9 July 2006, 23:48
Hallo iedereen,
Na een km of 100 met een grote aanhanger rondgereden te hebben begon de uitlaat van môn 240 Polar B200F toch wel aardig lek te klinken. Bleek de pakking tussen het uitlaatspruitstuk en de flens van de uitlaatpijp naar zijn grootje.
Ff nieuwe halen en ertussen plaatsen zou je zeggen. Helaas had het roestwonder wat anders voor me in petto. Uiteraard liepen de moeren errug stroef over de tapeinden, dus WD40 erop en spierballen. Twee moeren er goed afgekregen, maar de bij de derde brak (natuurlijk) het tapeind af.
Onder de auto nog geprobeerd om het tapeind uit het spruitstuk te krijgen, maar vergeet het maar. Veel te vastgeroest.
OK, plan B. Spruitstuk dan maar van de kop halen om zo beter toegang tot het geheel te hebben. Helaas, de moeren van de voorste uitlaatpoort zagen er aardig misvormd uit (dop 12 te groot, 11 te klein, maar er zou 13 op moeten!). De achterste zes moeren waren het probleem niet, die kwam zo los (drie met en drie zonder tapeind). Maar de voorste twee wilden natuurlijk geen mm verdraaien. Uiteindelijk dus door moeten slijpen.
Spruitstuk eraf en nu steken er dus twee stukjes tapeind uit de kop die daar echt niet uit willen. Veel WD40 gebruik en twee moeren tegen elkaar vergrendeld om de tapeinden uit de kop te draaien. Forget it, ze lijken wel gefuseerd met het alu van de kop! Ik heb nu al enkele dagen geregeld WD40 erop gespoten en waag morgen nog een poging met de twee moeren.
Ik vrees dat grovere methodes nodig zijn, en ik wil uitboren natuurlijk alleen als het niet anders kan.
Ik heb een tip gekregen om een moer op het tapeind te lassen. Door de hitte die daarbij ontstaat zou het ijzer van het alu losspringen, en ik kan de moer dan mooi gebruiken om een sleutel op te zetten. Iemand hier ervaring mee?
Nog andere tips'n'tricks om de tapeinden uit de kop te krijgen?
Alvast bedankt!
Na een km of 100 met een grote aanhanger rondgereden te hebben begon de uitlaat van môn 240 Polar B200F toch wel aardig lek te klinken. Bleek de pakking tussen het uitlaatspruitstuk en de flens van de uitlaatpijp naar zijn grootje.
Ff nieuwe halen en ertussen plaatsen zou je zeggen. Helaas had het roestwonder wat anders voor me in petto. Uiteraard liepen de moeren errug stroef over de tapeinden, dus WD40 erop en spierballen. Twee moeren er goed afgekregen, maar de bij de derde brak (natuurlijk) het tapeind af.

Onder de auto nog geprobeerd om het tapeind uit het spruitstuk te krijgen, maar vergeet het maar. Veel te vastgeroest.
OK, plan B. Spruitstuk dan maar van de kop halen om zo beter toegang tot het geheel te hebben. Helaas, de moeren van de voorste uitlaatpoort zagen er aardig misvormd uit (dop 12 te groot, 11 te klein, maar er zou 13 op moeten!). De achterste zes moeren waren het probleem niet, die kwam zo los (drie met en drie zonder tapeind). Maar de voorste twee wilden natuurlijk geen mm verdraaien. Uiteindelijk dus door moeten slijpen.
Spruitstuk eraf en nu steken er dus twee stukjes tapeind uit de kop die daar echt niet uit willen. Veel WD40 gebruik en twee moeren tegen elkaar vergrendeld om de tapeinden uit de kop te draaien. Forget it, ze lijken wel gefuseerd met het alu van de kop! Ik heb nu al enkele dagen geregeld WD40 erop gespoten en waag morgen nog een poging met de twee moeren.
Ik vrees dat grovere methodes nodig zijn, en ik wil uitboren natuurlijk alleen als het niet anders kan.
Ik heb een tip gekregen om een moer op het tapeind te lassen. Door de hitte die daarbij ontstaat zou het ijzer van het alu losspringen, en ik kan de moer dan mooi gebruiken om een sleutel op te zetten. Iemand hier ervaring mee?
Nog andere tips'n'tricks om de tapeinden uit de kop te krijgen?
Alvast bedankt!
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47