28 January 2015, 00:37
Enige tijde geleden hadden we dit topic, iets waar vaak veel nuttig info uit komt.
http://volvolvo.nl/threads/16727-Welk-mo...+motorblok
Ik zit dus ook met zoiets. Zou de huidige carb motor willen vervangen voor wat fris en vlots. Maar heb wat mindere eisen:
Dus dan kom ik op
Uit het topic van Arno moet ik nog even bovenwater halen wat ik aan basics nodig heb. Uit mijn hoofd;
- benzinetank met opvoerpomp
- rekje benzinepomp + filter
- brandstofleidingen
- doorvoeren schutbord
Klopt het dat die basics voor zowel de 8V als 16V motoren gelijk zijn?
Ik heb nu een traditionele verdamper OMVL zgan. Werkt mogelijk niet optimaal. Is overstappen op een LPG injectiesysteem aan te raden (verbruik en vermogen)?
Een 16V lijkt me optimaal, qua looks en prestatie. Maar of hij ook zuinig is weet ik niet. De balansassen zou ik sowieso het liefst verwijderen en hoe het met de oliepomp zit moet ik me nog wat verder in verdiepen.
Maar het onderblok past niet op de originele motorsteunen en bovendien kom ik waarschijnlijk sowieso al in de knel bij de rembekrachtiger als ik hem rechtop zet. Ik heb nog een oud B230F onderblok.
- Mocht die goed zijn, is het verstandig het B230F onderblok te gebruiken ivm de motorsteunen? En zou ik dan ook net onder de rembekrachtiger uitkomen?
- Een B20 carterpan heb ik ook nog, de oliepomp moet waarschijnlijk ook aangepast worden als je een blok rechtop wil zetten?
- Iemand motorsteunen gezien om een redblok B230 of B234 recht op te zetten?
http://volvolvo.nl/threads/16727-Welk-mo...+motorblok
Ik zit dus ook met zoiets. Zou de huidige carb motor willen vervangen voor wat fris en vlots. Maar heb wat mindere eisen:
- meer vermogen dan mijn b200k nu heeft
. (> 1PK per 10kg op 1366KG)
- verbruiksvriendelijk brandstoftoevoer > 1:10 ook op LPG
- eenvoudig motormanagement
- 4 cilinder redblok, liefst een B5234 (non turbo 5 cilinder) maar dat is me te veel (uit te besteden) werk.
- Geschikt voor LPG
- non turbo
- aandrijflijn behouden.
Dus dan kom ik op
- Standaard heb je dan de B23E, B230FB, B234F. Een B234F heeft neem ik aan best wat interne weerstand ivm hydrolische klepstoters en externe oliepomp.
- Liever geen carb meer en geen Kjet.
- LH2.4 lijkt me prima
- als het de 16V wordt dan liefst rechtop.
- Heb een zgan "ouderwetse" verdamper...
- Geen turbo
- Heb een goede M47 en fijne overbrenging achteras.
Uit het topic van Arno moet ik nog even bovenwater halen wat ik aan basics nodig heb. Uit mijn hoofd;
- benzinetank met opvoerpomp
- rekje benzinepomp + filter
- brandstofleidingen
- doorvoeren schutbord
Klopt het dat die basics voor zowel de 8V als 16V motoren gelijk zijn?
Ik heb nu een traditionele verdamper OMVL zgan. Werkt mogelijk niet optimaal. Is overstappen op een LPG injectiesysteem aan te raden (verbruik en vermogen)?
Een 16V lijkt me optimaal, qua looks en prestatie. Maar of hij ook zuinig is weet ik niet. De balansassen zou ik sowieso het liefst verwijderen en hoe het met de oliepomp zit moet ik me nog wat verder in verdiepen.
Maar het onderblok past niet op de originele motorsteunen en bovendien kom ik waarschijnlijk sowieso al in de knel bij de rembekrachtiger als ik hem rechtop zet. Ik heb nog een oud B230F onderblok.
- Mocht die goed zijn, is het verstandig het B230F onderblok te gebruiken ivm de motorsteunen? En zou ik dan ook net onder de rembekrachtiger uitkomen?
- Een B20 carterpan heb ik ook nog, de oliepomp moet waarschijnlijk ook aangepast worden als je een blok rechtop wil zetten?
- Iemand motorsteunen gezien om een redblok B230 of B234 recht op te zetten?