Berichten: 2
Topics: 1
Lid sinds: Feb 2015
Hallo,
Ik sta op het punt en 740GL (benzine, bj '90, 200kKM) aan te schaffen. Wat zijn punten waar ik vooral op moet letten?
A.s. Volvo eigenaar.
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
13 February 2015, 09:23
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13 February 2015, 09:28 door Marc1970.)
Roest, deuken. Dat je er niet teveel voor betaalt vooral. Banden, riemen, uitlaat, accu, olie, remblokken en schijven, de lopende zaken, de rest bijna altijd goed of voor een schijntje te repareren.
Een volle tank, 100 euro in the pocket. Koppeling testen, rondje rijden, alle deuren en ramen open en dicht doen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 87
Topics: 18
Lid sinds: Oct 2014
13 February 2015, 09:38
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13 February 2015, 09:40 door 244dl.)
Advies om een eerdere versie, zonder de in mijn ogen dan lelijke "tussenneus" (als die het is), en vaak verkleurende achterlichten. Ook is het laatste model nogal uitgeknepen, geen 2.3 blok waarschijnlijk. Nogal eens lekkage, algemeen wordt van alles verondersteld waar deze vandaan komt, echter het ligt aan uitdroging van de kitranden bij de aansluiting binnenschermen voorzijde en voetenbakken. Deze kit droogt uit, er ontstaan minimale scheurtjes, probleem geboren. Controleren dus onder de vloermatten. Ook is alle kunststof op den duur verworden tot suikerwerk: breekt gelijk af, vooral de kaartenbakken zijn berucht, maar ook de rest van het kunststof verhardt doordat de weekmaker eruit verdwijnt. Bij breuk levensgevaarlijke scherpe punten als gevolg. (Volvo weet dit, echter "veiligheid staat voorop" is hier kennelijk niet aan de orde!) Ga voor een GLE-versie uit bijvoorbeeld 1988, of een 16Valve, of Turbo i.c. Suc6!
Berichten: 6.715
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Check goed de balken waar de voorwielophanging aan zit.ze lopen vanaf de bumpers naar ongeveer de versnellingsbak. Ook onder de accu en luchtfilterbak is een bekende roestplek.
En 90 er(alles na 87) zou ik denk ik overslaan en gelijk een 940 pakken. Net ff wat beter uitontwikkeld zeker qua antiroest behandeling
Berichten: 1.277
Topics: 139
Lid sinds: Dec 2011
Dopski, helemaal mee eens!
Model van de 740 vind ik mooier, maar m'n slecht onderhouden 940 uit 1992 was absoluut roest vrij!
Sent from my iPad using Tapatalk
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Berichten: 1.380
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2008
740's vanaf modeljaar 1987 roesten eigenlijk niet. Daarvoor wel (accubak, de chassisbalken, wielranden en reservewielbak wilden nogal eens roesten). Tussen latere 740's en 940's zit qua roestgevoeligheid geen verschil (de laatste 960 is weer een iets ander verhaal). Van de 1990-1992 modellen is het dof worden van de achterlichten (in geval van sedans) wel een nadeel: we hebben zelf een 1990 740 en die heeft inmiddels al 2x nieuwe achterlichten gekregen. Gelukkig blijven ze nu wel goed.

Deze achterlichten zijn overigens lastiger te krijgen en een stuk duurder dan die van de oudere 740's.
De 2-liter motor is een beetje zwak voor de 740 maar wel betrouwbaar. Persoonlijk zou ik altijd voor de 2.3 liter gaan: iets betrouwbaarder (want hoeft minder hard te werken om hetzelfde gewicht voort te slepen als de 2-liter 740's) en het zijn ook vrijlopers voor 't geval de distributieriem ooit zou breken. Verder heb ik ook een aankooptips-pagina op m'n site staan in het Engels:
http://www.volvotips.com/index.php/740-7...ers-guide/
Berichten: 2
Topics: 1
Lid sinds: Feb 2015
Hoi!
Ik kan melden dat het een heel goede aankoop is geweest. Ook alle stukken eerlijk erbij en geen centje pijn!
Bedankt voor jullie reacties.
Berichten: 336
Topics: 10
Lid sinds: Sep 2010
Fijn om te horen ! En ja, een 700 serie kan hard roesten maar er zijn er gelukkig ook hele mooie exemplaren zonder roest en dan nog van de eerste generatie 760. En die staan ook gewoon buiten in weer en wind zonder centje pijn

Voorbeeld hier van staat achter mijn huis
Volvo 854 T-5 1995, 854 2.5-20V 1992 & Volvo 760 TDIC 1983