Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
thermostaat verschillende types?
Hallo,
Mijn motor B230F (240/'91)loopt s'zomers nogal snel warm aan (zo tegen het rood) wanneer de auto moet trekken in de bergen.
Bestaan er zg. zomer thermostaten en wat zou de openingstemperatuur dan zijn of hoe kan ik het koelvermogen verbeteren?Of zou mijn schroef misschien niet voldoende meewerken?
alle input is welgekomen
Antwoord
Je zou er denk ik een thermostaat met een lagere openings temp in kunnen zetten, zodat dus de thermostaat eerder open zal gaan en de koelvloeistof gaat koelen. Temp staat geloof ik op het thermostaat huis (normaal 89 graden oid? iemand die dat weet?)
Ik zou alleen wel even andere problemen uistluiten als ik jou was. Heb je niet toevallig lekke kop? Misschien even compressie meten en olie + kvs gebruik in de gaten houden.
Antwoord
Hallo,
had ik ook al overwogen maar zo te zien is er niks mis met "mijn" kop...
Neen ik kan niks ontdekken dat daarop wijst. daarenboven ik heb het alleen maar op ÃÂcht warme dagen. Ik weet ook niet of er thermostaten te krijgen zijn met een lagere openingstemperatuur.
alvast bedankt voor je antwoord,
gegroet!
Antwoord
Je zou ook kunnen nagaan hoeveel koeling de motor eigenlijk heeft. Bijvoorbeeld in de bergen, haarspeldbochten, in lage versnelling zwaar trekken... Zomers in NL wachten bij het stoplicht ?

Er kunnen dus ook nog andere dingen aan de hand zijn. Soms verstopt de radiateur door ouderdom en vuil in het koelsysteem (bijvoorbeeld door bij te vullen met gewoon water --> roestvorming) maar het kan ook gewoon een probleem zijn dat je met een technisch goede auto niet op kan lossen. Gebrek aan rijwind om de radiateur te koelen.

Wij hebben dat anders opgelost. We hebben een fan gepakt van een Ford Mondeo, de radiatorslang doorgesneden en hier een sensor ingeplaatst middels een in de handel te verkrijgen T-stukje. De fan is nu niet meer door de V-riem aangedreven maar electrisch middels een thermostaatschakeling.

Het resultaat is een veel stillere motor, een paar PK extra vermogen en betere koeling als de motor stationair draait.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
Er zijn normaal gesproken 3 types thermostaten leverbaar, als het niet via de dealer kan, dan wel via de vakhandel.

Maar ik betwijfel of het zal helpen, lijkt mij typisch een radiator die te weinig koelt, o.a. beschadigde of losse lamellen, kijk maar eens goed door de gril.

Als de radiator in goede staat is, heeft hij geen enkel probleem, met wat voor buitentemperatuur en/of grote caravan ook.
Antwoord
Citaat:Mijn motor B230F (240/'91)loopt s'zomers nogal snel warm aan (zo tegen het rood) wanneer de auto moet trekken in de bergen

In het buitenland is het bekend dat veel Nederlanders met kokende motoren komen te staan. Zoals de bergbewoner zegt "de Nederlander kan niet in de bergen rijden". 3 jaar geleden reed ik met een vriend door de pyreneeën. Als hij reed ging de temp. meter snel omhoog richting rood. Ik had er nooit last van. Oorzaak hij reed (zoals hij het in Nederland had geleerd) in een zo hoog mogenlijke versnelling. De Volvo moest met te weinig toeren te veel kracht leveren. Te weinig toeren betekende ook dat de ventilator te langzaam draaide en onvoldoende koelde. Ik heb geleerd dat de juiste versnelling ( berg op) de versnelling is waarin de wagen nog vlot optrekt met gas geven. In de Pireneeën bleek dat te werken, een versnelling lagen en geen metertjes die naar het rood liepen en een veel lager benzine verbruik en vlotter kunnen rijden.

Het zelfde geld voor alle omstandigheden waarin de auto het zwaar heeft dus ook met sleurhut. Veelal wordt er met een sleurhut in een te hoge versnelling gereden. Op het 700 forum is er een tijd geleden veel over geschreven. Op een vlakke weg zoals in ons kikkerlandje wordt met aanhang in de 5e versnelling gereden en dan klaagt men over temp meters die oplopen. Met een sleurhut kan je die 5e versnelling wel vergeten. (Tenzij je een veel krachtiger motor hebt)

Of dit verhaal voor jou ook opgaat weet ik niet maar ik moest eraan denken omdat er ook op het 700 forum naar thermostaat en andere oorzaken werd gezocht terwijl uiteindelijk bleek dat de rijstijl (een te hoge versnelling) een belangrijke boosdoener is.

Frits
Antwoord
Hoi Frits!
ik probeer nochtans steeds het maximaal koppel te gebruiken wanneer ik in de bergen rij en inderdaad een goed toerental aan te houden zodat waterpomp en schroef hun werk kunnen doen. Je opmerking is meer dan terecht.
Ik merk immers op, dat dit hoog oplopen van de temperatuur slechts de laatste twee jaar zich voordoet en ik rij toch al zo'n 20 jaar met niks anders dan 240's. Mijn vorige deed dat niet maar toen bleek er ook geen thermostaat meer in te zitten....
Verder zal de uitspraak van de bergbewoner misschien wel kloppen... gelukkig ben ik belg...
lol ;-))
groeten,
Antwoord
Hoi bluefoxamazone,

Als het niet aan de rijstijl ligt zou ik, zoals al eerder gesuggereerd in de koeling of thermostaat zoeken. Is je radiator schoon? Niet dicht geslipt aan de buitenkant met vliegen vuil enz.
Ik heb van een volvogarage wel eens gehoort dat een 240 estate bij zware belasting vaker het probleem had van warmlopen en dat er om die reden een thermostaat in gezet werd die eerder opengaat. Als ik me goed herinner normaal bij 90 gr open en anders bij 80 0f 85 graden.

De uitspraak van de bergbewoner is erg generaliserend ...... het gelukkig belg zijn ook.........??? :roll: lol

Maar ik moet als Nederlander met 35 jaar ervaring met rijden in de bergen bekennen dat ik heel wat Nederlanders heb zien blunderen.

succes en groeten, Frits
Antwoord
Vergeet inderdaad de waterpomp, de fan en de oliepomp niet. De motor goed laten trekken, dat mag best met een tandje lager als ie het warm heeft. Raar maar waar.

Maar inderdaad, eerst het koelsysteem goed nazien. Ik heb meegemaakt dat een temperatuurmeter opeens raar ging aangeven. Die kerel had van alles geprobeerd. Uiteindelijk een andere volvo ernaast, daar de sensor van aangesloten, en... Zelfde probleem. Het zat hem dus in het instrument op het dashboard.

Een electrische fan kan nooit kwaad... Scheelt lawaai en motorvermogen.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
mijn garagist vertelde me gisteren dat hij nog ergens een hoop nieuwe radiatoren liggen heeft waaronder "van die goeie in aluminium..??".
Ik ga er zo eentje induwen denk ik en meteen het thermostaatje vervangen naar een type die opent op 82 ipv 89°C. We zien wel dan.Het beestje heeft tenslotte al meer dan 300.000km op de teller met dezelfde radiator.
Ik hou het forum op de hoogte. Alvast bedankt voor de prettige reacties!!
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Thermostaat logica Rin 2 671 10 September 2023, 18:24
Laatste bericht: Rin
  Ombouw 6 cilinder naar 4 cilinder, thermostaat geeft te warm aan misteryaikz 5 2.604 19 May 2022, 15:29
Laatste bericht: misteryaikz
  Volvo D24TIC Thermostaat gaat niet open?? GreenD24tic 1 2.487 4 April 2020, 22:07
Laatste bericht: Grey240Polar
  Temperatuur en type thermostaat Maarten245DL 5 4.897 7 February 2019, 20:23
Laatste bericht: Grey240Polar
  Tankmeter geeft verschillende waardes aan. Volvorine 3 3.550 12 January 2019, 17:11
Laatste bericht: Volvorine
  thermostaat koert4 4 3.598 27 November 2017, 23:32
Laatste bericht: koert4
  thermostaat B21A motor LPG 245GLE1981 5 7.393 2 May 2015, 09:33
Laatste bericht: 245GLE1981
  Te warm lopen.. Zelf zonder thermostaat Stevves 9 8.553 1 August 2014, 19:43
Laatste bericht: skidje
  Welke thermostaat? (GAS) shineslikesun 13 11.858 10 November 2011, 22:15
Laatste bericht: Rob
  onbekende thermostaat wakka 6 4.289 12 August 2011, 23:41
Laatste bericht: wakka

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)