Berichten: 2.929
Topics: 52
Lid sinds: Oct 2005
Design is dan wel het Engelse woord voor ontwerp, maar een ontwerp is niet hetzelfde als design. Design treedt buiten de gebaande paden. Het heeft ook niks met mooi of niet mooi te maken. De enige Volvo's die wat mij betreft iets met design te maken hebben zijn de 1800ES en de 480. Misschien vergeet ik er een of twee, kan best. De rest, dat zijn gewoon auto's. Soms mooi, soms niet mooi. Als een Volvo S60 - willekeurig voorbeeld - design is, dan is de Opel Vectra het ook, en de VW Passat, de Skodio Oktavio. (Als ik moest kiezen tussen die vier, dan werd het de S60 voor mij, daar niet van.) Een Citroen DS, dat is design. En een C dinges ook, hoewel ik er niets aan vind. De Renaults van tegenwoordig. De Jaguar XJ6. Een Volvo 240 is gewoon een robuuste, mooie, echte auto, de mooiste "moderne" auto die ik kan betalen, maar design.... nee.
Berichten: 660
Topics: 12
Lid sinds: Apr 2006
okee dan
45 1993,v70 awd 97
Berichten: 2.929
Topics: 52
Lid sinds: Oct 2005
Dat ging wel erg makkelijk...
Berichten: 297
Topics: 7
Lid sinds: Jun 2006
Ben ik 't een beetje mee eens. Design is niet kunst, maar 'n industrieel ontwerp.
Auto's die je noemt zijn behoorlijk bijzonder van vorm (design). Maar de huidige ontwerpstijl van de Volvo's zoals ingezet met de S80 is heel duidelijk design. Iedere moderne Volvo is op dezelfde manier 'opgebouwd'. En daardoor uniek. Op een bepaald moment wordt 't wel een beetje eentonig en voorspelbaar.
Soms zijn auto's enkel mooi zonder functionaliteit (Amazon).
De 100/200-serie is echter juist super strak (met hier en daar een bewuste taillering en ronding)
Overigens allebei een Jan Wilsgaard ontwerp. Qua ontwrp zijn de moderne Volvo's sterk geënt op 'onze' Volvo's.
Uiteraard is door de jaaaaaaaaaarenlange doorontwikkeling een 240 uiteindelijk wel een curieus samenraapsel geworden. Laten we daar eerlijk in zijn. De verhoudingen waren op een bepaald moment danig verouderd, maar een grilletje en wat zwart plastic vermomd dit aardig.
Overigens zie je dat de huidige ontwerptrend duidelijk richting auto's gaat met een grote grill, grote koplampen, lagere ramen, en zelfs zwarte bumpers (SUV's en XC-dingen). De 240 is helemaal hip....stiekem.
40 Polar, B200F, MY91, kleurtje 130
Berichten: 602
Topics: 31
Lid sinds: May 2006
geestschrijver schreef:Design is dan wel het Engelse woord voor ontwerp, maar een ontwerp is niet hetzelfde als design. Design treedt buiten de gebaande paden. Het heeft ook niks met mooi of niet mooi te maken. De enige Volvo's die wat mij betreft iets met design te maken hebben zijn de 1800ES en de 480. Misschien vergeet ik er een of twee, kan best. De rest, dat zijn gewoon auto's. Soms mooi, soms niet mooi. Als een Volvo S60 - willekeurig voorbeeld - design is, dan is de Opel Vectra het ook, en de VW Passat, de Skodio Oktavio. (Als ik moest kiezen tussen die vier, dan werd het de S60 voor mij, daar niet van.) Een Citroen DS, dat is design. En een C dinges ook, hoewel ik er niets aan vind. De Renaults van tegenwoordig. De Jaguar XJ6. Een Volvo 240 is gewoon een robuuste, mooie, echte auto, de mooiste "moderne" auto die ik kan betalen, maar design.... nee.
=D> =D> =D>
1980 GL Diesel (USA)
Berichten: 660
Topics: 12
Lid sinds: Apr 2006
ik zeg niks meer
45 1993,v70 awd 97
Berichten: 2.929
Topics: 52
Lid sinds: Oct 2005
Berichten: 575
Topics: 55
Lid sinds: Aug 2005
Nog een duit in het zakje.........
De basis van de 200, de 140, heeft de meest zuivere, sierlijke lijn (eenvoudig, functioneel, maar wel enigszins lichtvoetig). De eerste 200 is eigenlijk een heel stuk zwaarder en lomper dan de 140 (heeft ook zijn charme...). Ik vind dat bij de facelift van model '81 het model een heel stuk is opgeknapt en wat slanker is geworden; de hoge neus van '83 doet daar weer afbreuk aan (maar oogt wel deftiger). Het plastic vanaf '86 is een slechte poging om het verouderde model te verhullen; uitzondering daarop is de 240 Polar, met consequent alles in het zwart, wat ook weer een bepaalde robuustheid geeft.
(wat een flauwekul eigenlijk , maar goed...  )
Volvo 240 GL sedan 1992 (en een DAF 55 variomatic 1970)
Berichten: 297
Topics: 7
Lid sinds: Jun 2006
Gerben schreef:Nog een duit in het zakje.........
De basis van de 200, de 140, heeft de meest zuivere, sierlijke lijn (eenvoudig, functioneel, maar wel enigszins lichtvoetig). De eerste 200 is eigenlijk een heel stuk zwaarder en lomper dan de 140 (heeft ook zijn charme...). Ik vind dat bij de facelift van model '81 het model een heel stuk is opgeknapt en wat slanker is geworden; de hoge neus van '83 doet daar weer afbreuk aan (maar oogt wel deftiger). Het plastic vanaf '86 is een slechte poging om het verouderde model te verhullen; uitzondering daarop is de 240 Polar, met consequent alles in het zwart, wat ook weer een bepaalde robuustheid geeft.
(wat een flauwekul eigenlijk , maar goed... ) Ik ben het helemaal met jouw 'flauwekul' eens. Door de grote diversiteit vin de 100/200 serie blijf je er naar kijken.
Ik begrijp trouwens niet waarom hier allen over 200-ers wordt gesproken en zelden over de 140/164. Ik vind dat wel een gemis hoor.
40 Polar, B200F, MY91, kleurtje 130
Berichten: 2.929
Topics: 52
Lid sinds: Oct 2005
Het feit dat dit ..::: dÃÂ volvo 200 community :::.. is heeft daar wellicht iets mee te maken...
|