Topics: 23
Onder het mom van "domme vragen bestaan niet", deze vraag. Het valt me op dat mijn B200F motor snel "heet" wordt (over het midden van de temperatuurschaal). Ik heb hier al wat eerder berichtjes over gelezen op dit forum. Ik denk zelf dat mogelijk mijn fan niet op tijd aanslaat. Nu liet ik de motor stationair draaien na een rit, en opende de motorkap. De fan draaide niet. Dat verbaasde mij, maar misschien gaat de fan alleen aan als de motor nog warmer wordt. Mijn vraag is dus, wanneer gaat de fan aan?
Ps. Ik doel op de ventilator die voor de radiator is geplaatst.
VOOR de radiator ? Is dat niet een airco-fan ? Die zal dan wel alleen draaien als de airco-vloeistof boven een bepaalde temperatuur komt.
De fan die aan de motor zit, dat is een visco-fan. De fan draait licht mee als de temperatuur in de viscokoppeling gering is. Loopt deze op dan zal de fan een vaste verbinding gaan vormen met de as en zal deze harder gaan draaien (zonder of met weinig slip).
Persoonlijk ben ik geen fan (lol) van deze manier van koelen. Als je de fan van de motor schroeft en de plaatst een electromotor aangedreven koeler (zoals al voor op je koeler zit) dan wordt je motor stiller, zuiniger en koelt beter en enkel als het nodig is. Je dient wel een sensor te plaatsen maar dat kan vrij simpel door een Y stuk te monteren in de koelslang.
Verder hebben we een keer een afwijkende temperatuurmeter gehad. Deze geeft stelselmatig teveel aan. Leuk als je dat eenmaal weet.
Bozzma schreef:VOOR de radiator ? Is dat niet een airco-fan ? Die zal dan wel alleen draaien als de airco-vloeistof boven een bepaalde temperatuur komt.
Okay, ken uw motor! Inderdaad voor de motor, dus vanaf de neus van de auto, wat je als eerste tegenkomt.
Hoe controleer ik of de fan het dan goed doet? Of kan het de radiator zelf zijn (hoe controleer je of die nog goed is).
Nou ja... Ik wist niet dat ze daar ook een fan hadden. Diegene die ik ben tegen gekomen namelijk niet.
Maar vertel eens ? Heb je airco ?
Volg de bedrading van de fan. Deze zal ergens naar een sensor lopen. Meestal op de radiator of op het thermostaathuis. Zit er 1 draad aan, verbind deze dan aan het blok. De fan zal dan moeten gaan draaien (als je de goede sensor hebt...) 2 draden ? De 2 draden aan elkaar doorverbinden. De fan moet nu gaan draaien. Zo niet ? Dan heb je of de verkeerde sensor, of de motor is stuk of je hebt ergens een doorgebrande zekering of een slecht contact. Het is een redelijk simpele schakeling. Met een beetje logisch redeneren en een multimeter zou je moeten kunnen constateren OF de fan nog werkt en waarom ie eventueel niet werkt.
De fan slaat aan op een thermo-contact. Dit zijn redelijk gevoelige onderdelen. Het is een pen met intern een bi-metaaltje en een contactplaatje. Het zaakje is gevoellig voor inbranden en verouderen. Het kan dus goed dat de sensor stuk is, maar MEESTAL zit de fout elders.
Of het is toch een airco-fan...
Bozzma schreef:Nou ja... Ik wist niet dat ze daar ook een fan hadden. Diegene die ik ben tegen gekomen namelijk niet.
Maar vertel eens ? Heb je airco ?
Volg de bedrading van de fan. Deze zal ergens naar een sensor lopen. Meestal op de radiator of op het thermostaathuis. Zit er 1 draad aan, verbind deze dan aan het blok. De fan zal dan moeten gaan draaien (als je de goede sensor hebt...) 2 draden ? De 2 draden aan elkaar doorverbinden. De fan moet nu gaan draaien. Zo niet ? Dan heb je of de verkeerde sensor, of de motor is stuk of je hebt ergens een doorgebrande zekering of een slecht contact. Het is een redelijk simpele schakeling. Met een beetje logisch redeneren en een multimeter zou je moeten kunnen constateren OF de fan nog werkt en waarom ie eventueel niet werkt.
De fan slaat aan op een thermo-contact. Dit zijn redelijk gevoelige onderdelen. Het is een pen met intern een bi-metaaltje en een contactplaatje. Het zaakje is gevoellig voor inbranden en verouderen. Het kan dus goed dat de sensor stuk is, maar MEESTAL zit de fout elders.
Of het is toch een airco-fan...
Ja ik heb airco, dus dat zou het kunnen zijn. Ik ga aan het onderzoeken. Dank.
Topics: 4
Hallo,
Ik heb hetzelfde 'probleem' gehad met mijn (vorige) 240.
De temperatuur werd te hoog, ook ik had een airco. Dit probleem deed zich voor toen ik afgelopen maart met een 240 door de sahara aan het rijden was (van Amsterdam naar Banjul in Gambia gereden).
Thuis had ik al de koelvloeistof gecontroleerd, kleur was goed en niveau goed en constant, maw hij lekte niet. Ook had ik het koelsysteem goed doorgespoeld. Daarnaast had ik thuis al een nieuwe thermostaat erin gezet.
Het volgende heb ik geprobeerd nadat hij te warm werd:
De electische fan voor de airco continu laten draaien (als noodoplossing) als de motor loopt, wellicht had dit ook effect op de motortemperatuur. Conclusie: heeft geen/nauwelijks effect op de motortemperatuur.
Voor de zekerheid de thermostaat verwijderd, zodat altijd het volledige koelcircuit werkt. Conclusie: dit had nauwelijks effect (is ook niet gek, gezien dat er een nieuwe thermostaat inzat).
De visco-koppeling getest. De auto goed warm gereden (zodat motor een hoge temperatuur had, fors boven het midden). Vervolgens snel auto uitgezet en gevoeld of ik de fan (die via viscokoppeling op de motor zit) makkelijk kon draaien. Dit ging erg soepel waardoor ik de indruk had dat de viscokoppeling niet goed werkte. Maw ook al was de motor warm, de fan draaide nooit op volle kracht.
Vervolgens de fan provisorisch (met een tweetal slangklemmen) star verbonden met de motor om te testen. Effect was dat de motortemperatuur niet meer boven 1/3e van de temperatuur wilde komen.... Conclusie: de viscokoppeling werkte niet goed, euvel gevonden!
Hopelijk heb je hier iets aan.
Groet,
RR
985 Volvo 245 Turbo intercooler, 185.000 km
RR240Tic schreef:Hallo,
Ik heb hetzelfde 'probleem' gehad met mijn (vorige) 240.
De temperatuur werd te hoog, ook ik had een airco. Dit probleem deed zich voor toen ik afgelopen maart met een 240 door de sahara aan het rijden was (van Amsterdam naar Banjul in Gambia gereden).
Thuis had ik al de koelvloeistof gecontroleerd, kleur was goed en niveau goed en constant, maw hij lekte niet. Ook had ik het koelsysteem goed doorgespoeld. Daarnaast had ik thuis al een nieuwe thermostaat erin gezet.
Het volgende heb ik geprobeerd nadat hij te warm werd:
De electische fan voor de airco continu laten draaien (als noodoplossing) als de motor loopt, wellicht had dit ook effect op de motortemperatuur. Conclusie: heeft geen/nauwelijks effect op de motortemperatuur.
Voor de zekerheid de thermostaat verwijderd, zodat altijd het volledige koelcircuit werkt. Conclusie: dit had nauwelijks effect (is ook niet gek, gezien dat er een nieuwe thermostaat inzat).
De visco-koppeling getest. De auto goed warm gereden (zodat motor een hoge temperatuur had, fors boven het midden). Vervolgens snel auto uitgezet en gevoeld of ik de fan (die via viscokoppeling op de motor zit) makkelijk kon draaien. Dit ging erg soepel waardoor ik de indruk had dat de viscokoppeling niet goed werkte. Maw ook al was de motor warm, de fan draaide nooit op volle kracht.
Vervolgens de fan provisorisch (met een tweetal slangklemmen) star verbonden met de motor om te testen. Effect was dat de motortemperatuur niet meer boven 1/3e van de temperatuur wilde komen.... Conclusie: de viscokoppeling werkte niet goed, euvel gevonden!
Hopelijk heb je hier iets aan.
Groet,
RR
Dank. Klinkt sterk als "mijn probleem".