28 October 2006, 00:32
Als het maar veel lawaai maakt!

Het 'blazende' geluid
|
28 October 2006, 09:03
Precies ! het is een machtig geluid ! Mensen die in de straat staan of naast me in een auto zitten kijken altijd zo van, wow, wat is dat voor motor ? De motor temperatuur is wel gewoon normaal. Ik zal is kijken of er veel verschil zit in de ventilatie bladen, dat moet haast wel. Hoeveel PK zal het schelen, een meedraaiende fan ?
28 October 2006, 16:49
Nou... De motor gaat na de ombouw minder geluid produceren. Het scheelt nogal wat in comfort. En brandstof... En PK's....
Nadelen ? T is electrisch en het zou een keer kunnen falen...
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
9 March 2016, 12:54
Is het mogelijk om te forceren dat hij altijd maximaal meedraait zonder te de visco koppeling te slopen?
9 March 2016, 13:00
Ehm, een kapotte erin zetten. Die draait altijd mee en snoept daardoor wat pk's en brandstof.
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Kijk eens naar de 'neus' vd fan, daar zit een grote krul. Dit is een bimetalen temperatuurgevoelige veer, die een klep middenin de unit bedient. Naarmate de klep meer open gaat, heb je meer aandrijving van de fanbladen. Je zou dus de bimetalen veer en de klep eens kunnen testen, verwarmen boven het gasfornuis en kijken of-ie verdraait. Vervolgens zou je de veer los kunnen maken, een slag richting de 'open' kant verdraaien en weer vastzetten, dan is de klep altijd open en je fan altijd aan.
Hoe het wertk: http://neuralfibre.com/paul/4wd/tuning-a...fan-clutch Je kan ook de vaste 5 bladige gele fan erop zetten, die vreet wellicht net wat minder pk maar blaast ook gezellig.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
9 March 2016, 23:01
lenlux schreef:Precies ! het is een machtig geluid ! Mensen die in de straat staan of naast me in een auto zitten kijken altijd zo van, wow, wat is dat voor motor ? Ik ken niet anders dan dat de fin (bijna) altijd meedraait tijdens starten, en ook met gewoon gasgeven. Idd een machtig geluid, mensen id straat die de auto inmiddels kennen beginnen t ook steeds meer te waarderen. Laat maar waaien, euh draaien, en dan maar 10 km eerder naar de pomp :wink:
9 March 2016, 23:24
Mijn e-fan met dubbele temp sensor (83/88 gr) op de radiateur gaat eigenlijk nooit aan. Behalve bij langzaam rijden door de stad. De 3 liter 24 klepper loopt keurig op temperatuur. Weg met die visco dus en een e-fan installeren. Zal je merken dat ie nauwelijks nodig is
![]() |
« Ouder topic | Nieuwer topic »
|