Gisteravond ben ik natuurlijk weer meteen de garage in gedoken om verder te gaan met het plaatwerk en lassen.
Als eerste heb ik het onderste stuk van het andere voorscherm ook geprobeerd te repareren. Hier was de schade een stuk minder dan de andere kant, dus dat was wat makkelijker qua plaatwerk. Ik had ergens gelezen of gehoord dat het goed was om wat ruimte tussen de panelen te houden, maar dat was een ontzettend slecht idee. Toch geprobeerd, maar zoals je aan de lelijke lassen en het slechte resultaat (ongelijk) kan zien was dat een eens-maar-nooit-weer:
Gelukkig kan ik het waarschijnlijk met de vertinset (duuuuurt laaaaang!) mooi maken.
Daarna heb ik geprobeerd het gat van de antenne dicht te lassen. Hiervoor heb ik een "muntje" op maat geslepen tot deze strak in het gat paste. Maar hoe zet je zoiets vast? Ik dacht: ik gebruik mijn nieuwe bigass magneet er onder. En dat was wederom een superslecht idee. Ik dacht even dat het lasapparaat opgevoerd was en het gas uit, zo hard spetterde en vlamde het ding toen ik het muntje vast wilde tacken. Wtf? Na kort na te denken eigenlijk heel logisch... gesmolten metaal en een huge magneet... Die grote magneten hoor je dus niet rÃ
cht onder je laswerkje te gebruiken. Les nummer 2.
Na drie puntlasjes bleef het muntje van zichzelf hangen en heb ik de magneet weg kunnen halen en de rest kunnen lassen. Dat ging best goed. Het ziet er nog steeds niet heel mooi uit, maar ik ben tevreden over het resultaat. Het paneel is niet vervormd en er zit alleen wat hoogteverschil in wat makkelijk op te lossen is als ik mijn vertinset ontvangen heb (duuuuur laaaaang!).
Daarna ben ik nog wat gaan oefenen op kleine stukjes plaat. Recht op elkaar, haaks op elkaar, proplassen in ponsgaatjes, etc. Dat ging steeds verdienstelijker. Zelfs een paar lassen kunnen maken waarvan ik een foto durfde te maken:
Meteen een vraag: als ik zo plaatjes aan elkaar las, dan bak ik er aan het eind altijd doorheen (zie de inkeping helemaal rechts)... hoe voorkom ik dat?
Als laatste heb ik nog een berg puntlassen op de onderkant van dat plaatje gemaakt. Ik merkte dat ik het amerpage te laag heb staan en niet zo'n goede inbranding kreeg. Ook komen er dan snel "bergjes" met luchtbellen in de punten te zitten (links op de foto). Rechtsonder had ik het apparaat wat harder gezet en dat ging al beter.