Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
240 B230F Lekt iets ? Veel foto's!
Hallo mensen,

[Afbeelding: small_drop.jpg]

Dit ^^^ zie ik de laatste paar dagen onder onze volvo liggen, hij is inmiddels langs een (niet-volvo) garage geweest die ons verteld heeft dat er een pakking gescheurd was (de koppakking) en deze is dus voor aardig wat €€ vervangen. Maar het probleem is niet opgelost.

Sinds ik een beetje heb rondgekeken in de auto, en met de electrische systemen heb gespeeld ben ik aardig wat foute/kapotte dingen tegengekomen. Bijvoorbeeld is het Lambda lampje op het dashbord verwijderd door iemand (waarschijnlijk een garage omdat ze hem niet uit kregen, doordat ze niet wisten hoe dat systeem werkte)

Maar nu is dat ding weer gaan branden met de melding dat de lambda sonde zelf niet goed werkt. Maar waar vind ik in hemelsnaam dat ding?!

Ik denk zelf dat de radiator lekt, maar oordeel zelf, want jullie zijn de experts Big Grin

[Afbeelding: small_engine.jpg]
[Afbeelding: small_engineclosup2.jpg]
[Afbeelding: small_enginecloseup.jpg]
[Afbeelding: small_floorpan.jpg]
[Afbeelding: small_pancloseuplijnen.jpg]
[Afbeelding: small_pancloseuphole.jpg]
[Afbeelding: small_botomfloorpam.jpg]
[Afbeelding: small_radiator.jpg]
[Afbeelding: small_radiatorleak.jpg]
[Afbeelding: small_electrics.jpg]
[Afbeelding: small_powersteering.jpg]

Nog een paar dingetjes;

Ik heb de power steering bij moeten vullen want het sturen begon opeens erg te kraken (misschien lekt die :?Smile

En er lijkt ook erg geknoeid moet de elektronica maar daar heb ik verder weinig verstand van in deze auto, dus alle opmerkingen en hulp is erg welkom! :roll:

[size=24px]Bedankt! [/size] Big Grin

Oh, en foto's op aanvraag.

#1 Wink
[Afbeelding: small_milage.jpg]
volvoloos<br /><br />One who forms and expresses judgments of the merits, faults, value, or truth of a matter.
Antwoord
Hallo,

De lamdasonde zit onder de auto, vlak voor de katalysator. Dat dat lampje brandt zegt dat er iets mis is met de ontsteking/injectie, en niet perse de lambdasonde. Via het zelfdiagnosesysteem is veel info te krijgen. Bij de linker veerpoot onder de motorkap zit een stekker met een losse draad erbij, een knopje en een led. allemaal weggewerkt onder een kapje. Door die draad in de verschillende aansluitingen te steken gaat het ledje knipperen en geeft zo een code af.

kijk maar eens hier:
http://www.brickboard.com/FAQ/700-900/
erg veel info (over de 700 en 900 serie, maar die zijn op veel punten gelijk...)

Welke kleur/geur heeft de olie? Dan kun je nagaan waar de olie vandaan komt.

Oliefilter niet goed aangedraaid? carterventilatie verstopt? Stuurbekrachtiging lek?

Een FRAM oliefilter is niet goed, zet er beter een mann of (zelfde) volvo origineel in bij de volgende olieverversing
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
Jw240 schreef:Hallo,

De lamdasonde zit onder de auto, vlak voor de katalysator. Dat dat lampje brandt zegt dat er iets mis is met de ontsteking/injectie, en niet perse de lambdasonde. Via het zelfdiagnosesysteem is veel info te krijgen. Bij de linker veerpoot onder de motorkap zit een stekker met een losse draad erbij, een knopje en een led. allemaal weggewerkt onder een kapje. Door die draad in de verschillende aansluitingen te steken gaat het ledje knipperen en geeft zo een code af.

Heb ik gedaan, ik ben pasgeleden er achter gekomen hoe het systeem werkt, ik heb alle codes gewist (dit is nooit gebeurd). En de code die hij nu net (een week zonder fouten gereden) geeft, is die van de lambda sonde (212). Ik zal er even naar opzoek gaan en kijken of ik hem schoon kan maken Smile

Citaat:Welke kleur/geur heeft de olie? Dan kun je nagaan waar de olie vandaan komt.

Oliefilter niet goed aangedraaid? carterventilatie verstopt? Stuurbekrachtiging lek?

Laat je niet misleiden door de paarse gloed die de flits van de camera met zich meebrengt, ik zal even een monster proberen te nemen, en misschien even de plastic kap er af halen en even goed kijken. Zoals ik zei lijkt het van vooruit de auto te komen (radiator). Omdat de druppels van voren via de kap naar het linker gaatje stromen.

Citaat:Een FRAM oliefilter is niet goed, zet er beter een mann of (zelfde) volvo origineel in bij de volgende olieverversing

Noted, bedankt Big Grin

Ik post vanmiddag/vanavond weer.
volvoloos<br /><br />One who forms and expresses judgments of the merits, faults, value, or truth of a matter.
Antwoord
Waarom ga je niet terug naar de garage waar je de koppakking hebt laten vervangen. Je mag toch verwachten dat voor zo'n prijs het probleem wel opgelost mag zijn. Ze hebben zelf gezegd dat het de koppakking was en dat was het niet, dus ik zou zeggen, laat het ze maar oplossen.
Antwoord
lj_dekker schreef:Waarom ga je niet terug naar de garage waar je de koppakking hebt laten vervangen. Je mag toch verwachten dat voor zo'n prijs het probleem wel opgelost mag zijn. Ze hebben zelf gezegd dat het de koppakking was en dat was het niet, dus ik zou zeggen, laat het ze maar oplossen.

Tja, zal even kijken, opzich lekt de motor zelf ook olie (of iets...) en misschien was de koppakking ook stuk, dus op dat punt kan ik ze weinig maken, maar het lekken zelf gaat door. Maar er is goed nieuws Smile

1e lek gevonden! :lol:

[Afbeelding: small_pan.jpg]
Kapotte kap er af gehaald... je ziet de vloeistof zijn banen nog.

[Afbeelding: small_wet.jpg]
Ook flink nat en erg vettig onder de motor zelf :x

[Afbeelding: small_radiatorleak2.jpg]
Je ziet het ook druppen onder de radiator.

[Afbeelding: small_capon.jpg]
Na een half uur zoeken bleek het veel dichterbij dan ik dacht.

[Afbeelding: small_capoff.jpg]
Na wat drukken op de slangen, heb ik het kapje erafgehaald en wat zag ik...

[Afbeelding: small_crack.jpg]
Een scheur Idea

[Afbeelding: small_weirdleak.jpg]
Nou is de motor zelf ook flink vochtig, ik vermoed een lek hier ergens, maar het is erg moeilijk te vinden zonder brug/goeie lamp...

[Afbeelding: small_oilpan.jpg]
De oliepan onderaan is ook nat van de olie...

Dus mijn vraag is, hoe kan ik dit radiatorlek in het plastic het beste dichten?

Alvast Bedankt :!:
Antwoord
ff zoeken naar een goedkoop 2e hands radiatortje misschien?

En dat olielek is waarschijnlijk de carterventilatio-box. mijn 240 was daar ook helemaal zwart van de olie, sinds ik em heb vervangen niet meer (ook geen olie meer uit de dop enzo)
foto's van het vervangen heb ik gepost ergens hier..
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
ook je oliedop gecheckt?? willen wel eens lekken, en bovenaan achter op je blok tegen de parafan zit een dopje/keerring wat nog wel eens de geest geeft, ook al naar gekeken??
orte Bochtenridder Smile &amp; Off Topic Master<br />Ford Dondervogel 1963 (355PK~!)<br />245 GL aut. 1984<br /><br />www.eatamsterdam.nl
Antwoord
Jw240 schreef:ff zoeken naar een goedkoop 2e hands radiatortje misschien?

En dat olielek is waarschijnlijk de carterventilatio-box. mijn 240 was daar ook helemaal zwart van de olie, sinds ik em heb vervangen niet meer (ook geen olie meer uit de dop enzo)
foto's van het vervangen heb ik gepost ergens hier..

Hmm, ik ben nog best een novice wat betreft auto's. Dit is denk ik wat je bedoelt met carterventilatie-box (cranck case ventilator onder de flame trap) ?

[Afbeelding: flametrapdiagram3%20copy.gif]

Zo ja, zal ik morgen even kijken Big Grin

PP schreef:ook je oliedop gecheckt?? willen wel eens lekken, en bovenaan achter op je blok tegen de parafan zit een dopje/keerring wat nog wel eens de geest geeft, ook al naar gekeken??

Ja oliedop is ok, was eerder wel nat, maar heb ik schoongemaakt. En wat bedoel je met parafan? De firewall? Ik zal iig morgen even kijken Big Grin

Bedankt! Smile
Antwoord
Goed, alles schoongemaakt. De PCV box en Flame trap waren van binnen netjes schoon maar eromheen zat erg veel olie met zand. De O-ring leek ook nieuw, maar best klein. Hij lekt daar (als hij dat deed) in ieder geval niet meer. We laten de radiator eerst dichtlijmen met componenten lijm, het is een klein scheurtje, als het in de toekomst erger wordt drukken we er wel een 2e hands in.

Maar er is een nieuw probleem, de stuurbekrachtiging olie lekt weg alsof je het in een mandje giet. 3-4 dagen geleden bijgevult maar hij is nu weer bijna leeg Sad Even langs een volvo klusser geweest in Hoogeveen, stonden veel mooie oude en ook veel verrotte volvo's. Hij heeft even gekeken en zei dat er een of andere ringen vervangen moesten en dat dit 500 (!) euro zal kosten. Iemand enig idee wat voor ringen (hij noemde het manchette's) het zijn en of dit een redelijke prijs is om ze te laten vervangen?

Bedankt!
Antwoord
Mastertje schreef:Heb ik gedaan, ik ben pasgeleden er achter gekomen hoe het systeem werkt, ik heb alle codes gewist (dit is nooit gebeurd). En de code die hij nu net (een week zonder fouten gereden) geeft, is die van de lambda sonde (212). Ik zal er even naar opzoek gaan en kijken of ik hem schoon kan maken Smile

Die 212 code krijg je wel vaker. De luchtmassa meter is niet zo bijzonder goed en geeft vaak meetfouten. Of wanneer je file rijd in zware regen, dan signaleert ie daty er te weinig lucht is. Resultaat is lampje aan en dat blijft aan totdat je de boel reset (zelfde meetpunt als waar je het uitleest).
Pas wanneer het lampje weer gaat branden na resetten is er een echt probleem.
Gegroet,

Erik

Na 11 jaar nu zonder Volvo
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B230F probleem met één cylinder stoffel 18 1.687 6 April 2025, 21:21
Laatste bericht: stoffel
Sad motor V50 2.0 benzine houdt iets in Dopski 2 588 23 July 2024, 09:47
Laatste bericht: Dopski
Star Help! Veel te hoog stationair 01Dennis10 1 802 30 April 2023, 16:52
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 1992 B230F Benzinesysteem problemen MelleV 2 1.295 21 April 2023, 17:36
  Rotor B230F 244GL1978 0 600 1 April 2023, 15:26
Laatste bericht: 244GL1978
  "Choke systeem" in Polar (B230F), waarvoor dient dit/wat is kapot? marc-f 2 1.413 8 June 2022, 21:28
Laatste bericht: marc-f
  Anti-backfire klepje B200F B230F daan1508 9 3.541 5 January 2022, 00:18
Laatste bericht: daan1508
  verschil B200E VS B230F Kogelman 3 2.582 11 September 2021, 21:26
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 230K vervangen door B230F Rafiq 5 4.449 15 July 2021, 16:57
  B230F na koude start even slecht lopen bartboos 9 5.669 3 May 2021, 16:30
Laatste bericht: Wijnand

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)