Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
164 automaat schakelt niet meer naar drie
#31
Op p.5 van de manual staat iets over de brake bands, ik maak er uit op dat de achterste zowel in de L/1 stand als in de R de achterste 'planetary gear carrier' vastklemt. Dan zou je dus geen L/1 en geen R hebben, is dat zo?

De voorste remband klemt de 'reverse sun gear' in 2, helemaal tegen de verwachtingen in. In de manual zijn de 'werkende' banden en koppelingen donkerder gekleurd, dat zie je slecht in de kopietjes maar op zich wel verhelderend.

Die plaatjes in de manual zijn duizelingwekkend maar er zijn maar een paar standen in een automaat, nl. die op de schakelaar staan. Alle andere 'standen' ertussen worden gemaakt door de stroming vd ATF in de koppelomvormer. De meeste doedah's die eromheen hangen zijn het overschakelen van de een naar de volgende tandwielset te regelen en soepel te laten verlopen vooral.

Conclusie: zet de achterste remband zoals-ie hoort. En dan maar weer testrijden.

Heb je inmiddels als een soort 3?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#32
Dag

Hij/zij? rijdt op het moment alleen nog in de twee.De voorste remband heb ik met de hand afgesteld. Doe ik het volgens het boekje dan staat ie te strak, ook met een slag terugdraaien. Dus langzaam aangedraaid tot de wielen nog net niet vaststaan (gelijk je een fietstrommelrem afstelt Wink Wanneer hij terug wilt schakelen naar de ÃÃn staat ie meteen stil. In de achteruit komt hij niet van de plek. De achterste band laat zich wel terugstellen maar met achteruit duwen blijft deze blokkeren. Ik kan de bijbehorende servo (drukcilinder) weer uitbouwen en kijken of die blijft hangen.
Maar dan blijft, ook al werkt dat dadelijk weer, er geen verklaring voor het feit dat ie niet in de de drie wilt en denk ik toch aan verstopte oliekanaaltjes. Misschien kijk ik daar nog naar en anders zet ik een schakelbak in de auto. Waarbij ik hoop dat de motor tot tot achterasafstand hetzelfde is van een automaat met bijbehorende cardan als van een schakel met bijbehorende cardan.
Oftewel dat ik niet ook nog eens de achteras mee moet vervangen.
Liever nog een vierbak met overdrive eronder, maar die vind ik nergens. Ik neem aan dat het verbruikverschil dan van 1 : 6.5 naar misschien wel 1 : 7 of 8 gaat.
Ik laat horen hoe ik verder freubel.
Antwoord
#33
Dag

Het is niet gelukt de automaat te repareren, wordt te ingewikkeld, ik vind niet waarom hij niet naar de drie schakelt. Dan maar een vier schakelbak erin. En hoop ik dat dit niet te veel inbouwproblemen geeft Wink
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  164 wil niet starten MacVolvo 9 8.484 23 July 2019, 10:28
Laatste bericht: MacVolvo
  Ombouw automaat naar hand bak. Madman 1 5.259 20 September 2015, 13:13
Laatste bericht: Dopski
  Stangenstelsel Stromberg B20 automaat fvz144 9 11.149 24 May 2015, 20:07
Laatste bericht: Marc1970
  van automaat naar schakelbak Rin 11 18.284 15 September 2014, 22:23
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo rijd niet op benzine volvo142 10 7.938 7 July 2012, 16:22
Laatste bericht: Jeroen V
  naar zweden.. patrick2wd 1 3.151 23 September 2011, 09:32
Laatste bericht: volvosvenska
  Volvo P 13194 (Amazon) start niet meer altijd breadfan866 5 6.477 5 June 2011, 12:12
Laatste bericht: VolvoDick
  Ombouw automaat -> handbak keter 21 15.681 24 May 2011, 10:59
Laatste bericht: oudevolvo
  Plotseling remmen 142 automaat Jorrit 3 3.782 22 January 2011, 22:12
Laatste bericht: Jorrit
  Carterontluchtingslangen naar extern potje? Boele 12 10.706 20 October 2010, 12:06
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)