Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Verdeler
#1
De verdeler van mijn 164 carburateur uitvoering heeft kuren.
De auto slaat spontaan af bij stationair draaien en ook tijdens het rijden stottert ie heel kort
op willekeurige momenten zo'n vier keer op een rit van 70 km lang.
Heb alles al nagezocht; losse contacten, bobine, condensator, ballastelement,
contactpuntjes enz.
Het vervangen van de verdeler heft het probleem op.
Echter de vervangende verdeler is er een voor electrische ontsteking.
Toch loopt hij erop. Vreemd!
Want de vacuumdoos trekt de rotorplaat precies de andere kant uit.
Toch merk ik dat amper tijdens het rijden.
De vervroeging werkt; ik neem aan vanwege de centrifugaalgewichten.
Wanneer is de vacuumvervroeging dan van belang?
Enkel bij optrekken? En heeft dit dan niet zoveel invloed?
Ik verwachtte namelijk dat bij gas geven de auto zou afslaan.
Of redeneer ik verkeerd?
Antwoord
#2
Kijk om te beginnen welke kant de grondplaat opgaat. De rotor draait tegen de klok in, dus grondplaat klok mee is vervroeging, tegen de klok is verlating.

De relatie vacuum-rpm is niet zoals verwacht (en ik snap het ook niet helemaal) omdat er meestal zgn. 'ported vacuum' gebruikt wordt. Dat is een vacuum aansluiting vóór de gasklep, die volgens mij reageert op de hoeveelheid lucht die voorbij komt. Meer op basis van de reeele motorbelasting dus.
Daarmee beweegt het verdeler-vacuum tegen het vacuum in de inlaat in, bij veel vermogen (op volle toeren en gasklep 1/2-3/4 open, snelweg) is er weinig vacuum in de inlaat, maar veel in de 'ported vacuum' aansluiting. Je krijgt dan opgeteld mechanische vervroeging en vacuum. Laat je het gas los, blijft het mech. vervroeging nog hetzelfde maar het vacuum zakt (stijgt in de inlaat), totale vervroeging zakt.

Bij stationair is de gasklep zo goed als dicht en krijgt de verdeler geen vacuumvervroeging. Wiki vindt er dit van: http://en.wikipedia.org/wiki/Ignition_ti...ng_advance

De B20A wordt afgesteld bij 1500 rpm met de vacuumlijn los, dus puur op de mechanische vervroeging. De B20B heeft de verdeler-vacuum aansluiting op een andere plek (ws. inlaatvacuum) dus die heeft verlating in de verdeler om in grote lijnen hetzelfde effect te krijgen. Waarom Volvo dit zo omgekeerd heeft gemaakt om hetzelfde te bereiken snap ik ook niet.
Waar heeft jouw B30 de aansluiting voor verdeler vacuum?

Ik begrijp het zo dat vacuumvervroeging/verlating niet helemaal nodig is (mech vervroeging doet het grote werk, meer rpm betekent gewoon dat de vonk eerder moet komen), maar er een mooier en schoner lopende motor van maakt. Op willekeurige momenten stilvallen lijkt me geen gevolg van vacuumvervroeging.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Hier een overzichtje vd B20B verdeler, ter illustratie: http://volvo-122s.blogspot.nl/2013/07/tu...ngine.html

Mech. vervroeging gaat door tot 5800 rpm (2900 distr. r.p.m. is de helft vd motor rpm) en is dan 27 graden, plus de 10 die je al bij stat. hebt geregeld, is 37 graden. De vacuumverlating heeft maximaal een bijdrage van 6 graden, relatief weinig.

Misschien mankeert je originele verdeler iets? Hier een kleine handleiding om hem af te graven en onderdeel voor onderdeel te verwennen: http://www.sw-em.com/Volvo%20Ignition%20...m#Detailed CA Servicing
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
Mooie linkjes stuur je. Ik zal de verdeler maar eens uit elkaar draaien.
In mijn eerste post maakte ik een foutje door te spreken over vervanging door een electrische ontsteking, echter dit moet zijn een injectie ontsteking. Dat is een dikke verdeler met trigger (voor een 164 F). De rotorplaat wordt daarbij niet rechtsom getrokken maar linksom. Dat veroorzaakt geen vervroeging maar verlating. Zal wel nodig zijn i.v.m. de inspuiting bij een injectiemotor (?).
Vandaag met deze triggerverdeler gereden en blijkt (logisch) dat ik de vacuumslang maar beter niet kan aansluiten.
Het probleem met de carb. verdeler is zeker de verdeler zelf. Want met de triggerverdeler zijn de stotterkuren weg.
Mij is bekend dat de centrifugaal gewichtjes danig kunnen inslijten, maar ik betwijfel of dat de kortstondige uitval veroorzaakt. Maar ik zal toch maar eens de rotor uit elkaar draaien en kijken wat voor tips er in de laatste link die je stuurt te vinden zijn.
Ik laat voorlopig de triggerrotor zitten want die doet het best goed. Echter deze zal niet in alle omstandigheden het beste ontstekingstijdstip geven en dat, zo bergrijp ik al 'googelend' is niet ideaal voor het brandstofverbruik.
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)