Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Project Volvo 142R
Ik had er nog nooit van gehoord, maar als ik je verhaal zo lees klinkt het als een goed alternatief.

Als is het alleen maar om de awesome oldskool verpakking en logo Big Grin

[Afbeelding: FLUID_FILM_AS-R.jpg]
Antwoord
Ik heb zelf 5 spuitbussen klaar staan voor de portieren, motorkap, achterklep, de geventileerde kokers en de achterschermen (van binnenuit te benaderen en niet alleen vanuit de wielkasten). Dat zou volgens Bakkenes genoeg moeten zijn. En met die holle ruimte slang van 60cm is alles bereikbaar. Hij heeft me een verroest stukje plaat laten zien waar hij het opspoot. Op een gegeven moment zag je het spul zelfs omhoog kruipen!

Het spul is trouwens ooit ontwikkelt voor het roest vrijhouden van waterballasttanks op zeeschepen. Als het daar werkt, moet het onze 240's ook roestvrij kunnen houden...
Antwoord
Maar is het met zulk spul niet zo dat je het aan moet brengen op een roestvrije ondergrond?

Want als ik even hardop denk lijkt het me dat als je het op een oppervlak spuit wat al een beetje roestig begint te worden, dat het dan onder die beschermlaag gewoon verder gaat.

Als dat klopt: eerst een roestverwijderaar/omvormer in de ruimtes spuiten en daarna die film.
Antwoord
Roestomvormer op fosfaat basis zoals Fertan moet je afspoelen na enige tijd, wordt een heel geknoei in je dorpel.

Allerlei leuke testjes mee gedaan: http://www.oldtimerautosite.nl/roest_test.htm

Deze zijn sehr gründlich: http://www.oldtimer-markt.de/sites/defau...teil_3.pdf over Fluid Film zijn ze wel te spreken, zeker voor de doe-het-zelver goed toepasbaar.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Ah ja, dat klopt. Ik heb al Rustyco aangeschaft en geprobeerd (werkt redelijk goed, niet zo goed als ik had gehoopt). Dat moet je inderdaad afspoelen. Ik was dat vergeten op een stukje en daar is het niet mooier van geworden.

Een omvormer zoals brunox zou je wel kunnen spuiten en laten zitten.
Antwoord
Ik heb een hoop geverfd met zinkverf van Hermadix, dan ijzermenie van dezelfde club, dan nog een laag willekeurige lak die toevallig openstond, en eigenlijk nog geen roestgaten zien ontstaan in mijn roestauraties.

Meest hou ik ergens een gat open, bovenin de herstelde balk/dorpel/hoek whatever, en verf alles vol, dan pas de bovenkant dichtlassen, en dan nog proberen via boutgaten e.d. het 'deksel' wat in smeren met iets.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Volgens mij is het handig om onderscheid te maken naar welk deel van de auto je gaat doen.
Ik zou zeggen:
- Holle ruimtes = Mike Sanders Fett, volgens de Duitse tests nog beter dan Fluid Film
- Bodemplaat en andere bereikbare delen die uiteindelijk geen lak krijgen = RX5 + RX10. Mooie is dat je RX10 ook in kleur kunt bestellen. Voordelig bij rx5.nl
- Alles waar uiteindelijk 2K lak op moet liefst 2K epoxy primer, anders Owatrol CIP. Geen Ferpox, dat wordt snel te dik voor gebruik i.c.m. 2K

Zie ook mijn blogposts:
- Mike Sanders Fett voor antiroest behandeling holle ruimtes gekocht
- Plaat in dak Amazon combi gelast (onderaan update over Ferpox)
- RX10 op kleur naar Volvo nummers tabel
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
Fluid film kan je in principe zonder voorbereiding aanbrengen. Aanwezige roest wordt omgezet en gestopt. Mike Sanders Fett is ook goed, maar is lastiger aan te brengen omdat het op 125 graden gebracht moet worden. En het blijft niet kruipen wat fluid film wel doet. De Duitse test laat zien dat Mike Sanders en Fluid film niet veel voor elkaar onder doen.

Voor delen waar nog lak op moet heb ik een pot rustyco gel staan, maar ik heb het nog niet gebruikt en dus nog geen ervaring mee.
Antwoord
Wijnand schreef:En het blijft niet kruipen wat fluid film wel doet.
Dat is niet correct, het zijn beide vetten. Daarover schrijft de test:
Citaat:Die Kehrseite der Medaille: Steht ein derart geschütztes Auto bei sommerlichen Temperaturen lange in der prallen Sonne, markiert der Klassiker seinen Parkplatz mit unschönen Flecken, weil das Fett wieder flüssig wird und aus den Wasserablaufbohrungen der Schweller oder Türen herausläuft. Abhängig von der Stärke der eingebrachten Fettschicht kann das jahrelang so weitergehen.
Fett-Freunde sehen gerade darin einen Vorteil. Zwar geht an heißen Tagen stets etwas Rostschutzmittel verloren, das flüssige Fett beginnt jedoch auch wieder zu kriechen und klettert sogar an rostigen Flächen senkrecht empor wie ein Tinten eck in einem Stück Löschpapier.
En voor zover mijn Duits goed genoeg is om dat te begrijpen, zegt men dat het blijft kruipen.
Fluid Film scoort volgens de test beter qua prijs en doe-het-zelf gehalte maar Mike Sanders Fett eindigt uiteindelijk hoger. Als je de plaatjes bekijkt doen ze inderdaad niet veel voor elkaar onder. Van Fluid Film gebruikers heb ik wel begrepen dat het aardig na drupt op een warme dag. Maar ja, dat is inherent aan het voordeel van verwerking bij kamertemperatuur.
De RX producten zijn niet meegenomen in de test, maar ik zou zeker voor een vet kiezen voor de holle ruimtes en dan dus inderdaad Mike Sanders of als je die verwerking te uitdagend vindt, Fluid Film.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
Wijnand schreef:Fluid film kan je in principe zonder voorbereiding aanbrengen. Aanwezige roest wordt omgezet en gestopt. Mike Sanders Fett is ook goed, maar is lastiger aan te brengen omdat het op 125 graden gebracht moet worden. En het blijft niet kruipen wat fluid film wel doet. De Duitse test laat zien dat Mike Sanders en Fluid film niet veel voor elkaar onder doen.

Voor delen waar nog lak op moet heb ik een pot rustyco gel staan, maar ik heb het nog niet gebruikt en dus nog geen ervaring mee.
Hoho zon wonder middel is het nu ook weer niet hoor. Je moet eerst de roest weghalen. Fluidfilm en andersoortig vet pakt de roest alleen in, waardoor het roestproces vertraagd wordt.
Wat betreft vergelijkbaarheid, net wat Oudevolvo al zegt, MikeSandersvett is net wat beter.

Zie ook de topics hierover:
http://volvolvo.nl/threads/3277-Ontroest...der-lassen
http://volvolvo.nl/threads/11010-Overzic...t-middelen
en eigenlijk heel veel topics in het restauratie gedeelte.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 45 6.794 21 May 2025, 00:57
Laatste bericht: IVARIO
  Even voorstellen: Volvo 340 van Wout Wout_Holsbeek 5 658 17 April 2025, 21:00
Laatste bericht: BartJu
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 5.667 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 1.170 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 234.136 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 2.256 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 68.845 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
  eigenaar volvo 245 1979 HenkMar 245 5 4.149 31 July 2022, 14:10
Laatste bericht: pepijnwk
Big Grin Project 164 T6 gewoon weer eens wat anders :) aRjen.T 67 52.341 19 May 2022, 06:12
Laatste bericht: aRjen.T
Big Grin Volvo 940 2.3 i Polar LPT Bacchus 1 2.050 3 January 2022, 15:40
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)