Berichten: 409
Topics: 26
Lid sinds: Mar 2005
Robbert242DL schreef:TheSaint77 schreef:nu het wat warmer wordt, worden de auto's weer wat zuiniger!
Inderdaad! Net getankt ruim 1:9 bijna 1:10. Nog niet eerder zo "zuinig" gereden.
1 op 13,5 /14 makkelijk
"Nostalgie is niet meer wat het geweest is"<br /><br />- 240 DL estate Diesel '89 -weg<br />- 240 DL sedan 2.3 '86
Berichten: 1.404
Topics: 41
Lid sinds: Mar 2005
orte Bochtenridder

& Off Topic Master<br />Ford Dondervogel 1963 (355PK~!)<br />245 GL aut. 1984<br /><br />www.eatamsterdam.nl
Berichten: 274
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2005
Citaat:en al harder dan 80 km/u gereden???
Harder dan 80 wordt het misschien nog zuiniger :lol:
Mijn 245 SE met B200F motor rijd in de kou en veel korte stukjes tussen 1:9 en 1:10 nu met beter weer 1:10 - 1:10,5 Lange aftanden met 120 -130 km/h wordt dat 1:11 Op de Franse autobaan met 140 en warm weer 1:12
De vorige 245 met B200K reed ook boven de 120 km zuiniger dan eronder. Bahalve als je 80 km/h reed op stille polderwegen waar je constant kon doorrijden
Frits
ik heb me altijd verbaasd dat een auto met warm weer vaak zuiniger loopt dan bij koud weer (ervan uitgaande dat je vooral lange stukken rijdt en het opwarm-effect niet echt meetelt). Want: koude lucht heeft een intercooler effect, wat dus voor een beter mengsel zorgt. Toch lopen auto's vaak bij warm weer zuiniger.
Waarom????
Ik weet het antwoord nu eindelijk: koude lucht is dikker en zorgt voor meer weerstand waardoor de auto onzuiniger loopt!
Berichten: 1.726
Topics: 34
Lid sinds: Mar 2005
Ticcie schreef:Waarom????
Ik weet het antwoord nu eindelijk: koude lucht is dikker en zorgt voor meer weerstand waardoor de auto onzuiniger loopt!
Maar als ik nu ruim 1,5 kilometer meer per liter rijd, betekent dat dat ik dus 1/6 zuiniger rij. Daarnaast rij ik 's ochtend heel vroeg weg, dan is het nog behoorlijk koud. Mijn voordeel haal ik pas als ik dus overdag terugrijd. Lijkt me dat koude lucht dan wel behoorlijk dikker moet zijn om dat te compenseren.
Volvo V70 TDI<br />Volvo 242 in veel onderdelen
Berichten: 322
Topics: 5
Lid sinds: Apr 2005
Vandaag eens opgemeten :
Een rit : Breda / Oosterhout / Barneveld / Breda
Bijna helemaal autosnelweg, geen file, geen stadsverkeer.
Autosnelweg snelheid : 130 km. p/uur.
Resultaat : 1 op 8,3 ( LPG uiteraard )
En gisteren grote beurt gehad met APK, afstelling zou dus optimaal
moeten zijn.
Berichten: 1.404
Topics: 41
Lid sinds: Mar 2005
weet wel dat met koude lucht auto's & motoren harder lopen; dikte v/d lucht??, samenstelling O2?? luchtweerstand??
zou het niet weten, maar heb het wel ondervonden :lol: 8) 8)
orte Bochtenridder

& Off Topic Master<br />Ford Dondervogel 1963 (355PK~!)<br />245 GL aut. 1984<br /><br />www.eatamsterdam.nl
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
laatste tank verbruik weer terug op 1 op 12 precies :-D
gebruik: per rit zon 15-20 km, heenreis autobaan, terugweg binnendoor.
meestal lekker rustig rijden, maa als ie goed warm is bij een langere rit dan blaas ik em vaak ff schoon 8)
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 26
Topics: 5
Lid sinds: Feb 2006
Mijn 240 diesel verbruikt bij buiten de stad (70-100 km/u) zo'n 6.3 liter per 100km (dus 1 op 15,87), bij snelwegverkeer (120-130 km/u) zo'n 7.4 liter/100km (1/13,51)
De snelheden zijn wel gps-snelheden, het dash wijkt consequent 10% af (naar beneden toe).
Roll<br /><br />"Baldrick, you wouldn't recognise a cunning plan if it painted itself purple and danced naked on top of a harpsichord singing 'Cunning plans are here again'."
Berichten: 20
Topics: 3
Lid sinds: Apr 2005
Okee hier is weer een update!
Vorige tank --> 440 km en 41 liter getankt!!! (1 op 10,7) 8)
Momenteel al over de 250 kilometer en de meter staat nog boven de helft!
Het ziet er naar uit dat we eindelijk op de goede weg zijn. Alleen binnenkort nog even de flametrap schoonmaken denk ik, hij "zweet" een beetje bij de oliedop. Maar verder...... HEERLIJK!
Hij loopt ook heel erg mooi nu, schudt bijna niet meer.
Dan wordt het nu tijd om de meters in te gaan bouwen. Als iemand nog een inbouwraampje heeft???? (ÃÂ
ÃÂ
n enkele en een met drie gaten) :roll:
Alvast bedankt!!
"SHAKEN, NOT STIRRED!"<br /><br />Volvo 240 GL Estate 1990 "Polar White"<br />B230F LH2.4 Jetronic<br />422.000 km, kinderzitje en labrador vrij....<br /><br />* Autobianchi A112 Abarth 1983<br />* Autobianchi A112 Elite 1984