamer alles losgetikt, uitgeschud en weer in elkaar gezet, simpel te doen Big Grin Big Grin Big Grin
[Afbeelding: kat5nk.th.jpg]

krijg net een nieuwsbrief van http://www.bandenmarkt.nl, en ze doen ook katalysatoren:
http://www.katdirect.nl/
orte Bochtenridder Smile &amp; Off Topic Master<br />Ford Dondervogel 1963 (355PK~!)<br />245 GL aut. 1984<br /><br />www.eatamsterdam.nl
Antwoord
Afhankelijk van of het een 2 of 3 weg kat is zouden je emissies wat toe nemen. Met name: Koolwaterstoffen en stikstooxiden. De Koolmonooxide moet gewoon binnen een bepaalde waarde vallen en deze is af te stellen door stationair de motor wat meer of minder brandstof te geven.

Vanaf bepaalde bouwjaren zijn 4 gasmetingen verplicht. Dan zal het er om hangen of je Volvo schoon genoeg is. Je hebt wel een grote kans dat je er gewoon doorheen komt zonder kat. Enkel bij echt moderne auto's liggen die waarden vrij kritisch.

APK eisen zijn trouwens niet mijn sterkste kant.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
1984...heeerlijk zonder kat! :-) :lol: Big Grin
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
TheSaint77 schreef:1984...heeerlijk zonder kat! :-) :lol: Big Grin

Idd! Big Grin
Antwoord
1989/1988 OOK Big Grin Big Grin Big Grin
orte Bochtenridder Smile &amp; Off Topic Master<br />Ford Dondervogel 1963 (355PK~!)<br />245 GL aut. 1984<br /><br />www.eatamsterdam.nl
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Katalysator stuk? Grey240Polar 5 3.714 3 June 2019, 19:02
Laatste bericht: Grey240Polar
  Wel of geen katalysator RJH 2 3.133 23 June 2017, 10:36
Laatste bericht: RJH
  240 1989 met lamda sonde en K6 ipv U9 katalysator. hek 5 5.314 15 October 2015, 17:56
Laatste bericht: Marc1970
  Heeft een volvo 240 met B230fx motor altijd een katalysator? hek 1 2.400 14 October 2015, 22:14
  katalysator netromsa 2 2.558 1 April 2014, 22:37
Laatste bericht: netromsa
  [S70] Katalysator leeghalen Dopski 12 9.230 26 March 2014, 08:19
Laatste bericht: Dirk342
  Uitlaat, bevestiging voorpijp aan katalysator Kwekkel 0 2.059 6 April 2013, 11:01
Laatste bericht: Kwekkel
  U9 LPG en katalysator Rob 11 12.995 20 March 2012, 23:12
Laatste bericht: lars
  katalysator Roelof 4 3.658 24 February 2008, 15:29

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)