Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kadettgek's 145
#11
Inmiddels regelmatig marktplaats in de gaten gehouden en zo dus een scherm
op de kop getikt.
Helaas zelf nog niet gezien.

Later meer!
Antwoord
#12
Aan m'n broer heb ik de volvo uitgeleend. Helemaal prima en beviel hem goed.
Helaas een knap uit het vooronder waarna de rotor niet meer draaide. Net als de kleppen die stil blijven staan tijdens het draaien van de startmotor.
Waarschijnlijk het distributietandwiel. Nu dus op zoek naar een goedkope vervanger. Twijfel zelfs over 2e hands.
Iemand nog tips? Waar te krijgen en hoe te plaatsen?
Antwoord
#13
Download het B20A handboek ergens. Of hier staan de stappen: http://www.volvo-classic.com/amazon/tech...ndwielen-1

Onofficieel kan het ook langs de kant vd weg met hamer, een lap en schroevedraaiers. Het enige onmisbare is een enorme ringsleutel maat 36-37 (dat is officieel 1 7/16 inch). Haal alles weg tot je het ding ziet zitten, blokkeer ze met een lap, draai de moer wat los, tik de nokkenas een paar mm (niet meer!!!) naar achter, wrik het wiel eraf, duw het nieuwe/2ehands spul erop, tik ZACHTJES wat verder tot je de draad weer ziet, draai de moer aan (130-150 Nm, dat is best veel) tot het wiel op z'n plek zit. Knip een carterpakking van kartonnen doos, en plak alles dicht met vloeibare pakking. Laat het stalen wiel zitten.

Eigenlijk moet je een momentsleutel, blokkeerspul en allerlei trekkers hebben natuurlijk, en 2 nieuwe tandwielen, pakkingen etc. Er zijn mensen die vinden dat 130-150 Nm vragen om een afgebroken nokkenas-uiteinde is, maar dat staat zo in de boekjes en ws. zijn hun nokkenassen gewoon slechte namaaksels.
De reden dat je de nokkenas niet te ver naar achter mag slaan is dat je dan een afdichting achterop het blok losslaat, of hem zelfs uit het blok slaat en dan heb je ineens een hoop losse onderdelen en werk erbij.

En controleer de opbrengst van het messing sproeiertje schuin boven de tandwielen.

Ik heb al eens een tweedehands iets versleten tandwiel gemonteerd, geen 'oh wat is mijn motor stil ineens' ervaring, maar het werkt gewoon. Hier nog iemand die het redelijk netjes doet: http://volvo-122s.blogspot.nl/2012/09/fi...-gear.html
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#14
Ik heb het ook al een keer gedaan bij mijn 142 en in principe is het recht toe recht aan sleutelwerk.
Ik heb toen een 2ehands stalen set gemonteerd en heb het tandwiel op de krukas ook moeten vervangen.
Maar dat is met het juiste trekkertje daarvoor een fluitje van een cent.
Het oude fibertandwiel heb ik met een paar bandenlichters er af gewrikt.

En nu moet ik het helaas weer doen maar dan bij mijn 145 met een B20 injectieblok dus ik hoop maar dat mijn kleppen nog leven.
Stond dus laatst mooi langs de snelweg met een in de soep gelopen distributie.
Antwoord
#15
het zijn vrijlopers, dus geen angst voor je kleppen..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#16
Zo... Inmiddels zijn we een hele tijd verder
Als ik het zo terug lees lijkt het of de 145 tandwielen defect waren, maar dit is van mijn 142.
Ik ben voor een stage naar het buitenland geweest en heb uit verveling gezocht naar onderdelen voor de volvo.
Ik kwam een 142 tegen die er goed uit zag.
[Afbeelding: AC259DCC-A911-48E4-814C-FE20D7717AAE_zpsiypearga.png]
Mijn broertje heeft de auto voor me gekocht zonder lopende motor. Na lang heen en weer gemail waren de distributietandwielen waarschijnlijk de oorzaak.
Deze bij terugkomst ter plekke op straat vervangen en de volvo liep als een zonnetje.
[Afbeelding: 6DF792FF-5627-470E-B087-476A43BC6447_zpsr6xrzzuc.jpg]
De automaat bleek droog te staan, na inspectie leek de kmteller-kabel los te zitten (hopelijk nu opgelost)

Er was aan de auto gelast en bijgewerkt met mat-leger-groen. Bovendien was de lak enorm dof.
[Afbeelding: 5BC083FD-1173-4EB5-9288-DE8928FFC56B_zpsomqyo88u.jpg]

Na menig uurtje poetsen:
[Afbeelding: 63BFD13E-E426-4F79-A2F3-CDBB823AD60D_zpsungh46gg.jpg]
[Afbeelding: 9AB40C3A-F3D4-416A-AF29-13CEAFFDE1C2_zpsupr1c7xd.jpg]

Ik heb ook een spuitbus in de lak kleur laten mengen, hiermee heb ik even snel over het leger-groene heen gespoten. Dit zal ik later beter afwerken.


De velgen een beetje opfrissen:
[Afbeelding: 74653E0C-0B00-43B0-81A1-FCB9F687E292_zpsec90dgyu.jpg]


Begint het er weer een beetje uit te zien:
[Afbeelding: A7F46245-1B8F-4F80-A410-8976F83A2B88_zpsihb9152x.png]
[Afbeelding: 3769F0C8-6CC8-4164-941D-ED36152DF323_zps19itoq2j.jpg]
[Afbeelding: E8C53017-509E-409C-AA1C-1B1932C96FC8_zpsc4ctnmhq.jpg]


Met de 145 gaat het inmiddels ook aardig.
Systematisch aanpakken zonder er een hele mooie of originele wagen van te maken, dit is niet meer haalbaar.
Allereerst het spatbord vervangen met een legaal knipperlicht:
[Afbeelding: 41F88E5F-CBA4-4477-BEE3-E9F6B1A8DD18_zpsrboyxq1n.jpg]

De motor loopt maar niet mooi, compressie, kleppen, ontsteking, contactpunten staan allemaal goed.
Een bus remmenreiniger leerde dat de inlaatspruitstukpakking aardig lek was.
Deze ligt klaar om te vervangen.

Alle deuren hadden behoorlijk last van roest voor mij te veel werk om ze te repareren.
Origineel houden/maken van deze auto is een onmogelijke opgave. dus dat laten we maar varen.
Na research kwam ik er achter dat een 240 behoorlijk lijkt op een 140. Via Marktplaats in de buurt een kofferklep, 4 deuren en een hele hoop andere onderdelen gescoord. (nog super bedankt Erik!)

De kofferklep paste naadloos en zonder enige aanpassing. Nu nog de draden uitzoeken zodat ook de verwarming en ruitenwisser weer werkt. ( heeft iemand een schema?)

De deuren passen ook alleen is de slotvanger dus anders.
Aan de deurzijde is het slot breder.
De slotvanger in de deurstijl heeft ook andere bevestings punten, deze heb ik aangepast.

De to-do lijst is nog eindeloos. maar er zijn 3 belangrijke punten die op korte termijn moeten.
- inlaatspruitstukpakking
- kachelventilator (doet helemaal niks)
- spatborden bijwerken (roest)
Antwoord
#17
slotvangers van je 145 terug zettem op de 240 deuren zou moeten passen

Verstuurd vanaf mijn GT-I9506 met Tapatalk
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken

[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Antwoord
#18
Top die 142. Met oude auto's werkt het omgekeerd als met foto's, als het niet mooi genoeg is, sta je te dichtbij.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#19
veel rij-plezier..!
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#20
Hi, als je 2-de hands onderdelen zoekt, dit 1 mans bedrijfje heeft ontzettend veel. http://www.wilpac.nl telnr: 076 5972390.


Wouter1953
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)