Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hersenspinsels motorblok (NA) 240
#1
Enige tijde geleden hadden we dit topic, iets waar vaak veel nuttig info uit komt.
http://volvolvo.nl/threads/16727-Welk-mo...+motorblok

Ik zit dus ook met zoiets. Zou de huidige carb motor willen vervangen voor wat fris en vlots. Maar heb wat mindere eisen:
  1. meer vermogen dan mijn b200k nu heeft Tongue. (> 1PK per 10kg op 1366KG)
  2. verbruiksvriendelijk brandstoftoevoer > 1:10 ook op LPG
  3. eenvoudig motormanagement
  4. 4 cilinder redblok, liefst een B5234 (non turbo 5 cilinder) maar dat is me te veel (uit te besteden) werk.
  5. Geschikt voor LPG
  6. non turbo
  7. aandrijflijn behouden.

Dus dan kom ik op
  1. Standaard heb je dan de B23E, B230FB, B234F. Een B234F heeft neem ik aan best wat interne weerstand ivm hydrolische klepstoters en externe oliepomp.
  2. Liever geen carb meer en geen Kjet.
  3. LH2.4 lijkt me prima
  4. als het de 16V wordt dan liefst rechtop.
  5. Heb een zgan "ouderwetse" verdamper...
  6. Geen turbo
  7. Heb een goede M47 en fijne overbrenging achteras.



Uit het topic van Arno moet ik nog even bovenwater halen wat ik aan basics nodig heb. Uit mijn hoofd;
- benzinetank met opvoerpomp
- rekje benzinepomp + filter
- brandstofleidingen
- doorvoeren schutbord
Klopt het dat die basics voor zowel de 8V als 16V motoren gelijk zijn?

Ik heb nu een traditionele verdamper OMVL zgan. Werkt mogelijk niet optimaal. Is overstappen op een LPG injectiesysteem aan te raden (verbruik en vermogen)?

Een 16V lijkt me optimaal, qua looks en prestatie. Maar of hij ook zuinig is weet ik niet. De balansassen zou ik sowieso het liefst verwijderen en hoe het met de oliepomp zit moet ik me nog wat verder in verdiepen.
Maar het onderblok past niet op de originele motorsteunen en bovendien kom ik waarschijnlijk sowieso al in de knel bij de rembekrachtiger als ik hem rechtop zet. Ik heb nog een oud B230F onderblok.
- Mocht die goed zijn, is het verstandig het B230F onderblok te gebruiken ivm de motorsteunen? En zou ik dan ook net onder de rembekrachtiger uitkomen?
- Een B20 carterpan heb ik ook nog, de oliepomp moet waarschijnlijk ook aangepast worden als je een blok rechtop wil zetten?
- Iemand motorsteunen gezien om een redblok B230 of B234 recht op te zetten?
Antwoord
#2
Dop,
B230FB is mijn plan. Op advies van Arno met Fabian in Wessem gebabbeld deze week en een en ander geleerd over de potentie/restrictie's van zo'n blok.
Voor de brandstoftoevoer kun je volstaan met slechts een opvoerpomp vanuit de tank (Daar zijn binnen de volvo familie voldoende voorbeelden van).
In principe wil ik door BTI alle electra in orde laten brengen Incl. Wasted Spark...

Is neem ik aan voor de 242?

Een 16V vergt veel extra werk voor inbouw in de 240 (wel een mooi blok).
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#3
Ja zeker een mooi blok, qua looks al.
Ook veel vermogen, maar waarschijnlijk (net als de FB) bij hogere toerentallen. Heeft zoiets een beetje veel koppel om lui te rijden?
Antwoord
#4
De fb is een prima blok. Meer dan genoeg onderin. Ik had hem zoals jou wel bekend aan een automaat gekoppeld, en dat was leuk rijden in een 200-serie.
Als je geen turbo wilt, en een 16-klepper teveel gedoe is, is die fb een aanrader. Maar dat schreef Joseph ook al. Ik lees overigens niÃt louter lofzangen op die 234 blokken.
Antwoord
#5
Een FB zou mn verstandige keuze zijn ja.
Maar een B234F is wel zo leuk, zeker rechtop. Maar motorsteunen, uitlaat, raken van de rembekrachtiger en oliepomp, de ontsteking is wel een uitdaging. Vandaar benieuwd naar ervaringen/tips Tongue.
Antwoord
#6
Waarom per se rechtop eigenlijk?
Antwoord
#7
Mooi-igheid. En misschien dat je dan net onder de rembekrachtiger uitkomt... Maar daar kan ik geen plaatjes van vinden.
Antwoord
#8
Dopski schreef:Mooi-igheid. En misschien dat je dan net onder de rembekrachtiger uitkomt... Maar daar kan ik geen plaatjes van vinden.

Ik zal n mailadres opzoeken van iemand ergens rond haarlem die een 16V in n 240 heeft gebouwd.

Van Fabian begrepen dat met een verlaagde 531, chips en een D-as dat blok tussen 2000-6000 een heel mooi koppel heeft....
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#9
skidje schreef:Van Fabian begrepen dat met een verlaagde 531, chips en een D-as dat blok tussen 2000-6000 een heel mooi koppel heeft....
Dan bedoel je de b230fb neem ik aan (of eigenlijk elk b230 blok met 531 kop)?
Antwoord
#10
Dopski schreef:Dan bedoel je de b230fb neem ik aan (of eigenlijk elk b230 blok met 531 kop)?

Yep....
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  'moderner' motorblok in een 240 Bostel 8 5.830 26 February 2019, 18:45
Laatste bericht: Volvo240
  vocht in motorblok B23A johan everaerts 3 4.427 12 December 2016, 23:31
Laatste bericht: Marc1970
  Noodzaak oliepomp check bij opbouwen motorblok Stevves 3 4.267 3 December 2014, 20:06
Laatste bericht: Marc1970
  Welk motorblok? 13301 38 29.586 26 November 2014, 13:36
Laatste bericht: bakmans
  Meest betrouwbare motorblok Volvo 240? Arvand 16 19.470 12 March 2012, 08:50
Laatste bericht: edwin
  Hoe is een b230 motorblok te herkennen? markfranken 8 5.159 28 January 2012, 15:19
Laatste bericht: Marc1970
  Nippel op het motorblok!? daanheijn 9 5.868 18 July 2010, 23:08
Laatste bericht: LeonW
  olie lekkage achterkant motorblok boven versnellingsbak rijschooljeroen 10 6.762 20 April 2010, 22:19
Laatste bericht: Rob
  type motorblok? jos245 8 5.860 3 February 2010, 22:00
Laatste bericht: Marc1970
  B230F motorblok en B21A spruitstuk? Pistonpen paultje 8 5.828 1 July 2009, 15:16
Laatste bericht: Martin245

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)