Berichten: 11.679
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
nee dit is nog de originele kop, het ding heeft er immers maar net 143000 op zitten, dus niet open gemaakt, dat zijn trucs voor als ik nergens heen hoef.. ik heb er wel een paar gieters water doorheen gespoeld toen de thermosstaat er naast lag.. maar idd, de kachel zal ook wel 'vol' zitten..
gezien de huidige werking moet het haast wel een plakkende thermostaat zijn..
Berichten: 513
Topics: 57
Lid sinds: Feb 2009
Zo nog een hoop werk.
Maar hij wodt steeds mooier.
Berichten: 9.910
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
De buis in de kop is keurig van koper. Ik denk dat je het moet zoeken in het moment waarop de koeling van de kleine omloop in de kop overschakelt naar de grote omloop door de radiateur, iets met het bypass pijpje, de klep vd thermostaat die deze afsluit, of iets daar in de buurt.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 11.679
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
Marc1970 schreef:De buis in de kop is keurig van koper. Ik denk dat je het moet zoeken in het moment waarop de koeling van de kleine omloop in de kop overschakelt naar de grote omloop door de radiateur, iets met het bypass pijpje, de klep vd thermostaat die deze afsluit, of iets daar in de buurt.
..en zitten we dan op 'kopniveau' Marc..?
Berichten: 570
Topics: 17
Lid sinds: Jan 2011
Wanneer de vorige eigenaar koelvloeistof al te duur vond heeft deze zeker geen ontkalkt water gebruikt, ik vermoed dat er losgekomen kalkafzettingen in het systeem rondzweven, deze blokkeren de doorstroom zodat er plaatselijk oververhitting ontstaat. Op het moment dar het door opgebouwde druk weer stroming komt lost het probleem zich op.
Berichten: 11.679
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
Volvo Eindhoven schreef:Wanneer de vorige eigenaar koelvloeistof al te duur vond heeft deze zeker geen ontkalkt water gebruikt, ik vermoed dat er losgekomen kalkafzettingen in het systeem rondzweven, deze blokkeren de doorstroom zodat er plaatselijk oververhitting ontstaat. Op het moment dar het door opgebouwde druk weer stroming komt lost het probleem zich op.
dat zal ook hetgeen zijn wat gebeurd, maar het wordt zo wel steeds een bende.. maar goed, ik wil aanvankelijk de kop van m'n andere blok overzetten, ik neem aan dat het grootste probleem, afgezien van het kacheltje doorspoelen, over is..(?).
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Dan kan die azijn nog wel wat brengen. Ontkalkt ook goed tenslotte.
Berichten: 1.392
Topics: 91
Lid sinds: Mar 2012
dat word nog een drukke vrijdag....
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken
[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Berichten: 9.910
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
31 March 2015, 21:05
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 31 March 2015, 21:11 door Marc1970.)
Hier het bypass pijpje:
https://www.flickr.com/photos/68144590@N00/8087531250 de thermostaat opent deze en sluit de radiateur af tegelijkertijd, en andersom. ALs de bypasspijp open is, zuigt de pomp daardoor en ontstaat een korte omloop, door de kop, evt kachel en pomp. ALs de thermostaat opmet, sluit de bypass en ontstaat een lange omloop, de pomp zuigt dan vanuit de onderkant vd radiateur. De cilinders worden altijd vanuit de kop gekoeld, redelijk passief, doordat warm water opstijgt.
Er kan behoorlijk wat roest-kalksmurrie in een motor zitten:
https://www.flickr.com/photos/68144590@N00/8083414241
Als het goed is zou de koeling beter werken als de kachel 'meekoelt', zowel de temp sensor als de kacheluitgang zitten achteraan de kop.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 943
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Er zit een klein gaatje in je thermostaat met een pennetje erdoor.
Dit pennetje haal ik er altijd uit en boor het iets groter zodat eventuele lucht er makkelijker doorgaat.
Met een luchtbel onder je thermostaat gaatie ook niet of heel laat open.
Als het plaatselijk in de motor heel heet word (naast je cilinderwanden bijvoorbeeld) kunnen er dampbellen ontstaan die vervolgens onder je thermostaat blijven hangen als die nog dicht staat.
Via zo'n kunnen ze dan weg en hangt je thermostaat weer in de koelvloeistof.
Kan een hoop problemen voorkomen.
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970